VW T-Roc SUV – Spennende!

 

VW tetter enda et hull i sortimentet med nye T-Roc. SUV-en passer de fleste siden bilen er like stor som VW Golf innvendig.

 

Golfklassen er en ubestridt vinner på salgsstatistikken. Nå vil det bli ulidelig spennende å se om helt ny T-Roc SUV vil kjempe om tetplassering på salgsstatistikken siden trenden går mot høyreiste biler.

T-Roc er også en komplett modell ved introduksjonen. Allerede nå omfatter tilbehørslisten blant annet 4MOTION firehjulstrekk som gir godt veigrep på nesten alle underlag. Sportsunderstell for enda bedre kjøreegenskaper og DCC adaptiv understells-regulering for bedre komfort, samt bensin og dieselmotorer i kombinasjon med…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

VW tetter enda et hull i sortimentet med nye T-Roc. SUV-en passer de fleste siden bilen er like stor som VW Golf innvendig.

 

Golfklassen er en ubestridt vinner på salgsstatistikken. Nå vil det bli ulidelig spennende å se om helt ny T-Roc SUV vil kjempe om tetplassering på salgsstatistikken siden trenden går mot høyreiste biler.

T-Roc er også en komplett modell ved introduksjonen. Allerede nå omfatter tilbehørslisten blant annet 4MOTION firehjulstrekk som gir godt veigrep på nesten alle underlag. Sportsunderstell for enda bedre kjøreegenskaper og DCC adaptiv understells-regulering for bedre komfort, samt bensin og dieselmotorer i kombinasjon med manuelt, gir eller automat.

 

Vi kjørte topputgaven Sport, denne gang i kombinasjon med dieselmotor og 4×4, Sport er uten tvil det tøffeste utstyrsnivået.

 

 

Forhåndsvisning

Dette er ikke vårt første bekjentskap med T-Roc, vi laget en liten «teaser» i forbindelse med forhåndsvisning av bilen i Motormagazinets utgave 6 i fjor. Den gang stiftet vi bekjentskap med en prototype og ikke alle data var klare.

Produksjonsmodellen er nå på plass og prisene starter på kr. 304,700, – for rimeligste utstyrsnivå Design. De fleste vil gå for en bedre utstyrt bil, neste utstyrsnivå heter T-Roc og inneholder viktig sikkerhet i form av Front Assist med City-nødbremsfunksjon, Tretthetsvarsling og også Pre-Crash proaktiv passasjerbeskyttelse. Topputgaven T-Roc Sport har blant annet LED frontlykter, Adaptive tåkelys foran, integrert i støtfanger og Active Info Display for å nevne enkelte elementer på den lange utstyrslisten.

 

Din egen smak

Til tross for faste utstyrsnivåer er T-Roc meget enkel å tilpasse din personlige smak. Du kan blant annet selv bestemme hvilken farge du vil ha på dekselet rundt instrumentpanelet. Velg mellom fargene Black Oak, Brown metallic, Ravenna Blue metallic, Energetic Orange metallic og Kurkuma Yellow metallic. Favorittfargen din vil da også pryde sidedekoren og dekslet på midtkonsollen. I tillegg vil deler av midtpartiet i setene få samme farge for å skape spennende kontraster. Ta plass i behagelige komfortseter med spesielle, tofargede setetrekk i Tracks 4 design med dekorsømmer i Kurkuma Yellow. Utvendig er det 11 forskjellige eksteriørfarger inkludert tofarget lakk.

 

Vi savnet startknapp, de langbeinte kan ikke skyve førersetet helt frem uten kne kommer i kontakt med tenningsnøkkel.

 

 

Sikkerhet

Vi var tidligere inne på innebygget sikkerhet. T-Roc er utstyrt med innovative assistentsystemer avhengig av utstyrsgrad. Ved hjelp av parkeringssensorer som er standard på T-Roc Design og T-Roc Sport, er det en smal sak å parkere i uoversiktlige parkeringsluker. Sensorene kan, innenfor systemets begrensninger, advare deg om hindringer ved hjelp av lydsignaler og en grafisk visning.

 

De med behov for 4×4 velger den nye T-Roc med 4MOTION, man kan bruke 4MOTION Active Control for å velge kjøreprofiler tilpasset ulike veiforhold. Du kan velge mellom Snow, Offroad og Offroad Individuell, og det gjør du ved hjelp av en bryter med dreie-/trykkefunksjon. I tilleggs modusen Onroad kan du for eksempel velge den økonomiske Eco-modus eller den dynamiske Sport-modus.

 

Trådløs lading for mobil er ikke på plass i T-Roc, men man har likevel laget plass for mobil med to USB-uttak.

 

 

Lillebror

Nye T-Roc blir å betrakte som lillebror til Tiguan og er bygget over samme SUV-filosofi, dog med den moderne MQB plattformen i bunn slik at selve kjøreopplevelsen blir ganske lik VW Golf og også de andre modellene fra konsernet.

Det første vi legger merke til bak rattet er bredden. T-Roc måler hele 182 centimeter, dermed blir det luftig mellom passasjerene. Selv om T-Roc er ørlite kortere enn Golf er plassutnyttelsen for passasjerer god, innvendig er passasjerplassen omtrent som Golf. Ute på veien merker vi at nye T-Roc er nærmere Cosssover enn SUV med sin moderate 16,1 cm bakkeklaring, dermed blir de store sideveis bevegelsene på svingete veier som kjennetegner de høyreiste SUV-ene nærmest eliminert.

 

Heldig var vi også med prøvekjøring på årets første snø. Ute på ubrøytede skogsveier «gnager» T-Roc seg frem selv om snøen ligger helt opp til bunnplaten. Elektronikken på 4×4 systemet overfører krefter til det hjulet med best feste hele tiden og vi kan faktisk merke hvordan firehjulsdriften jobber når vi kjører i dyp nysnø.

Understellet i T-Roc er forresten forskjellig avhengig av utgavene, flerlenkeoppheng bak på 4×4 utgavene og en enklere torsjonsaksel for de utgaver med forhjulsdrift uten at den store majoriteten vil føle stor forskjell. De kresne kan velge Justerbart understell (DCC) med mulighet til å gi bilen et strammere sportslig uttrykk.

 

Man kan skreddersy interiøret etter egen smak, men jeg vil tro at de fleste ønsker en konservativ stil som passer til bilen.

 

 

Konklusjon

Nye T-Roc vil passe mange, bilen er omtrent på størrelse med Golf, men har høyden og den gode oversikten over trafikkbildet alle ønsker. De som velger 4×4 får også en bil hvor en ikke er avhengig av nybrøytede veier for å komme på jobb eller til hytta på fjellet, T-Roc tar seg godt frem.

 

Fakta VW T-Roc SUV

  • Motor: R4 diesel
  • Slagvolum: 2.0-liter
  • Effekt: 150 hk
  • Moment: 340 Nm
  • Gir: 7-trinns automat
  • 0-100 km/t: 8,4 sekunder
  • Toppfart: 200 km/t
  • Forbruk blandet: 0,51 l/mil
  • Co2 utslipp: 134 g/km
  • Egenvekt: 1.455 kg
  • Tilhengervekt: 1.700 kg
  • Lengde: 4,23 m
  • Bredde: 1,81 m
  • Høyde: 1,57 m
  • Akselavstand: 2,59 m
  • Utstyrsnivå: Sport
  • Bagasjerom volum: 801 / 1551 liter
  • Pris fra: Kr 304.700, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 438.241,-

 

 

Skiluka er på plass i bagasjerommet, 801 / 1551 lastevolum i liter viser at bilen har god plassutnyttelse.

 

Vår bil innehar også digitalt display hvor man velger informasjon, på dette bildet valgte jeg rekkevidde.

 

Utgaver med 4×4 har et dreiehjul man bruker til å velge kjøreprogram. Velg mellom Snow, Offroad og Offroad Individuell og eco.

 

Topputgaven T-Roc Sport har blant annet LED frontlykter, Adaptive tåkelys foran, integrert i støtfanger.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen