Opel Astra Sports Tourer Electric – fyller tomrommet

Med to modeller å velge mellom valgte vi denne gang Opel Astra Sports Tourer Electric til prøvekjøring. Spennende valg siden det er veldig få elektriske stasjonsvogner på markedet. Bilen selges nå med kampanjerente til 0,99 prosent.

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Astra Stasjonsvogn fyller tomrommet i sortimentet mange har ventet på. Begge utgaver av Astra Electric har forøvrig samme 156 hk elmotor og over 400 km rekkevidde. Koster under sympatiske 400 000 kroner.

 

Norgesmodell
Opel er en av de tradisjonelle tyske selskapene som viderefører egenskapene til gamle Astra over i en ny elektrisk modell. Begge utgaver av Astra Electric blir produsert i Europa, men på to forskjellige fabrikker.

Det er altså et kjent konsept vi skal prøvekjøre, men uten de vanlige utstyrsnivåene under introduksjonen.

Opel starter med en kampanjemodell som er tilpasset det norske markedet, blant annet den særnorske skiluka. Kampanjepakken inneholder: 10» navigasjon og «Teknikkpakke» (Pixel Matrix lys, Sikkerhetspakke og trådløs mobillader.

 

Best på lys og seter
Vår demobil var i tillegg utstyrt med et par ekstra tilvalg. AGR- setene til Opel, er unike siden de er utviklet i samarbeid med den tyske ryggforeningen. Her sitter man godt og blir ikke så sliten i ryggen på langtur. AGR-seter kledd med Alcantara og uttrekkbar sittepute er fornuftig ekstrautstyr å velge til kr 7.900-. De nyeste Intelli-Lux® LED Pixel-lyktene er inkludert i kampanjemodellen.

Motormagazinets testkjører, har blitt mektig imponert over lysene til Opel på tidligere modeller med bare 32 prismer i hovedlysene. Nå kommer nye Opel Astra Electric med 168 LED-elementer som tilpasses individuelt, noe som gjør at du kan kjøre med fjernlysene på hele tiden uten å blende andre trafikanter.

Opel har som strategi å være best på lys og seter. Denne gang har de laget en Norgesmodell til meget konkurransedyktig pris også.

 

Typisk familiebil
Det er benyttet tstrakt bruk av myke materialer i interiøret, også taktrekket er laget av tykt mykt stoff. Av den grunn blir innvendig gjenklang godt dempet.

Fysiske knapper til de viktigste funksjonene setter vi pris på, men med førersetet i bakerste posisjon rekker vi ikke frem til berøringsskjermen. Heldigvis har man plassert knapp til kjøreprogrammene på midtkonsollen av sort pianolakk. Hvorfor man velger sort pianolakk i en typisk familiebil, er kanskje noe merkelig med tanke på fingermerker.

 

Langt lasterom
Opel Astra Sports Tourer Electric, er en typisk familiebil godt tilpasset barnefamilier, hvor man har beholdt de tradisjonelle egenskapene til stasjonsvognen med langt lasterom. Man behøver ikke å fokusere på liter, derimot praktisk lasterom med lengde på nesten 2,60 meter er viktigere i en stasjonsvogn.

God beinplass i baksetet er det også.

Opel Astra Sports Tourer Electric har utnyttet innvendig plass meget godt når man tar bilens lengde på 4,37 meter i betraktning. Dermed har Astra målene som gjør den smidig i bytrafikk og lettmanøvrert i trange parkeringshus.

 

Personbilen
På veien oppleves Opel Astra Sports Tourer Electric en anelse annerledes en konkurrerende SUV-er, for man sitter lavere og har meget god kontakt med kjørebanen via et fast understell uten at det blir for hardt. Likevel har man unngått den stumpe kjøreopplevelsen, hvor demperen gir en ekstra retur-bevegelse i dumpene.

Opel Astra Sports Tourer Electric er faktisk underholdende å kjøre på svingete partier siden bilen ligger «flatt» uten krengning og har relativt skarp styring. I tillegg er Opel Astra Sports Tourer Electric i elbil-sammenheng en lett bil med tanke på egenvekt. Dette bidrar også til denne gode følelsen i svingene.

 

Yngre kjøpere
Denne modellen har trolig det strammeste understellet av de seks forskjellige modellene fra Stelantis og dermed de mest sporty kjøreegenskapene.

Lang akselavstand på 2,67 meter bidrar også til en stabil bil på motorvei. Lite støy finner vei inn i bilen, men ute på motorvei merker man vindsus fra speilene. Man har dermed også laget en utgave godt tilpasset en yngre kjøpegruppe, som setter pris på skarpe kjøreegenskaper uten at det blir for stivt for familien.

 

Konklusjon
Den elektriske utgaven av Opel Astra stasjonsvognen er et etterlengtet tilskudd i modell porteføljen med sine praktiske egenskaper. Langt bagasjerom, «svelger» det meste av familiens fraktbehov og en perfekt bil til barnefamilier. Rekkevidden er oppgitt til 400 km.

 

Fakta Opel Astra Sports Tourer Electric

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 156 hk
  • Moment: 270 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 9,2 sekunder
  • Toppfart: 170 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 418 km WLTP
  • Forbruk blandet: 1,55 – 1,48 kWt /mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 1.661 kg
  • Tilhengervekt: 80 kg
  • Lengde: 4,37 m
  • Bredde: 1,86 m
  • Høyde: 1,48 m
  • Akselavstand: 2,67 m
  • Utstyrsnivå: Kampanje
  • Bagasjeroms volum: 352 /1.268 liter
  • Pris fra: Kr 399,900. –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 399,900. –

 

Vi kjørte Opel Astra stasjonsvogn, men 5-dørs kombi Electric er også tilgjengelig.
Opel har som mål å være klasseledende på lys og seter, de nyeste Intelli-Lux® LED Pixel-lyktene med 168 LED-elementer som tilpasses individuelt er inkludert i kampanjepakken.
Ryggekamera får ofte redusert sikt siden møkk legger seg på linsen, Opel har løst problemet med egen spyling av kameralinsen.
Ringtesten avslører at myke materialer preger interiøret, men dette myke materialet burde faktisk erstatte sort pianolakk i midtkonsollen med tanke på fingermerker.
Berøringsskjermen var utilgjengelig fra min favorittposisjon med førersete i bakerste innstilling.
Man har heldigvis beholdt en rekke tradisjonelle knapper i Opel Astra, meget enkelt å aktivere rattvarme hvor man også ser hvilke funksjoner som er aktivert via tydelig lys.
Bagasjerommet er nesten 1,6 meter dypt med nedfelte bakseter og setene felles ned via hendel i bagasjerommet.
12 v uttak og hendler som feller ned bakseter er praktisk verktøy i bagasjerommet.
En ekte famille stasjonsvogn burde vel egentlig komme med barnestol i baksetet.
Slik ser kampanje-utgaven ut innvendig med Alcantara stoff.
Man har også mulighet til å skape underholdning for de minste i barnestolen med denne braketten.
AGR-seter kledd med Alcantara og uttrekkbar sittepute koster litt ekstra, men er verdt pengene.
Fordeler og ulemper med elektrisk justering i lengderetning, med denne løsningen slipper man å vente 12 sekunder på at elmotoren flytter setet helt bak.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen