Skoda Citigo e iV er Skodas førte elbil. Navnet Citigo indikerer en typisk elektrisk bybil, men med opptil 260 km (WLTP) rekkevidde blir dette en fullverdig bil for svært mange.
Samfunnets familiestruktur er i forandring med flere enslige og familier med færre barn, en stor gruppe har derfor ikke behov for de store familiebilene. Med dette som bakteppe, vil en praktisk bil i småbilklassen dekke transpor behovet. Det er her Skoda Citigo e iV kommer inn. Denne bilen er helt ny fra Skodas side, men egentlig en gammel kjenning fra vårt ståsted siden batteri og elektriske styringskomponenter er hentet fra VW e-Golf. Skoda Citigo e iV leveres altså med velkjent og utprøvd teknologi uten barnesykdommer.

Til tross for kompakte mål er Skoda Citygo e iV en fullverdig bil med tanke på plassutnyttelse og rekkevidde.
Akseptabel plass
Vanlig, daglig kjøredistanse er i overkant av fem mil her i Norge. Skoda Citigo e iV logger inn på 26 mil under optimale forhold, noe kortere rekkevidde under vinterhalvåret må påberegnes. Rekkevidden er dermed intet hinder for at Skoda Citigo e iV kan være husstandens eneste bil.
Innvendig plass kan derimot være en utfordring i så måte, for bilen har bare 3,57 meters lengde. For å bøte på dette problemet konstrueres Skoda Citigo e iV med et hjul i hvert hjørne og en relativt lang akselavstand på 2,43 meter, dermed blir det akseptabel plass til fire personer.

Baksetet rommer to personer, sete er utformet med tanke på sidestøtte også i baksetet.
Batteriene er gjemt under gulvet så det kan vi glemme med tanke på plass, derimot er bagasjerommet på 250/923 liter viktig. Volumet kan virke lite, men bagasjerommet er dypt, dermed er bagasjerommet praktisk utnyttbart likevel. Skoda har skapt en fullverdig småbil til kr. 184.560, – takket være deres fornuftige prisfilosofi.

Bare glem liter antallet i bagasjerommet, se heller på praktisk utnyttelse. Fotobagen bare forsvinner i et dypt rom det er enkelt å benytte til kofferter.
Moderne tilkoblingsmuligheter
Behagelig pris er ikke lenger synonymt med enkel teknologi. Skoda Citigo e iV leveres med en rekke smarte tilkoplinger. Move&Fun appen kobler din smarttelefon til CITIGO e iV sin kjørecomputer med alle mulighetene dette gir.
ŠKODA Connect-appen gir deg også et bredt spekter av tjenester og funksjoner, blant annet flere fjernstyringsfunksjoner. Vår favoritt er utvilsomt fjernstyring av bilens klimaanlegg. Appen gir deg mulighet til å kjøle ned eller forvarme kupéen fra telefonen. Det er slutt på nediset bil. En annen praktisk app vi må nevne, er å sjekke status for lading via telefonen, slik at man ikke tar opp plass eller betaler for å være tilkoplet hurtiglader unødvendig.

Enkelt, men velfungerende interiør i vår Style-utgave, velger man rimeligste utstyrsnivå er det smart å krysse av for høyde justerbart passasjersete.
Langt mer enn ren bybil
Bilen har enkle seter og hardplast. Fokus på vektbesparelse medfører visse kompromisser, men med tanke på prisnivå er interiøret fullt akseptabelt.
Skoda Citigo e iV oppfører seg nærmest som forventet på veien, meget lettkjørt og smidig i bytrafikk og en drøm i alle de trange parkeringshusene. Bilen oppleves meget lett på rattet i bytrafikk og dette har vi savnet på mange andre biler.

Skjermholder til mobilen var en smart løsning, her bruker vi appen på telefonen til å finne nærmeste hurtiglader.
Elbil med lav vekt
Bilens understell demper ujevnhetene på en god måte, myk kjørekomfort er uvanlig i elbiler siden fjærene må lages stivere for å takle ekstra batterivekt. Med bare 1.235 kg egenvekt for Skoda Citigo e iV vedkommende gir bilen en fordel i så måte.
Lav vekt og ett hjul i hvert hjørne – med lavt tyngdepunkt fra batteripakken – medfører også en positiv opplevelse på svingete veier. B ilen er faktisk underholdene å kjøre under slike forhold. Lav vekt medfører en langt kvikkere bil enn hva man tror moderate 83 hk motoreffekt vil gi.
Man har ingen problem med å flette inn i akselerasjonsfeltet på motorvei. Etter en stund med Skoda Citigo e iV på veien så er vi litt uenig om bruken av Citigo-navnet, som indikerer en ren bybil. Skoda Citigo e iV er langt mer.

Velger man B med nivå-4 regenerering så kan man med litt trening kjøre uten å bruke bremsepedalen i byen.
Støynivået er som elbiler flest nærmest fraværende, og innvendig plass er meget godt utnyttet til tross for at tenningsnøkkelen kommer i kontakt med høyre kne når man skyver førersete frem. Lav pris gir deg en fordel med tanke på verditap og at man faktisk kan kjøpe en ny velfungerende elbil istedenfor en tre til fem år gammel bruktbil.

Merkelig at en så viktig detalj ikke har blitt fanget opp av ingeniørene, skyver man sete frem støter kne rett i tenningsnøkkelen. Meget upraktisk når man skal gjøre plass til baksetepassasjerer.
Konklusjon
Citigo e iV er ingen ren bybil som første generasjon av søskenmodellen VW e-up. Med 26 mil rekkevidde og et godt utvalg av tilkopling muligheter og assistenter blir Skoda Citigo e iV langt mer komplett. Bilen er riktig nok liten, men rimelig og praktisk i daglig bruk. Størrelsen medfører smidighet og enkel parkering i bysentrum i kombinasjon med langtur uten for mange ladestopp. Ny elbil til under 200.000 burde friste mange.
Fakta Skoda Citygo e iV
- Motor: elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 83 hk
- Moment: 212 Nm
- Gir: Automatgir
- 0-100 km/t: 12,3 sekunder
- Toppfart: 130 km/t
- Forbruk blandet: 1,35–16,1 kWt/mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 1.235 kg
- Tilhengervekt: ikke oppgitt
- Lengde: 3,59 m
- Bredde: 1,64 m
- Høyde: 1,48 m
- Akselavstand: 2,42 m
- Utstyrsnivå: Style
- Bagasjerom volum: 250/923 liter
- Pris fra: Kr 184.560, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 198.680, –

Ladekontakten er dekket av et ekstra lokk, smart siden veisalt og elektriske tilkoplinger ikke er bestevenner.