Ringen er sluttet for RoseMarie og Thor

En bildrøm og gode barndomsminner flettes sammen gjennom bilinteressen

 

Livet er fullt av tilfeldigheter. Enkelte drømmer slipper ikke taket før de blir realisert. Artikkelen denne gang handler om Rose Marie og Thor, som traff hverandre igjennom felles bilinteresse. Sammen oppfyller de hverandres langsiktige bildrømmer.

 

RoseMarie Olsen ble født på gård utenfor Fredrikstad. Hennes oppvekst var preget av en bilinteressert familie, hvor bestefars A-Ford sto høyt i kurs. Bilinteressen smittet over på RoseMarie. Bilder av bilen, som ble presentert på verdensutstillingen i New York den 17. april 1964. gjorde inntrykk. En slik bil skulle hun bare ha og ikke hvilken…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
En bildrøm og gode barndomsminner flettes sammen gjennom bilinteressen

 

Livet er fullt av tilfeldigheter. Enkelte drømmer slipper ikke taket før de blir realisert. Artikkelen denne gang handler om Rose Marie og Thor, som traff hverandre igjennom felles bilinteresse. Sammen oppfyller de hverandres langsiktige bildrømmer.

 

RoseMarie Olsen ble født på gård utenfor Fredrikstad. Hennes oppvekst var preget av en bilinteressert familie, hvor bestefars A-Ford sto høyt i kurs. Bilinteressen smittet over på RoseMarie. Bilder av bilen, som ble presentert på verdensutstillingen i New York den 17. april 1964. gjorde inntrykk. En slik bil skulle hun bare ha og ikke hvilken utgave som helst, men helt identisk årsmodell og med fargekombinasjonen rød og hvit. En bildrøm ble skapt.

 

Endelig er drømmebilen funnet, rød 1964 (½) Mustang cab med riktig farge som interiørkombinasjon.

 

 

Først bil, så førerkort

Thor Gjerde vokste opp i Horten med en spesiell interesse for mekanikk. Som barn hang han sammen med de store gutta, som kjørte moped og bil. Interessen dabbet ikke av, for 16-år gammel ble en Yamaha LS2 «stereo veps» handlet inn. På den tiden var motorsykkelen noe av det tøffeste man kunne kjøpe og Yamaha LS2 er et høyt priset samleobjekt i dag.

Bil ble det tidlig, allerede 17,5 år gammel sto en 1968 Ford Mustang HT på Thors gårdsplass. Kompisene kjørte også spreke biler.

 

Thor Gjerde har en meget bred bilinteresse fra A-Ford til en ren racing-utgave av Ford Mustang.

 

 

På kjent grunn

Motormagazinet møter Thor og RoseMarie på gården, hvor RoseMarie vokste opp, men som ble solgt da hennes far gikk bort. Nå er paret tilbake på gamle tomter igjen ved at de leier det gamle hønsehuset til verksted.

Godt beskyttet for vær og vind står Thors A Ford parkert sammen med hans sønns Mustang, som skal restaureres. RoseMarie ankommer i sin røde 1964 (½) Ford Mustang cab med 260 cid V8 og hvitt interiør. Bilen er helt identisk med bilen fra lanseringen 17. april 1964. Selv felgene er de samme originale med kapsler. Bekjentskapet med Thor medførte for RoseMaries del at ringen er sluttet ved at hennes Mustang-drøm er oppfylt. Minnene fra hennes oppvekst med A-Ford får en oppblomstring hver eneste gang de mekker bil sammen i hønsehuset på gården.

 

Verkstedet i hønsehuset blir flittig brukt, en mustang er under restaurering.

 

 

Bildrømmen

-Hvor fant du din drømmebil RoseMarie?

– Det var ikke lett, for de fleste Mustangene var enten av feil årsmodell, feil farge eller uoriginale, men da den rette bilen dukket opp fem mil utenfor Molde bestilte vi bare flybilletter en vei. Det var ikke i mine tanker at det kunne bli bomtur etter å ha ønsket meg akkurat denne bilen i så mange år.

 

Mustangens tilstand var som beskrevet og helt identisk med bildene av drømmebilen Rose Marie hadde sett for mange år siden.

– Livet er for kort til å vente når det åpner seg en slik mulighet, skyter Thor inn.

– Vi kjøpte bilden den der og da. Det ble en hyggelig tur hjem langs vakre kystveier og bensinforbruket lå på under literen på mila, så dette er en bil vi kjører mod god samvittighet hele sommerhalvåret.

 

Otwell varmeapparat var ekstrautstyr i 1929, en hul eksosmanifold presser varm luft rett inn i førerhuset når man kjører uten noen form for justering.

 

 

Kjøpt i esker

Thors 1929 A-Ford Roadster blir kjørt ut av verkstedet. Bilen er restaurert av eieren, som liker å skru både på jobb og hjemme. Som flytekniker jobber han en uke på og en av, dermed blir fritiden ofte benyttet i verkstedet. -A-Forden hadde en så interessant historie at jeg bare måtte kjøpe den selv om bilen var langt fra komplett. Det ble en del jobb med å finne ut hvor de forskjellige komponentene befant seg, men det meste dukket opp på forskjellig vis.

 

A-Ford – med navn «Pelle» – ble ferdig i restaurert i 1985 etter fem års arbeid. Det er verdt å nevne at dette er en helt original norsk bil med det originale registreringsnummeret fra første gangs registrering i 1929 intakt. Bilen som forlot samlebåndet 19. januar 1929 ble solgt ny til Gunnar Wendt i Jeløy herred den 22 juni 1929. Litt flaks ble det også under restaureringsprosessen siden bilen ble kjøpt i deler med flere motorer. Den motoren med best potensiale ble sendt for overhaling til den eneste personen i Norge som driver med den slags arbeid.

-Motoren kom tilbake og jeg tenkte ikke noe mer over det motor-valget før bilen ble inspisert av LMK ekspert på veteranforsikring. Det viste seg av nummeret på motorblokken var identisk med motoren som ble montert på samlebåndet i 1929, dermed er bilen en «matching numbers», hvor alle komponenter er identiske med de fra fabrikken i 1929.

 

En original A-Ford solgt i Norge er unik, i tillegg har Thors utgave alle originale deler intakt etter alle disse årene.

 

 

Flere godbiter

Thor har flere godbiter på lur. Hjemme står det en 1966 Ford Thunderbird.

-Selv om jeg kjører relativt ofte med A-Forden var det praktisk med en stor nyere bil som man kan benytte oftere. Ford Thunderbird er god å kjøre med masse plass, så den dekker mitt behov godt. I den andre enden av skalaen jobber jeg også med restaurering av en 68 (1/2) R-code Ford Mustang Cobra jet med original 428 cid motor. Dette var en ren racing motor som Ford selv monterte i en vanlig gatebil, men og også en Fiat 522 fra 1931, er med i samlingen.

 

Thors 1966 Ford Thunderbird står hjemme slik at den er lett tilgjengelig hele sommerhalvåret.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen