På den store bilmessen i München har Continental vist frem et nytt konseptdekk for bytrafikk som reduserer CO2-utslipp og utvider rekkevidden for urbane kjøretøy.
Conti CityPlus Concept Tire hadde sin premiere på IAA Mobility, som ble arrangert i München denne måneden. Denne toppmoderne dekkteknologien øker den totale energien effektiviteten til et dekk med opptil 10 prosent. Resultatene er lavere CO2 -utslipp fra personbiler med forbrenningsmotorer og lengre rekkevidde for elektriske kjøretøy.
Dette blir oppnådd av å optimalisere dekkenes oppførsel under stopp-og-start-trafikk i urbane kjøresituasjoner, med det resultat at man øker rekkevidden med opptil tre prosent. Dette tilsvarer en besparelse på 0,6 kWh per 100 kilometer for elbiler.
-Vi har satt oss ambisiøse bærekraftsmål. På IAA presenterer vi det siste innen teknologi som eksemplifiserer vår enorme materielle kompetanse. Conti CityPlus-teknologien reduserer det totale energiforbruket til et dekk. Vi ser et stort potensial, spesielt for elbiler, hvor hver kilometer med rekkevidde teller, sier Klaus Kreipe, who heads Continental Tires’ original equipment business in Europe, the Middle East and Africa (EMEA).
Bytrafikken er preget av konstant start og stopp. Dette forårsaker torsjonsdeformasjon av dekk på grunn av det påførte dreiemomentet, noe som får energi til å forsvinne i prosessen. Conti CityPlus-teknologien er utviklet for å forbedre total energieffektivitet under denne typen kjøreforhold. Dette er spesielt gunstig for elektriske kjøretøy fordi deres høyere dreiemoment og vekt forsterker i tillegg energitapet i dekk.
-Vi mener det er viktig å se på energien effektiviteten til dekkene som helhet. Dette inkluderer frirulling samt bremsing og akselerasjon. Resultatet er opptil ti prosent høyere energieffektivitet med samme rullemotstandsnivåer.