Hyundai Kona Electric Long Range – ROMSLIG!

 

Samme navn, men nye Hyundai Kona Electric har vokst betydelig, nesten en hel bilklasse i størrelse.

 

Størrelsen bidrar til at man åpner opp for en helt ny kundegruppe, som ønsker en romslig familiebil med stort bagasjerom. Vel, størrelsen er ikke den eneste forbedringen. Når vi «gransker» bilen nærmere finner vi flere nyheter.

 

Ny teknologi
Blant de mange oppgraderingene i den nye bilen, finner man to store 12,3’’ skjermer, digital nøkkel for smarttelefoner, full OTA-støtte og det nye brukergrensesnittet Connected Car Navigation Cockpit (ccNC).

 

Plastskiven til bilens head-up display, er fjernet og erstattet av et langt…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Samme navn, men nye Hyundai Kona Electric har vokst betydelig, nesten en hel bilklasse i størrelse.

 

Størrelsen bidrar til at man åpner opp for en helt ny kundegruppe, som ønsker en romslig familiebil med stort bagasjerom. Vel, størrelsen er ikke den eneste forbedringen. Når vi «gransker» bilen nærmere finner vi flere nyheter.

 

Ny teknologi
Blant de mange oppgraderingene i den nye bilen, finner man to store 12,3’’ skjermer, digital nøkkel for smarttelefoner, full OTA-støtte og det nye brukergrensesnittet Connected Car Navigation Cockpit (ccNC).

 

Plastskiven til bilens head-up display, er fjernet og erstattet av et langt dyrere head-up display, som nå projiserer informasjonen direkte i frontruten.

 

Nye KONA Electric har også en rekke smarte og avanserte kjøreassistentsystemer med Hyundai SmartSense. Dette inkluderer nivå 2-autonomi gjennom HDA 2, kollisjonsunngåelse (FCA), blindsonemonitor (BVM) og førerstatusovervåkning (DSM).

 

Bilen kan også fås med smart fjernstyrt parkeringsassistent (RSPA), som lar sjåføren fjernstyre bilen inn og ut av parkeringsluker kun ved å trykke på nøkkelen.

 

På plass
En herlig høstdag med sol, og en helt ny Kona Electric med lyst interiør, bidrar til at vi kommer i godt humør. Det er synd at så få bilmerker velger denne lyse valgmuligheten innen interiør i tillegg til sort. Kona gir kundene et valg med interiørfargene lack Monotone, Grey Twotone, Sage Green og Fossil Grey.

 

Førerstolen har ikke justerbar setepute, men ved å benytte de elektriske justeringsmulighetene, heves setet opp i fremkant og vi har støtte for undersiden av låret helt frem. Vi bytter fører fra mine 1,88 centimeter og over til en dame på 1,60 centimeter. Da justeres setet helt opp, og dermed har hun følelsen av en høy sittestilling – typisk SUV.

 

Den lave midtkonsollen liker vi. Det blir bedre plass mellom fører og passasjer, og bilen virkeer større innvendig enn målene tilsier.

 

Bedre plass merkes også i baksetet med det nye Curveless Bench Seat. Dette nye baksetet maksimerer plassutnyttelsen, og man har muligheten til å stille bakseteryggen i ulike vinkler, samt at seteryggen i forsetet er en anelse smalere enn tidligere.

 

Velfungerende betjening
Betjeningsløsningene er faktisk en av de beste på markedet.

 

Hyundais designsjef SangYup Lee har i et intervju i bladet Carsguide, trukket frem Hyundais satsing på fysiske knapper for å bedre trafikksikkerheten. Det å flytte oppmerksomheten til berøringsskjerm under kjøring, kan nemlig være farlig. Dette er videreført i nye Hyundai Kona Electric, da alt er meget enkelt å betjene.

 

Når man blir kjent med bilen, er det for eksempel enkelt å deaktivere varme i rattet uten å flytte blikket fra veien. Også deaktivering av filholderassistenten har egen knapp lett tilgjengelig på rattet.

 

Den eneste funksjonen vi stusser over, er vippebryteren til girvelgeren under rattet, hvor girvalget er motsatt av vanlig mønster. Helt siden automatgiret ble tilgjengelig er ned, eller bakover, girmønsteret til Drive funksjonen, men i Kona er dette motsatt. Litt merkelig at man ikke har standardisert funksjonen, slik at misforståelser unngås.

 

På motorvei
Vi merker raskt forandring ute på veien også. Bilen føles annerledes enn forgjengeren. Selv med 19 tomms felger og lavprofildekk i vår bil med Premium utstyrsnivå, virker Hyundai Kona Electric mykere. Det er særlig på motorvei at den største forskjellen merkes.

 

Bevegelsene oppleves mer behagelig, og bilen føles ikke lenger «stump» i ujevnhetene. Det er mulig at den komfortable følelsen er forbedret ved at akselavstanden er økt med 60 mm til 2 660 mm. Bilens lengde er økt med over 150 mm.

 

Innvendig har bilen også blitt roligere med økt støydemping. For en enda mykere kjøreopplevelse, kan man velge andre felger helt ned til 17 tomms dekk med bedre demping i dekksiden, redusert hjulstøy og økt rekkevidde blir det med redusert felgdiameter. Nye Kona Electric gir deg en god opplevelse på veien også med vårt oppsett. Kundene har flere og gode valgmuligheter.

 

Familieklasse-segmentet
Kona har altså tatt steget opp i et større bilsegment, og plassen i bagasjerommet økes, for å konkurrere i familiebil klassen. I bagasjerommet har man plass til hele 466 liter bagasje i tillegg til 27 liter i Frunken foran.

 

Batteriet har vokst ørlite i Long Range-utgaven, som medfører kombinert WLTP rekkevidde på inntil 514 kilometer med 65,4 kWt batteri.

 

Nye Kona Electric leveres også med Standard Range batteripakke på 48,4 kWt, men det er den største batteripakken nærmest alle kunder velger.

 

Konklusjon
Hyundai Kona Electric har gjennomgått en meget stor oppdatering både på ny teknologi, bedre kjøreegenskaper og ikke mint tatt steget opp i familiesegmentet med ny lengde på 4,35 meter. Kona fortsetter med å levere klasseledende elektrisk rekkevidde.

 

Faktaboks

  • Hyundai Kona Electric
  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 217 hk
  • Moment: 255 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 7,8 sekunder
  • Toppfart: 172 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 454 km WLTP
  • Forbruk blandet: 1,66 kWt /mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 1.773 kg
  • Tilhengervekt: 750 kg
  • Lengde: 4,35 m
  • Bredde: 1,82 m
  • Høyde: 1,58 m
  • Akselavstand: 2,66 m
  • Utstyrsnivå: Premium
  • Bagasjeroms volum: 466 /1.300 liter
  • Pris fra: Kr 353,900. –
Betjening fra ratt, fysiske knapper og berøringsskjerm fungerer utmerket, det enkle er ofte den beste løsningen.
Girvelgeren har motsatt gir mønster enn vi er vant med fra andre biler, lett å kople inn revers når man skal fremover.
Enkel justering av klima via smarte vippebrytere, med litt trening behøver man ikke å flytte blikket fra veien for å bruke bilens mest vanlige funksjoner.
Enkelt er det også med valg av kjøreprogram fra midtkonsollen istedenfor å gå omveien om en berøringsskjerm.
Vår Kona med 19 Tomms felg øker forbruket fra 14,7kWt mil til 16,6 kWt i forhold til 17 Tomms felg.
Under det flate bagasjeromsgulvet finner vi et ekstra oppbevaringsrom til ladekabel.
Lasteplassen til Kona er også større på den nye utgaven, nå med 466 /1.300 liter, det er 30 % større enn i den forrige utgaven av KONA Electric
Kona gir kundene rikholdige valgmuligheter med interiørfargene lack Monotone, Grey Twotone, Sage Green og Fossil Grey.
Smale seterygger medfører bedre plass til baksetepassasjerer.
En meget lav midtkonsoll medvirker til et luftig førermiljø hvor man ikke føler seg inneklemt.
Knappen for kamera er også helt riktig plasser, nå er det enkelt å se parkeringsplassen fra et fugleperspektiv.
Nye Hyundai Kona Electric har vokst til 4,35 meter i lengden, dermed tar Kona steget opp i familiesegmentet.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen