Audi Q5 55 TFSI e quattro – avgiftsvinner!

 

Ladbare hybrider selger meget godt om dagen, og nye ladbare Audi Q5 55 TFSI e quattro vil garantert hevde seg i Premium-markedet

 

Det er svært gledelig å kjøre en modell hvor man har hele 367 hester til rådighet og med «kun» kr. 53 109, – i engangsavgift. Sammenligner man med Audi Q5 45 TFSI 245 Hk quattro S tronic, så er avgiften kr 272 717 og likevel mangler det 122 hk i forhold til hybriden.

Ladbare hybrider innehar fremdeles denne fordelen i avgiftssystemet, men hvor lenge vet ingen.

 

 

 

Velutstyrt nok

Motormagazinet lånte denne gang en…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Ladbare hybrider selger meget godt om dagen, og nye ladbare Audi Q5 55 TFSI e quattro vil garantert hevde seg i Premium-markedet

 

Det er svært gledelig å kjøre en modell hvor man har hele 367 hester til rådighet og med «kun» kr. 53 109, – i engangsavgift. Sammenligner man med Audi Q5 45 TFSI 245 Hk quattro S tronic, så er avgiften kr 272 717 og likevel mangler det 122 hk i forhold til hybriden.

Ladbare hybrider innehar fremdeles denne fordelen i avgiftssystemet, men hvor lenge vet ingen.

 

En mektig og uttrykksfull front med Matrix hovedlys.

 

 

Velutstyrt nok

Motormagazinet lånte denne gang en litt spesiell Audi Q5 55 TFSI e quattro siden forhandleren som oftest fyller bilen med utstyr for å vise frem alt man kan levere. Dermed øker også prisen langt over hva som er nødvendig. Nye Audi Q5 55 TFSI e quattro får man fra kr. 676 600,-.

Innstegsmodellen er forresten overraskende velutstyrt med blant annet S line eksteriørpakke, 3-soners klimaanlegg, Advanced key, LED-hovedlys og sportsseter i skinn/kunstskinn osv. De fleste vil velge en del tilleggsutstyr, selv ville jeg krysset av for adaptiv luftfjæring.

Nye Audi Q5 55 TFSI e quattro er forbausende god å kjøre med denne justerbare fjæringskomforten luftbelgene gir. Nesten alle sideveisbevegelser blir redusert ved aktiv kjøring på svingete veier. Dette er ikke lett å få til på en høyreist SUV med høy vekt.

En del av de gode kjøreegenskapene må også tilskrives en perfekt 50-50 fordeling mellom akslene. Man burde tro at batteriet ville ha stor innvirkning på bagasjerommet, men på originalutgaven er gulvet ca. 3 cm dypere, det er det hele. Dermed får man nesten bare fordeler ved å velge hybriden.

 

Hybriden Audi Q5 55 TFSI e quattro vil trolig stå for rundt 90 % av Q5 salget hvis Audi-kundene følger trenden i markedet.

 

 

Fullt batteri

Vi startet med fullt batteri på 14,1 kWt og kjørte elektrisk både på motorvei og i byen. Rekkevidden på ren el er oppgitt til minimum 40 Km etter den nye strenge målemetoden. Et lite varsel vises når batteriet er tomt og bilen går automatisk over i hybridmodus. Da samler man opp rulle/ bremseenergi og lagrer energien i batteriet til fremdrift senere.

I hybridmodus virker Audi Q5 55 TFSI e quattro på samme måte som Toyotas selvladende hybrider. De går som kjent opp 50 prosent på ren el ved bykjøring, men har en vesentlig forskjell, for selv med tomt batteri har man en liten buffer tilgjengelig til en rask akselerasjon eller forbikjøring.

Avgiftene er altså betydelig senket på hybriden. Det samme er akselerasjonen, for nå går sprinten 0-100 km/t på 5,3 sekunder ved å kombinere bensinmotoren med elmotoren som er koplet til girkassen. Denne hybridteknologien medfører et forbruk på 0,21 liter per mil, med CO2-utslipp fra 46 gram per kilometer under den vanlige WLPT testrunden alle biler blir målt etter.

 

Audi er et av de mest prestisjetunge Premium leverandørene, interiøret er et godt eksempel på dette.

 

 

Praktisk

Rent praktisk vil trolig Audi Q5 55 TFSI e quattro inneha likt bruksmønster som hvilken som helst elbil ved å plugge til ladekabel ved hver eneste anledning og kjøre mest mulig på strøm.

Ombordladeren leverer 7.4 kW og da trenger man en 32 A kurs til veggboksen. Vanlig husholdningsstikk kan også benyttes, men da øker ladetiden til seks timer.

MMI navigasjonen i bilen viser deg også oversikt over ladestasjoner. En annen stor fordel er «my Audi-appen». Denne appen lar deg forhåndsinnstille varme /kjøling av bilen, slik at den eventuelt er varm og isfri før avreise, samt sjekke batteri og status på rekkevidde. Du kan også starte ladeprosess, programmere ladingstimer og ha oversikt over lade- og forbruksstatistikk.

 

Audi er et av de mest prestisjetunge Premium leverandørene, interiøret er et godt eksempel på dette.

 

 

Med ultra teknologi

Elektromotoren i Audi er integrert i girkassen. På den måten vil hybridens Quattro oppføre seg nesten likt sine Quattro-søsken på veien.

Drivstoffgjerrig forhjulsdrift til vanlig, men sensorer og en intelligent kontroll analyserer hele tiden kjøringen og veiens beskaffenhet. Ved en ørliten friksjon vil systemet overføre krefter bakover og på vanlig måte justere kraften til hjulene med best grep.

Audi har ved introduksjonen av hybriden Audi Q5 55 TFSI e quattro beholdt sitt særtrekk, eller kjennemerke om du vil, i form av Premium kvalitet, kjøreglede og Quattro 4×4.

 

Bagasjerommet lider ikke nevneverdig over batteriplasseringen, bare 3 cm høydeforskjell i forhold til originalen, det er alt.

 

 

Konklusjon

Audi Q5 55 TFSI e quattro vil trolig stå for rundt 90 prosent av Q5 salget i Norge, hvis vi sammenligner trenden fra andre modeller. Audi Q5 55 TFSI e quattro kombinerer sportsbilens akselerasjon med elbilens 0-utslipp og drivstofføkonomi, samtidig vil Q5 i praksis fungere som en selvadene hybrid ved tomt batteri og også redusere forbruket på langtur.

 

Her regenereres rulleenergi tilbake til batteriet på vanlig hybrid-vis, legg også merke til kjøreprogrammene. I Auto velger bilen selv innstillinger automatisk.

 

 

 

Fakta Audi Q5 55 TFSI e quattro

  • Motor: R4 bensin + elektrisk
  • Slagvolum: 2.0-liter
  • Effekt: 367 hk
  • Moment: 500 Nm
  • Gir: syvtrinns DSG automat
  • 0-100 km/t: 5,3 sekunder
  • Toppfart: 239 km/t
  • Forbruk blandet: 0,21 l/mil
  • Co2 utslipp: 46 g/km
  • Egenvekt: 2.105 kg
  • Tilhengervekt: 1.750 kg
  • Lengde: 4,66 m
  • Bredde: 1,89 m
  • Høyde: 1,65 m
  • Akselavstand: 2.81 m
  • Utstyrsnivå: Lanseringsutgave
  • Bagasjerom volum: 465 liter
  • Pris fra: Kr 676.600, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 880.000, –

 

Et lite varsel ved navn EV viser at vi kjører hel-elektrisk, EV-modus fungerer opptil 135 km/t på ren strøm.

 

Batteriet er tomt og bilen kobler automatisk over til hybriddrift, all bremse/rulleenergi tilbakeføres til batteri og benyttes til fremdrift senere.

 

Vår bil var en topputgave med blant annet lydanlegg fra Bang & Olufsen.

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen