Mercedes Vito 119 varebil – Ekte luksus

 

Mercedes Vito er en egenprodusert Mercedes uten noen form for samarbeid med andre. Stjernen i fronten gir for øvrig stor prestisje også når det gjelder nyttekjøretøy.

 

Vi skal konsentrere oss om toppmodellen av Vito, men likevel må vi informere om at nyttekjøretøyserien til Mercedes har et lite hull i sortimentet. De mangler en Pickup. Akkurat dette hullet skal nå tettes ved introduksjon av X-Klasse, bilen kommer til Europa mot slutten av året. X-Klasse kommer ikke til å konkurrere mot Mercedes Vito, men begge har en solid dose luksusfaktor.

 

Dressen passer

Mercedes Vito er en kjenning vi har…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Mercedes Vito er en egenprodusert Mercedes uten noen form for samarbeid med andre. Stjernen i fronten gir for øvrig stor prestisje også når det gjelder nyttekjøretøy.

 

Vi skal konsentrere oss om toppmodellen av Vito, men likevel må vi informere om at nyttekjøretøyserien til Mercedes har et lite hull i sortimentet. De mangler en Pickup. Akkurat dette hullet skal nå tettes ved introduksjon av X-Klasse, bilen kommer til Europa mot slutten av året. X-Klasse kommer ikke til å konkurrere mot Mercedes Vito, men begge har en solid dose luksusfaktor.

 

Dressen passer

Mercedes Vito er en kjenning vi har testet tidligere, men det er riktignok en stund siden. Bilen har gjennomgått en del forandringer siden sist og som vanlig har vi rekvirert topputgaven med 190 hk diesel, 4×4 og automat.

Sittestillingen er god, bakveggen er plassert langt tilbake slik at de langbeinte sitter godt. Faktisk har jeg støtte hele veien på sitteputen også. Vår bil er dessuten utstyrt med nøkkelstart. Dette er jeg skeptisk til siden mitt høyre kne vanligvis kommer i kontakt med nøkkelen i denne type kjøretøy, men ikke på Vito hvor beinet kan vandre fritt uten problem.

Sittestillingen er omtrent som når dressen passer på første forsøk i butikk. Vi føler oss hjemme i bilen og humøret stiger enda et hakk når vi tar veien fatt. 190 hk med 7-trinns automat gir en komfort man forventer i Mercedes.

 

4×4

I tillegg er vår bil utstyrt med permanent firehjulsdrift. Det er det ikke mange biler som har nå til dags. Diskusjonen om hvilke tekniske løsninger som er best pågår i markedet. Mange konkurrerende 4×4 system benytter framhjulstrekk til vanlig kjøring, firehjulsdriften slår inn ved behov.

Mercedes har valgt en annen løsning, drivkraften fordeles på for og bakakselen i forholdet 45 til 55 permanent, under vanskelige forhold sørger elektronikken for at energien overføres til hjul med best grep. Det betyr i praksis også at systemet tar hensyn til lastens posisjon når bilens elektronikk optimaliserer veigrepet.

 

Flere utgaver

4×4 har for øvrig en begrensning siden systemet bare leveres sammen med 7-trinns automatgir. Dem som har behov for manuelt gir kan velge ren forhjulsdrift eller bakhjulsdrift. Vito leveres også med tre kjøretøylengder og den nye serien takler 120 kg mer nyttelast enn forrige modellserie.

Siden Vito og varebiler generelt blir spesielt tilpasset hver eneste kunde, kan det derfor være vanskelig å gi et bilde av prisnivået. Rimeligste Vito 111 koster fra kr. 396.200,-. Regn med litt ekstra til individuell tilpasning.

 

ADAPTIVE ESP®

Varebilkunder er ikke bare opptatt av passasjerkomfort, men en rekke andre kriterier teller også. Selv om Vår Mercedes Vito demper veistøy meget bra og satt opp med understell som takler alt fra hullete asfalt til motorvei, er det betryggende å vite at en rekke systemer med på å sikre passasjer og dyrebar last.

Standardutgaven er utstyrt med sidevindassistent, assistenten hjelper føreren ved uventede kraftige sidevindkast og øker dermed trafikksikkerheten, spesielt på broer. Ypperlig ved passering av lastebiler eller busser og ved kraftige vindkast. Det elektroniske stabilitetsprogrammet ESP® jobber sammen med bremseassistenten BAS PRO. PRE-SAFE® for å registrere kritiske kjøresituasjoner på et tidlig stadium og igangsetter forebyggende beskyttelsestiltak for bilens passasjerer. Når komfort og sikkerhet er ivaretatt så ser varebilkunden på driftsøkonomi, og der er Vito ledende med 40.000 km. serviceintervall og et forbruk på 0,57 liter pr. mil på rimeligste utgave. Demobilen med 4×4 er oppgitt til 0,65 l/mil.

 

Konklusjon

Med stjerne i fronten forventer man det lille ekstra. Vår demobil innfrir våre forventninger og har hatt et betydelig løft opp på komfortsiden i forhold til forgjengeren. Forbruket er 20 prosent lavere enn forrige modellserie og dermed bruker vår bil 0,65 l/mil ved blandet kjøring. 40.000 km. serviceintervall bidrar også til lave driftskostnader.

 

Fakta Mercedes Vito 119 A2

  • Motor: R4 diesel
  • Slagvolum: 2,1-liter
  • Effekt: 190 hk
  • Moment: 440 Nm
  • Gir: 7-trinns automat
  • 0-100 km/t: 9,5 sekunder
  • Toppfart: ikke oppgitt
  • Forbruk blandet: 0,65 l/mil
  • Co2 utslipp: 171 g/km
  • Egenvekt: 1.980 kg
  • Tilhengervekt: 2500 kg
  • Lengde: 5,14 m
  • Bredde: 1,92 m
  • Høyde: 1,91 m
  • Akselavstand: 3,20 m
  • Utstyrsnivå: Ikke oppgitt
  • Laste volum: 6,0 m3 (A2)
  • Pris fra: Kr 396.200,-
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 569.089,-

 

 

God førerplass for de med lange bein, det er ikke vanlig å sitte så godt i varebil. Beinet kommer ikke i konflikt med tenningsnøkkel samme hvordan jeg skifter stilling.

 

Rette kanter gir god plassutnyttelse av varerommet, det er også en egen nisje lengst frem til å takle lange gjenstander.

 

Praktisk med Skyvedører på begge sider, inn og utlasting blir betydelig enklere.

 

God plass til tre velvoksne karer i denne godt lyd dempede arbeidsplassen.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen