Med inntil 2,8 tonn hengervekt og en nyttelast på 704–1.326 kg (avhengig av om du velger kort eller lang utgave), vil den nye Transporter appellere til et bredt spekter av kunder. Den elektriske e-Transporter er også tilgjengelig i butikkene, men denne gangen er det dieselutgaven vi skal prøvekjøre.
Økt nyttelast, større lasterom og høyere hengervekt
Under fotograferingen ble vi stoppet av to interesserte personer som ønsket informasjon om bilen. For deres bruk var diesel det eneste reelle alternativet, og høy hengervekt et krav. Nye VW Transporter imøtekommer dette behovet. Bilen er nå oppgradert og setter en ny standard i varebilsegmentet – med økt nyttelast, større lasterom og høyere tillatt tilhengervekt. Ingeniørene har gjort en grundig jobb med å forbedre både kjørekomfort og funksjonalitet, og tilbyr flere etterspurte og innovative løsninger.
4MOTION og automatgir
Det er nå mulig å bestille 4MOTION firehjulstrekk og automatgir sammen med dieselmotor. I tillegg finnes bilen i både kort og lang utgave, med flere motoralternativer. Vår demobil er den korte utgaven, som gir et lasteromsvolum på 5,8 m³. Den lange utgaven rommer 6,8 m³. Standard takhøyde er tilpasset lave parkeringshus, men høyt tak er også tilgjengelig i modellutvalget – sammen med ulike utstyrsnivåer. Dermed kan Transporter enkelt tilpasses bedriftens behov.
God plass
Bak rattet begynner vi med å justere førersetet helt bak og i høyden – setet tilpasses enkelt kroppen med 6-veis justering. Tak- og benplass er god. Mange varebiler har et trangt førermiljø, men det unngår man her. VW har prioritert god plass for både fører og passasjerer. Bilen har tre seter i front, noe som er viktig i denne klassen. Under passasjersetet finnes en praktisk gjennomlastingsluke, men det finnes ingen ekstra åpning foran passasjersetet. Dermed stopper lange gjenstander, som rør eller konstruksjonstrevirke, mot et plastdeksel. Andre modeller tilbyr bedre løsninger som gir opptil 40 cm ekstra lengde ved gjennomlasting, der rørene kan skyves helt frem til torpedoveggen. Til gjengjeld har denne utgaven et stort lagringsrom under passasjersetet og svært gode oppbevaringsløsninger.
Moderne teknologi og praktiske løsninger
En tett skillevegg mellom kupé og varerom reduserer støy og gir raskere oppvarming vinterstid. Vår bil har parkeringsvarmer med fjernkontroll, men mangler den populære funksjonen der man kan bruke mobilapp for å aktivere varmeren – en løsning mange andre modeller tilbyr. Fjernkontrollen har dessuten begrenset rekkevidde.
Innvendig kombineres slitesterk hardplast med moderne teknologi, blant annet en stor berøringsskjerm. Den nye girvelgeren har endelig fått et tydelig og riktig girmønster med aner fra automatgirets barndom, noe som forhindrer forveksling mellom revers og drive.
Bak rattet har man høy sittestilling og svært god oversikt. Store, todelte sidespeil og ryggekamera gir ekstra hjelp ved parkering. Likevel foretrekker vi fortsatt å følge med på undersiden av bilen via speilenes nedre del – særlig for å unngå lave hindringer som steiner på trange plasser. Bilen er lett på rattet ved lav fart og svært enkel å luke parkere – en viktig egenskap i denne bilklassen.
Komfort som i personbil – med spiralfjærer og delt bakaksel
Undertegnede er glad i å kjøre pickup – konseptet har noe maskulint og særegent. Men det er stor forskjell på komforten når man går fra en bil med stiv bakaksel og bladfjærer til nye VW Transporter med delt bakaksel og spiralfjærer. Transporter tar et viktig steg i retning personbilkomfort, selv om dette fortsatt er en arbeidsbil med 704–1.326 kg lastekapasitet, avhengig av utgave og motorvalg.
Forhandleren valgte 2,0-liters dieselmotor sammen med 8-trinns automatgir og 4MOTION firehjulstrekk i vår demobil. Automatgiret girer nesten sømløst og minner om de gamle konverterkassene. I deilig vårvær merker man lite til firehjulsdriften, men når snøen kommer, gir 4×4-systemet langt bedre fremkommelighet.
Utstyrsnivå: Pluss
Vår bil er utstyrt med Pluss-pakken, som gir mye for pengene. Dette inkluderer blant annet tilhengerfeste, skyvedører på begge sider, parkeringsvarmer og førerassistentpakke. Vi forventer at Pluss-utgaven med 150 hk, automatgir og 4MOTION blir den mest populære varianten – den er godt utstyrt og konkurransedyktig priset.
Konklusjon
Syvende generasjon Volkswagen Transporter har fått store forbedringer og tilbyr nå komfort og kjøreegenskaper på et helt nytt nivå – takket være delt bakaksel, spiralfjærer og oppgradert teknologi. Med inntil 2,8 tonn hengervekt og opptil 1.326 kg nyttelast setter den ny standard i sin klasse. Bilen har også vokst i både bredde og lengde, med lengre akselavstand enn forgjengeren – noe som gir bedre lastekapasitet og økt stabilitet på veien.
Fakta VW Transporter
- Motor: Diesel
- Slagvolum:2,0-liter
- Effekt: 150 hk
- Moment: 360 Nm
- Gir: 8-trinns Automat
- 0-100 km/t: 14,7 sekunder
- Toppfart: 170 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 0 km
- Forbruk blandet: 0,72 l/ km
- Co2 utslipp: 190 g/km
- Egenvekt: 2.030 kg
- Tilhengervekt: 2.800 kg
- Lengde: 5,05 m
- Bredde: 2,03 m
- Høyde: 1,99 m
- Akselavstand: 3,10 m
- Utstyrsnivå: Pluss
- Vareromsvolum: 5,8m3
- Pris fra: Kr 508,600. – eks.MVA
- Pris prøvekjørt: 654.600.- eks.MVA