Entusiasten Tor-Erik Gunneng- 1958 Edsel Citation Convertible
Bilmodellen Edsel ble produsert fra 1958 til 1960. Planen var å utnytte et hull i modellporteføljen til Ford siden Lincoln tok steget opp i Premium-segmentet. Ford ønsket at Edsel skulle henvende seg til den øvre middelklasse og satset på et helt nytt banebrytende design i kombinasjon med avanserte tekniske løsninger i form av blant annet trykknappsautomat. Tor-Erik Gunneng fra Halden har en slik bil.
Modellen ble en gedigen flopp til tross for en enorm PR-kampanje og et eget TV show med navn: The Edsel Show. Edsel ble bare produsert i tre-år og trykknappautomaten medførte mange garantijobber på verksted, men i nyere tid har Edsel fått renessanse og samlerstatus.
Haldenseren Tor-Erik Gunneng så potensialet i Edsel og har lykkes å skaffe seg den mest ettertraktede utgaven, Citation Convertible med 410 cid jubileumsmotor. Antall produserte Citation Convertible utgaver er bare 930 stk.
Entusiast
Vi møter Tor-Erik Gunneng på bryggen i amcarbyen Halden. Gunneng Edsel ser ut til å nyte vårværet med cabben nede. Haldensere er blasert når det gjelder amerikanske biler. På veien har vi møtt flere entusiaster som har børstet støvet av bilene og er ute på første tur, men likevel tiltrekker Tor-Eriks Edsel mange nysgjerrige tilskuere.
Vi er klar over at 1958 Edsel Citation Convertible ikke er noen vanlig bil. I følge Edsel.com så er det mindre enn 100 gjenlevende eksemplarer, derfor blir vi nysgjerrig på hvor Tor-Erik har funnet denne bilen.
– Min Edsel kom til Norge i 1988 på 30–årsregelen og befant seg i Halden da jeg kom inn i bildet. Jeg kom i kontakt med eieren som var fra Værøy og han hadde tre slike biler, og han ønsket å selge denne ene. Bilen trengte oppgradering og var spesielt dårlig i understell, men det meste er nå blitt byttet ut med originale deler. Nå går Edsel-en på tidsriktige radialdekk, men jeg tror det blir diagonal etter hvert, man har jo lyst til å kjøre på originale dekk også, forteller Tor-Erik.
Familieinteresse
-Edsel er en bil det er vanskelig å restaurere siden deletilgangen er meget begrenset. Er dette din første Amcar? – Nei, jeg startet med en ’65 Mercury i voksen alder. I ungdommen hadde jeg faktisk ikke amerikansk bil og interesse for amcar fikk jeg senere i livet, og nå er bilhobbyen blitt en felles interesse for hele familien. Vår sønn på 19 har Amazon som interesse, men han benytter også vår Edsel jevnlig og det har han gjort helt siden han kom hjem med ferskt førerkort. Poden ble blank i øynene når han for første gang fikk nøklene til Edsel’en med formaning om å kjøre like fornuftig som meg og det har godt bra, humrer Tor-Erik.
Kostbare deler
-Du nevnte vanskelig deletilgang, gjelder det alle deler?
– Karosserideler er nærmest umulig å oppdrive, bremser, motor drivverk og foringer er identiske med andre modeller fra Ford motor Company, alle viktige slitedeler er skiftet på min bil, men spesielle 1958 Edsel Citation deler koster skjorta. Knappen til park drive røyk, en NOS bryter (new old stock) ble lokalisert i Canada og selger var ikke interessert i annet enn kontanter. Det hele endte med at jeg la et beløp tilsvarende 1500 norske kroner i en konvolutt og sendte over. Selger var heldigvis ærlig og nå er bryteren på plass i bilen. For Tor-Erik handler bilhobbyen ikke bare om å kjøre, men også å fremskaffe originaldeler slik at bilen blir like bra som da den forlot samlebåndet i ‘58.
Kunnskapsrik eier
Tor-Erik har opparbeidet seg meget god kunnskap om Edsels historie. Navnet Edsel er tilknyttet Henry Fords sønn som døde tidlig. Tor-Erik kan hele historien om hvorfor akkurat dette navnet ble benyttet.
Det er derfor naturlig at vi avslutter artikkelen med Tor-Eriks favorittsitat fra gruppen som konstruerte Edsel:
-Vi siktet riktig, men målet flyttet på seg. Edsel-ingeniørene får heller trøste seg med at modellen som ble en flopp i ’58–1960 er et meget ettertraktet samleobjekt i dag.