Testversjonen av BMWX7 klar

12 måneder før lanseringen av helt nye BMW X7 har den første preproduserte versjonen rullet ut av samlebåndet på BMW-fabrikken i Spartanburg i USA. Nå skal den blant annet testkjøres på isdekte vinterveier i Skandinavia.

Helt nye BMW X7 blir merkets mest luksuriøse SUV og tar rollen som storebror til BMW X5 og X6. Nå skal BMW bruke det neste året til å kvalitetssikre og optimalisere den nye modellen for å klargjøre den for serieproduksjonen som starter i slutten av 2018. Sammen med den preproduserte utgaven av helt nye X7, skal totalt fem BMW X-modeller…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

12 måneder før lanseringen av helt nye BMW X7 har den første preproduserte versjonen rullet ut av samlebåndet på BMW-fabrikken i Spartanburg i USA. Nå skal den blant annet testkjøres på isdekte vinterveier i Skandinavia.

Helt nye BMW X7 blir merkets mest luksuriøse SUV og tar rollen som storebror til BMW X5 og X6. Nå skal BMW bruke det neste året til å kvalitetssikre og optimalisere den nye modellen for å klargjøre den for serieproduksjonen som starter i slutten av 2018. Sammen med den preproduserte utgaven av helt nye X7, skal totalt fem BMW X-modeller nå utpå en verdensomspennende ekspedisjon under tildels ekstreme forhold – fra den varme ørkenen Death Valley i California til is- og snøføre i krevende kuperte landskap i Skandinavia. Samtidig jobber BMWs team på Spartanburg-fabrikken for å klargjøre produksjonsprosessen og kvalifisere sine ansatte for serieproduksjon.

Testmodellene er møysommelig kamuflert for å skjule hvordan den endelige versjonen av BMW X7 kommer til å se ut, men BMW har allerede lettet litt på sløret. Da BMW dro lakenet av konseptbilen under bilutstillingen i Frankfurt tidligere i høst, var det en forsmak på en ny dimensjon luksus. Bildene fra produksjonen av den første testbilen røper også sitt. Som konseptbilen, har den har et utpreget kraftig og luksuriøst eksteriør med tydelige linjer. Klare, vertikale proporsjoner med betydelig bakkeklaring sørger for at det ikke er noe tvil om dette er X-modell. På samme tid har BMW tatt designspråket i en helt ny retning på den store SUV’en.

X-modelloffensiv i 2018
– Lanseringen av helt nye BMW X7 er en del av den største modelloffensiven i BMW’s historie, sier kommunikasjondirektør hos BMW Norge, Marius Tegneby. – Vi har nettopp lansert helt nye BMW X3, i mars 2018 lanserer vi helt nye BMW X2, så kommer BMW X4 før vi altså lanserer helt nye BMW X7 mot slutten av neste år.

Det største BMW-produksjonsanlegget i verden
Spartanburg er stedet hvor BMW produserer alle sine X-modeller for USA og resten av verden. I 2016 gikk det ut 411.000 biler fra anlegget, hvilket gjør Spartanburg til det største produksjonsanlegget til BMW. Cirka 70 prosent av kjøretøyene som produseres i Spartanburg sendes til 140 land i det globale markedet. Dermed er BMW Group den største bileksportøren i USA, målt i verdien på bilene som sendes ut fra det amerikanske kontinentet.

Per i dag har Spartanburg kapasitet til å produsere 450 000 biler i året. Hver dag produserer de 1400 eksemplarer av X3, X4, X5 og X6, og disse blir snart komplettert med det splitter nye X-medlemmet. Anlegget huser cirka 9000 arbeidsplasser, og i løpet av 2021 vil BMW ansette ytterligere 1000 personer.

BMW Group har investert 8 milliarder dollar i produksjonsanlegget i Spartanburg og bygget 3,9 millioner kjøretøy siden oppstarten 8. september 1994.

* Teknisk informasjon som drivstofforbruk og utslipp for helt nye BMW X7 gjøres kjent senere i 2018.

Se video av produksjonen av helt nye BMW X7 her. 

Artikkelen fortsetter under annonsen