Mitsubishi Outlander har vært med siden 2001, mens plug-in-hybriden vi kjenner godt, kom i 2013. Modellen ble en betinget suksess, som bare har vokst siden oppstarten. Outlander PHEV har i flere år vært verdens mest solgte ladbare hybrid.
En rekke forbedringer
Årets nykommer har gjennomgått en rekke forbedringer. Et batteri med høyere kapasitet og en større drivstofftank betyr at nye Outlander PHEV kan kjøre lenger med færre stopp for lading eller bensinfylling. En lett aluminiumskonstruksjon er valgt for å redusere vekt – og ikke minst for å gi økt kjøreglede.
Bensinmotor i beredskap
Outlanders velkjente PHEV-system er intakt: To stillegående elmotorer – én på forakselen og én på bakakselen – samarbeider med en bensinmotor i tre forskjellige PHEV-moduser, automatisk valgt for optimal effektivitet.
I EV-modus står elmotorene for fremdriften ved hjelp av strøm fra batteriet, noe som gir null drivstofforbruk og null CO₂-utslipp. Bilen regenererer både bremse- og rulleenergi tilbake til batteriet, som deretter brukes til elektrisk fremdrift, akkurat som i en ren elbil.
Men Mitsubishi Outlander PHEV gir også trygghet: Bensinmotoren starter og hjelper til ved kraftig akselerasjon. I praksis vil de fleste kjøre på strøm i hverdagen, siden gjennomsnittlig kjørelengde i Norge er 38 km. Den elektriske rekkevidden er oppgitt til 85 km (WLTP), og kombineres dette med bensinmotoren, får nye Outlander PHEV en total rekkevidde på opptil 834 km før det er behov for å lade eller fylle.
Oppgradert design
Utvendig har Outlander fått et mer moderne uttrykk. Den bakre takstolpen er inspirert av en flyhale, og bak finner vi nye T-formede LED-baklykter. Disse kan minne litt om Thors hammer-lyktene på Volvo, men her bidrar de til å fremheve bilens bredde og øke synligheten bakfra. Bilen fremstår robust og tøff, med brede skuldre og mulighet for hjul fra 18 til 20 tommer.
En varm velkomst
Innvendig møtes du av det japanerne kaller «omotenashi» – en varm velkomst. Velger du høyeste utstyrsnivå, slik som på vår demobil, får du skinnseter med ventilasjon og massasje på første rad.
Vi starter med ringtesten, som avslører materialkvaliteten via lyden man får når man banker lett på overflatene med en ring. Her gir testene godkjent resultat.
Betjeningen er som undertegnede liker det: fysiske knapper for de mest brukte funksjonene. Klimaanlegget kan styres uten å ta blikket fra veien, og knappene på multifunksjonsrattet gir tydelig tilbakemelding.
Det er gledelig å se at sort pianolakk er brukt i liten grad. I stedet har man valgt myke materialer, blant annet på midtkonsollen, som også dekker sidene slik at kneet får en komfortabel hvileflate. Dreiehjul for kjøreprogram og en girvelger på midtkonsollen gir intuitive løsninger som gjør det lett å føle seg hjemme.
10 mil rekkevidde på strøm
Etter å ha deaktivert kjøreassistentene EU-byråkratene elsker, er vi klare for veien. Kjøreturen starter i programmet «Normal», og bilen drives av elmotorene.
Rekkeviddeindikatoren viser hele 10 mil på ren strøm – en positiv overraskelse. Kanskje skyldes det godt vårvær?
Trenger man kraftig akselerasjon, er det bare å trykke pedalen ned – bensinmotoren starter, og systemeffekten er på 305 hestekrefter. Denne prosessen er forbedret fra tidligere modeller: Den 2,4-liters bensinmotoren er nærmest lydløs. Lytter man til musikk på Yamaha Ultimate lydanlegg med 12 høyttalere, må man sjekke instrumentpanelet for å se at motoren i det hele tatt er i gang.
Moderne kjøreegenskaper
2025-utgaven av Mitsubishi Outlander PHEV er svært god å kjøre. Batteriene ligger lavt og bidrar til stabilt veigrep. Styringen er presis og gir god tilbakemelding.
Om man skal være pirkete, kan man merke at bilen reduserer servotrykket noe på motorvei når rattet står rett. Vi testet bilen i by, på landevei og motorvei – og opplevde ingen svakheter i kjørekomforten. Man sitter godt, har god oversikt, og bilen føles solid – slik en SUV på over to tonn gjerne gjør.
Kjøreegenskapene er betydelig forbedret sammenlignet med tidligere generasjoner. Bilen føles rett og slett mer moderne.
Super-All Wheel Control
Mitsubishi viderefører sitt avanserte 4×4-system med flere kjøremoduser. Vri på hjulet og velg én av syv innstillinger på multiinformasjonsdisplayet. Fra glatt asfalt til grov grus – hver modus sikrer maksimal trekkraft og kombineres med Super-All Wheel Control.
Systemet hjelper føreren under alle tenkelige forhold – fra snø til gjørmete skogsveier – og sørger for trygg fremkommelighet.
Klasseledende garanti Outlander PHEV leveres nå med forlenget garanti: 8 år / 160 000 km. Dette inkluderer 5 års fabrikkgaranti og ytterligere 3 års dekning.
Batteriet har også 8 års / 160 000 km kapasitetsgaranti, og veihjelp er inkludert i samme periode.
Konklusjon
Vi får stadig henvendelser om å teste biler med forbrenningsmotor. Mitsubishi Outlander PHEV kombinerer den kjente bensinmotoren med elektrisk drift, og gir trygghet ved at du alltid kommer frem – så lenge du har bensin på tanken.
Den nye modellen har lengre rekkevidde, bedre kjøreegenskaper og det velkjente 4×4-systemet med høy bakkeklaring. En god oppgradering av en allerede populær modell.
Fakta Mitsubishi Outlander PHEV
- Motor: Bensinmotor + el
- Slagvolum: 2,4-liter
- Effekt: 305 hk samlet
- Moment: 450 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 7,9 sekunder
- Toppfart: 170 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 85 km WLTP
- Forbruk blandet: 0,08 L/mil
- Co2 utslipp: 19 g/km
- Egenvekt: 2.120 kg
- Tilhengervekt: 1.600 kg
- Lengde: 4,71 m
- Bredde: 1,86 m
- Høyde: 1,75 m
- Akselavstand: 2,70 m
- Utstyrsnivå: Instyle+
- Bagasjeroms volum: 495 liter
- Pris fra: Kr 749,000. –
- Pris prøvekjørt: 849.000.-