Jeep Wrangler er tredje modell ut med ny hybridteknologien. Tidligere har Jeep lansert Renegade 4xe og Compass 4xe. Motormagazinet har prøvekjørt den mest ikoniske av dem alle, nemlig Jeep Wrangler 4XE
Klassiske linjer med aner fra Civilian Jeep-modellen fra 1944, er fremdeles godt synlig utvendig. Derimot har denne bilen et helt nytt og moderne hybridsystem bestående av turboladet 2-liters Inline bensinmotor koplet til en liten kombinert dynamo/starter /elektromotor. Dette systemet omtaler vi vanligvis som mild hybrid.
Hybrid-kombinasjonen leverer kraft til et 8-trinns automatgir med enda en integrert elmotor som øker kreftene ut til drivhjulene. Til sammen gir disse tre sammenkoplede drivkildene 380 hestekrefter i systemeffekt med hele 637 Nm dreiemoment.
For å illustrere hvilken kraftplugg hybriden har blitt etter oppgradering, må vi nevne at nykommerens dreiemoment er identisk med Wrangler Rubicon 392. Denne modellen leveres med 470 hk 6.4-liter Hemi V8. Jeep Wrangler 4XE selges til langt lavere pris og ikke minst lavere driftskostnad på strøm. Drivstoffkostnaden tilsvarer i overkant av to kroner per mil i elbilmodus frem til batteriet er tomt.
Skuddsikker
De moderne teknologiske løsningene går ikke ut over de klassiske terrengegenskapene. Fremdeles leveres Jeep Wrangler 4XE med en solid ramme i bunn og stive akslinger. Batteriet med overraskende romslig kapasitet på 17 kWt har funnet plass under baksetet. Dette er meget fornuftig med tanke på å eliminere skader på batterikassen under røffe forhold i terrenget. Batterikassen er beskyttet av både ramme, drivverk og ikke minst de solide beskyttelsesplatene i bunn.
Rent praktisk vil hybridutgaven være like rå i terrenget som en tradisjonell Jeep Wrangler. Hybriden klarer imponerende 44 grader stigning, 22,5 grader vippevinkel og 35,6 grader nedoverbakke.
Ønsker man å teste vadedybden under høststormens styrtregn, er vadedybden hele 76 cm. Ved å søke på «Rubicon trail off road» vil man se hva disse bilene er kapable til og begrensingene er oftest førers mot. Kundene får dermed ingen overraskelser i denne nye hybriden, samme skuddsikre oppskrift. Likevel i kombinasjon av moderne hybridteknologi med langt lavere driftskostnader.
Ren eldrift
Kjøreturen starter i el-modus, og det er helt uproblematisk å følge vanlig trafikk. Den store fordelen er en nærmest lydløs kjøreopplevelse helt lik dagens rene elbiler. Bilen kan kjøres på ren strøm i opptil 45 km i blandet kjøring og 53 km i ren bykjøring. De fleste får dekket den gjennomsnittlige daglige kjørelengden. Men også i elmodus er kreftene til stede ved en eventuell forbikjøring.
Ved å trykke høyrefoten i gulvet, starter motoren og bilen blir morsom å kjøre. 0-100 går på 6,4 sekunder, men merkelig for oss her i nord, så har Jeep ikke programmert el-modus som førstevalg. Bilen starter alltid i hybrid-modus, en egen knapp må aktiveres for ren eldrift.
I hybridmodus bestemmer bilens datamaskin fremdriften og velger selv når det er mest gunstig å starte bensinmotoren. Lavest mulig forbruk er hensikten med dette systemet.
E-Save er også tilgjengelig. Denne innstillingen lar motoren lade batteriet under kjøring, praktisk på landeveiskjøring. Når man nærmer seg en by, kan man bare bytte til utslippsfri kjøring. Samme hybridsystem finnes også på Renegade 4xe, og Compass 4xe.
Bare Jeep er Jeep
Jeep feirer 80-års jubileum i år og vår utgave av Jeep Wrangler er ikke bare et helt unikt ikon med lang motorhistorie. Fabrikken benytter årets markering til å lage en 80th Anniversary-utgave. Den nye versjonen har unikt standardutstyr, for eksempel Granite Crystal-finish på utsiden, tak i bilens farge, de beste sikkerhetsfunksjonene av alle modellene samt skinninteriør.
Modellen har også 80th Anniversary-merke på sidene, setene og dashbordet, for å understreke en unik spesialutgave. Jeep Wrangler 4XE oppleves også en anelse forskjellig i forhold til utgavene vi har kjørt tidligere på veien. Vi tror batterivekten innvirker fordi Jeep Wrangler 4XE oppleves mer stabil med mindre sideveis bevegelser.
Dette er fremdeles en stor og høyreist bil man må klatre opp i for å innta førerstolen, derfor gir biltypen en annerledes kjøreopplevelse enn lave personbiler, men du verden så morsomt det er å kjøre Jeep Wrangler 4XE likevel.
Moderne teknologi
En helt spesiell opplevelse av bilhistorie med alle de ikoniske Jeep-elementene rundt deg. Ren bykjøring er det stedet hvor vi faktisk trives best. Dempere med lang vandringsvei bidrar til at fartsdumper oppleves langt mindre irriterende og bilen er faktisk lettkjørt i bytrafikk til tross for størrelsen. Ute på landeveien merker vi at bilen vandrer en anelse i veibanen, akkurat som forventet for i denne type bil. Det er sjeldent mulig å få i pose og sekk.
Som forventet har Jeep Wrangler 4XE alt man kan forvente av moderne teknologi, men det er hybridsystemet som er den store nyheten denne gang. Kombinert med praktisk lading, en 32 A veggboks med 7,2 kW lader, blir Jeep Wrangler 4XE fulladet på to timer hjemme i garasjen.
Konklusjon
80-års erfaring med terrenggående kjøretøy er brukt i Jeep Wrangler 4XE. Hybridteknologien medfører lavere driftskostnader og dermed åpner Jeep Wrangler opp for en langt bredere kundegruppe enn tidligere. 45 km på ren strøm i blandet kjøring og 53 km i ren bykjøring
Fakta Jeep Wrangler 4XE
- Motor: Bensin + el
- Slagvolum: 2,0-liter
- Effekt: 380 hk
- Moment: 637 Nm
- Gir: 8-trinns Automat
- 0-100 km/t: 6,4 sekunder
- Toppfart: 180 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 45 km WLTP
- Forbruk blandet: 0.35 l /mil
- Co2 utslipp: 79 g/km
- Egenvekt: 1.838 kg
- Tilhengervekt: 1.500 kg
- Lengde: 4,88 m
- Bredde: 1,89 m
- Høyde: 1,89 m
- Akselavstand: 3,00 m
- Utstyrsnivå: 80th Anniversary
- Bagasjerom volum: 533/1.910 liter
- Pris fra: Kr 849.400, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 849.400, –









