Nissan Leaf – MYE NYTT!

 

Første generasjon Nissan Leaf ble introdusert i 2010 og dermed er det på tide med et generasjonsskifte. Propilot er på plass sammen med parkeringsassistent, bedre effekt og forlenget rekkevidde.

 

Skepsisen til en ren elbil var stor tilbake i 2010, men du verden så fort ting forandrer seg. Norge har utviklet et velfungerende ladenettverk og batterikapasiteten på 2010 modellen av Leaf har økt i steg fra 24 kWt (21.3 kWh effektiv) i 2010 til 40 eller 60 kWt? med plusspakken som leveres i slutten av 2018 om alt går etter planen.

Mange skeptikere så også for seg en kort…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Første generasjon Nissan Leaf ble introdusert i 2010 og dermed er det på tide med et generasjonsskifte. Propilot er på plass sammen med parkeringsassistent, bedre effekt og forlenget rekkevidde.

 

Skepsisen til en ren elbil var stor tilbake i 2010, men du verden så fort ting forandrer seg. Norge har utviklet et velfungerende ladenettverk og batterikapasiteten på 2010 modellen av Leaf har økt i steg fra 24 kWt (21.3 kWh effektiv) i 2010 til 40 eller 60 kWt? med plusspakken som leveres i slutten av 2018 om alt går etter planen.

Mange skeptikere så også for seg en kort varighet på batteriene og en formidabel pris på et batteribytte, og dermed avskrev elbilen. Det viste seg derimot at Nissan bytter fem batterier på garanti i året på verdensbasis ogdette blir omtrent 0.012 prosent av Nissan totale produksjon. Nye Leaf er bygget på fabrikkens tidligere elbilerfaring og det erinnsamlet data fra Nissans telematics system som danner grunnlaget for elektronikken i nye Leaf.

 

Designmessig har nye Nissan Leaf fått et voldsomt løft, det tidligere futuriske designet er dempet, nå er bilen tiltalende.

 

 

Seneste generasjon

Disse åtte årene med elbil fra Nissan må således være en gedigen nedtur for alle kritikere av elbil. Batteriprisen har også stupt fra 18,000 dollar i mai 2010 til 5,499 i 2014 og siden har batteriprisen sunket med 16 prosent i året. Dermed burde alle skeptikere være klare for å kjøpe nye Nissan Leaf. Oppgraderingen medfører en rekke nyheter som e-Pedal, ProPILOT*, ProPILOT Park, intelligent nødbremsing med fotgjengergjenkjenning, intelligent filskiftevarsling og mer.

 

Tekna utstyrsnivå er det vi tror selger best, da får man med disse setene i delskinn, men helskinn er også tilvalg.

 

 

Design

Heldigvis er det utpregede futuriske designet i foregående generasjon dempet. Leaf har også vokst med henholdsvis 20 mm i bredden, og 35 mm i lengden og er senket med 10 mm i forhold til første generasjon. Det betyr i praksis at plassen innvendig er bedre tilpasset familien.

Effekten er økt merkbart fra bedagelige 109 hk til 150 hk, dette medfører en raskere akselerasjon. Takket være elmotorens gode dreiemoment fra 0-omdreinger, går nå 0-100 på 8,5 sekunder.

 

Nissan Leaf har vokst, bagasjerommet rommer faktisk 5 liter mer enn Nissan Qashqai.

 

 

Forbedret batteripakke

Batteripakken på 40 kWt er tilgjengelig nå, plusspakken som trolig blir på 60 kWt må man vente på til slutten av 2018 om alt går etter planen, men det store spørsmålet er hvor mange som egentlig berøver den største pakken.

Statistikk gir oss en god pekepinn på hvor langt de fleste av oss kjører pr. dag, distansen er på 5-6 mil. Rekkevidden til Leaf er oppgitt til optimistiske 378 kilometer under optimale forhold, i praktisk kjøring vinterstid må man regne med rundt 20 mil rekkevidde på motorvei. Det betyr å måtte plugge inn ladekabelen hver 3 dag for de fleste av oss. Hjemme-lading fungerer fra en vanlig 16 a stikkontakt hvor ladetiden er estimert til 16 timer, men min erfaring tilsier at man aldri venter til batteriet er helt tomt.

Under vinterhalvåret er det praktisk å kople til lader hver dag slik at man kan reise på jobb med forvarmet bil via stikkontakten. Ombord-laderen gir 6.6 kW effekt for de med tilgang på 32 A ladeboks i garasjen, 0-100 prosent batterikapasitet er stipulert til 8 timer med denne type ladeboks, men selvsagt kan Nissan Leaf også lades ved hurtiglading med 50 kw. Det betyr fra 0-80 prosent på 40 minutter.

 

De fleste vil lade bilen via en medfølgende hjemmelader, dette fungerer forbausende godt for de aller fleste av oss. Vanlig kjøremønster medfører at en natt lading fra en vanlig stikkontakt er mer en nok.

 

 

Stressfri kjøring

Nissan har laget et konsept for stressfri kjøring. Ute på veien er det bare å slippe rattet med ProPILOT innkoplet, bilen kjører selv, om veimerkingen er synlig vel å merke. Leafs selvkjørende teknologi er faktisk den beste jeg har testet, bilen ligger rolig mellom veimerkingen og holder riktig avstand til bilen foran, bremser forankjørende, bremser din bil også.

Når Leaf må redusere farten pga. trafikk og vi bytter til forbikjøringsfilen på motorvei akselererer Leaf opp til innstilt hastighet igjen. Leaf er også rask til å kople inn autopilot slik at man ikke behøver å styre selv etter filskift.

 

Med e-Pedal innkoblet får men et lite varsel i instrumentpanelet, de som foretrekker tradisjonell brems kan bare deaktivere e-Pedal.

 

 

e-Pedal

Nytt av året er også den mye omtalte e-Peda. Dette er et lite steg mot å slippe å flytte beinet mellom pedalene for å bremse. Ved å slippe opp gasspedalen bremser bilen for deg. Systemet var forbausende raskt å venne seg til i nye Nissan Leaf, i løpet av vår kjøretur benyttet jeg ikke bremsepedalen en eneste gang. I bykjøring er denne løsningen genial, derfor var jeg spent ved avkjøring på motorvei, men bremsen ble ikke benyttet der heller. Enkelte Leaf eiere vil være skeptisk til noe nytt, da kan en deaktivere pedalen fra en knapp ved girspaken, dermed fungerer nykommeren akkurat som en vanlig bil.

Det er bare å nyte kjøreturen.

 

Et slikt varsel får du opp når bilen er selvkjørende, her kjører vi på motorvei og bilen styrer og avpasser avstand til bilen foran automatisk.

 

 

Konklusjon

Oppgraderingen av Nissan Leaf medfører en enda mer familievennlig bil, bedre innvendig plass, større bagasjerom, Leaf er faktisk hele 21 cm lengre enn konkurrent e-Golf. Nå leverer motoren 150 hester og ikke minst er bilen utstyrt med flere førerassistenter. Selvkjørende ProPILOT er den mest stabile vi har testet til nå.

 

Fakta Nissan Leaf

  • Motor: Elektrisk AC synkron
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 150 hk
  • Moment: 320 Nm
  • Gir: Automatgir
  • 0-100 km/t: 8,5 sekunder
  • Toppfart: 144 km/t
  • Forbruk blandet: ikke oppgitt
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 1.765 kg
  • Tilhengervekt: 0 kg
  • Lengde: 4,48 m
  • Bredde: 1,79 m
  • Høyde: 1,54 m
  • Akselavstand: 2,70 m
  • Utstyrsnivå: Tekna
  • Bagasjerom volum: 435 liter
  • Pris fra: Kr 253,400, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 312.400,-

 

Grillen har et slags mønster man kan sammenligne med en perfekt slipt diamant som gir flere lyseffekter avhengig av lysvinkel. Steintøft!

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen