Trond Hem har solgt flere bilmerker gjennom sine mange år i bransjen, men intet trumfer det å selge BMW. Hem har nemlig et ekstra stort hjerte for akkurat dette merket.
-BMW-kundene er spesielt opptatt av bil og nettopp dette merket, derfor handler det mer om lidenskap. Det trigger meg veldig, sier Trond Hem til Motormagazinet, som selv har hatt flere BMW‘er opp gjennom åra.
Trond Hem kom til Sulland i juli 2017. Før det var han ansatt hos Mobile Sarpsborg. Tidligere i yrkeskarrieren solgte Hem sportstøy, så selgergenet har vært der hele tiden.
Skape relasjoner
-Det å møte kunder, skape relasjoner, få tillit og gjøre et salg, syns jeg er veldig moro. Jeg meg til hver dag på jobben her hos Sulland, som for øvrig er en flott arbeidsplass.
-BMW-kunder er altså ikke helt som andre bilkunder?
-Jeg skal vokte meg vel, for å være arrogant. Alle kunder er trivelige, viktige og fine å ha med å gjøre. Imidlertid er de som kjøper og kjører BMW mer opptatt av komfort, kjøreglede, design og kvalitet enn andre. Det er liksom ikke prisen på bilen som er det første de spør om, derfor er det virkelig interessant å «spekke» en bil og finne gode utstyrsløsninger sammen med kunden.
Mange ulike modeller
-Og BMW har blitt mer folkelig i den forstand at modellspekteret er utvidet med ulike prisnivåer?
-Ja, modellutvalget er bredt. Det er små, mellomstore og store modeller. En annen fordel er at BMW tilbyr alle typer drivlinjer. Du kan velge om du vil ha fossil bil, hybrid eller elektrisk. Det blir litt som kjerringa mot strømmen i forhold til mange andre produsenter.
Trond Hem er genuint opptatt av bil. Når han er på reise utenlands, stikker han alltid innom en bilforretning eller to for å sjekke trender og andre detaljer som er viktig for bilbransjen. I sommer var familien på bilferie i Europa med elbil. Det var ladepunkter nok, men få elbiler på veien.
Fysiske butikker består
-Norske myndigheter har gjort mye riktig ved å gi intensiver, slik at elbilsalget de siste åra har vært rekordstort. Andre land følger tydeligvis ikke opp på samme måte, mener Hem.
-Hvordan ser du at framtidens bilsalg vil foregå. Vil de fysiske butikkene forsvinne, og alt vil skje på nettet?
-Det er færre kunder i butikken tidligere. Mye skjer via SMS og e-post, men selve prøvekjøringen, det avsluttende salget og utlevering av bilen skjer jo hos oss rent fysisk. Slik vil det nok være en god stund til. Det å kjøpe bil er tross alt folks nest største investering etter bolig, men hva som skjer om for eksempel 10 år, er det vanskelig å mene noe helt konkret om, sier Trond Hem.
NAVN: Trond Hem
ALDER: 43 år
STILLING: Salgskonsulent BMW
BOSTED: Fredrikstad
FAMILIE: Gift, to barn
LESER: Lokalaviser på nettet
MÅ HA: Epler og vann
FRITIDSINTERESSER: Følge opp ungene og trene når tiden strekker til