FRISKT PUST
Ssangyong Tivoli er en helt ny kompakt-SUV fra den koreanske bilfabrikken Ssangyong. Best kjent er Ssangyong Rexton. Denne modellen har solgt over 5 000 eksemplarer i Norge. Nå får Rexton en lillebror i form av Ssangyong Tivoli.
Ssangyong er en liten bilprodusent med flere modeller på programmet, men ikke alle kommer til Norge.
Siden Ssangyong Tivoli er helt ny på det norske markedet får vi begynne med oppbygningen. Understellet foran er klassisk med MacPherson-forstilling, men bak er det en overraskelse i form av avansert uavhengig bakstilling. En klar fordel siden de fleste konkurrentene leveres med en enklere torsjons bakaksel. Karosseriet består av 71,4 prosent høystyrke-stål, da blir karosseriet sterkere enn vanlig siden høystyrke-stål måles til hele 1500MPa, mens vanlig stål kun her 280MPa.
Interiør
Ssangyong Tivoli skal konkurrere i et beinhardt segment med etablerte merker. Da er det viktig med det lille ekstra for å skille seg ut. Interiøret er av bedre kvalitet enn vi forventet, det er riktignok litt hardplast på bortgjemte seder.
Ssangyong Tivoli gir inntrykk av meget god interiørkvalitet, betjeningsknappene virker også solide. Bakseteplassen virker romslig. Dette testet vi i praksis ved at en normalbygd person tok plass i førersetet og justerte sete til god kjørestilling. Jeg med mine 1,88 cm gled inn bak og antagelsen er helt riktig. Denne bilen har meget god plass. Bakseteryggen heller 27,5 grader bakover noe som medfører at jeg sitter behagelig tilbakelent og det føles nesten som godstolen hjemme.
Hemmeligheten er en akselavstand på hele 2.60 meter. Det er bare ubetydelig kortene enn større biler, som for eksempel Kia cee’d stasjonsvogn.
Selv om Ssangyong Tivoli er en liten bil med 4,20 meters lengde, har man utnyttet plassen meget godt. Tivoli har det som skal til for å bli en utfordrer i B-Segmentet.
Motorer
De første pressemeldingene antydet både bensin og diesel, men Ssangyong Tivoli leveres bare med dieselmotor på 115 hk i denne omgang. Motoren har likehetstrekk med storebror Rexton siden motoren er utviklet av AVL i Østerrike.
På veien fungerer motoren godt med en bredt arbeidsområde. Understellet er middels stramt og vi får merke at den uavhengige bakstillingen er god til å fange opp ujevnheter på gammel sprukket asfalt. Ute på motorveien er Ssangyong Tivoli godt støydempet.
Vi kan konkludere med at bilen har både plass og komfort som er på høyde med biler i det større C-segmentet.
Automatisk 4X4
Ssangyong Tivoli er en komplett bil med 4×4 på alle utgaver. Norgesmodellen med 4×4, diesel og automat er også tilgjengelig, men denne gang tester vi utgaven med 6-trinns manuell og det nest dyreste utstyrsnivået Premium.
Mildværet hadde dessverre smeltet snøen, derfor fikk vi ikke testet 4×4 systemet skikkelig, men firehjulstrekk slår inn automatisk med 40 prosent foran og 60 prosent bak. Det er faktisk samme fordeling som Quattro.
Alt er automatisk, det er ingen innstillinger å huske på, men en liten spesialvariant er tilgjengelig i form av en knapp for 50–50 prosent sperre. Sperren virker opp til 40 kilometer og kopler automatisk ut. Denne innstillingen kan være nyttig under ekstreme forhold og kan også brukes ned bratte bakker på motorbrems.
Vi forventet ikke at en ny modell er så komplett med en rekke forskjellige kombinasjoner av tofarget eksteriør. Hele åtte ensfargede er også på programmet sammen med standard beige og sort interiør. Et herlig rødt interiør er også tilvalg, slik at Tivoli enkelt kan tilpasses egen smak.
Sikkerheten er også ivaretatt med 7-airbagger og moderne kjøreassistenter.
Konklusjon
Ssangyong Tivoli leverer varene, Tivoli har det lille ekstra som gjør at modellen kan bli en suksess. God plass til fire, automatisk 4×4 og god kvalitet i materialvalget er stikkord som trekker opp. Tivoli kan faktisk være et fullverdig alternativ til biler i det langt større og dyrere C- segmentet. Konkurrentene skal se opp for nykommeren.
Faktaboks
Ssangyong Tivoli
Motor: R4 diesel
Slagvolum: 1,6-liter
Effekt: 115 hk
Moment: 300 Nm
Gir: 6-trinns manuell
0-100km/t: Ikke oppgitt
Toppfart: 175 km/t
Forbruk blandet: 0,45 l/mil
Co2 utslipp: 119 g/km
Egenvekt: 1.455 kg
Tilhengervekt: 1.500 kg
Lengde: 4,19 m
Bredde: 1,79 m
Høyde: 1,59 m
Akselavstand: 2,60 m
Utstyrsnivå: Premium
Bagasjeroms volum: 327/423 liter
Pris fra: Kr 309.900,-
Pris prøvekjørt utgave: Kr 309.900,-