Stian Karlsen har tatt plass i førersetet. Jahn E. Horgmo på utsiden av salgsobjekt nummer 1, av MC-biler -en Tazzari Electric.
-Dette er absolutt et alternativ om man skal ha kjøretøy nummer to, eller om man vil kjøre bomfritt og rimelig. MC-biler og mopedbiler er i skuddet og blir mer og mer etterspurt, sier daglig leder i selskapene Mopedbil Norge AS og Bomfrie Biler, Stian Karlsen.
Mopedbil Norge er Norges største leverandører av både nye og brukte mopedbiler, og nå satses det på nyvinningen MC-bil gjennom Bomfrie Biler. Forskjellen på mopedbil og MC-bil er at førstnevnte har en toppfart på 45 km/t. og at man kan kjøre med utvidet mopedsertifikat. MC-bilene er elektriske, har en toppfart på 90 km/t. og kan kjøres av personer med bilsertifikat. For begge typene gjelder en aldersgrense på 18 år i dag. Frp har satt mopedbiler på dagsorden og vil ha 16-års grense. I Sverige kan disse kjøres av 15-åringer.
Lang erfaring
Stian Karlsen startet hos tidligere eier av bedriften i tenårene, og har fått sett utviklingen av mopedbiler de siste 15-årene. Mye har skjedd og i dag er en moped-eller MC-bil nesten som en vanlig bil, bare litt mindre. Eksteriør og interiør er helt ”up to date”. Kjøretøyene ligner ikke mye på den første mopedbilen som fikk asfalt under hjulene i 1975.
-Det har vært litt av en reise. Jeg fikk tidlig interessen hos den forrige eieren av bedriften, som drev Marcos Motorsenter . Da holdt vi til i Moss. For ti år siden kjøpte jeg firmaet, og nå har vi pusset opp det tidligere Kiwi-bygget i Rygge. Etter et år med oppussing kunne vi åpne i sommer. Og her går det veldig bra. Solgte rundt 120 nye og brukte kjøretøy i fjor, og vi ligger an til omsetningsøkning i år. Spesielt har interessen for MC-biler tatt seg veldig opp. Vi merker godt at det forberedes for bomring i Fredrikstad og etter hvert i Sarpsborg. Har fått flere kunder i disse byene, som gjerne har arbeidsplassen i nabobyen. Null å betale i bompenger, og enkel el-ladning betyr 90 til 140 reelle kilometer på en ladning.
Bomfriebiler.no
-Italiensk produserte Tazzari er mest etterspurt hos oss. Denne MC-bilen kan detaljstyres av kunden når det gjelder utstyr og interiør. I disse dager er vi oppe med en helt ny nettside kalt bomfriebiler.no. Her kan nysgjerrige og kjøpelystne ”lage” sin egen bil og rett og slett bestille på nettet med signatur og det hele. Modellene er håndlaget i Italia, og ingenting er overlatt til tilfeldighetene. Bilene kommer godt utstyrt, rett fra fabrikk. Det er to års garanti på både bil og batteripakke. Dette har vi virkelig tro på, forteller Stian Karlsen.
Og det er ikke bare Østfoldinger som kjøper MC -eller mopedbil fra Mopedbil Norge. Bilene legges ut på Finn.no, og det kommer bestillinger fra hele landet. Mopedbilene fraktes gratis til kjøperen, mens det er et rimelig frakttillegg på MC-bilene.
-Morsomt at både mopedbilene og MC-bilene har fått et slikt oppsving. Vi har kunder på alle alderstrinn. Mange blir overrasket over hvordan de er og ser ut. Det blir som å sitte i en vanlig bil, litt trangere -men de er godt utstyrt. Og i tillegg til personbiler finnes både vare- og pick up-biler.
Rimelig
-Kjøretøyene er drivstoffvennlige, det er ingen EU-kontroll, årsavgiften er kun på 445 kroner, man kan kjøre i kollektivfeltene, og de er registrert for to personer -som i tillegg sitter godt. El-bilene våre kan lades hjemme med vanlig stikkontakt, eller type 2-ladekontakt, eller på en ladestasjon. En fullading hjemme koster i underkant av 20 kroner. Her snakker vi om både gode og reelle argumenter for et kjøp med andre ord, sier Stian Karlsen.
I Rygge holder salgsavdelingen til, i tillegg er det et verksted i Moss. Mopedbil Norge har importrettigheter til fire av fem merker i markedet, og av mopedbilene er det franske Ligier det selges mest av.