HERLIG RÅTASS
Peugeot benytter oppskrift fra råskinnet RCZ R i nye Peugeot 308 GTI. 1,6-liter bensinturbo på 270 hk sørger for kreftene. Peugeot Racing har forvandlet en vanlig 308 til et råskinn ved hjelp av komponenter fra øverste hylle.
308 GTI deler motor og girkasse med Peugeot RCZ R, med det er enkelte modifikasjoner. Innsprøytningssystemet har litt lavere trykk i 308 GTI, ellers er motoren identisk.
Det er også utført store forandringer i forhold til en vanlig 308 ved at GTI er 11 millimeter lavere. Bilen har stivere fjærer, oppdaterte dempere og hjulavstanden er 10 millimeter bredere. 308 GTI har også et oppsett med mer negativ camber på begge aksler.
Gode bremser
I fronten fordeles kreftene via en Torsen helical limited-slip differensial og den skal hjelpe til med å forhindre at bilen trekker i rattet slik mange forhjulsdrevne biler med god effekt ofte har til vane. Det hjelper heller ikke med mange hester om ikke bremsene henger med, derfor er 308 GTI utstyrt med Alcon 380 mm bremseskiver foran.
Bremsecaliperen presser klossene mot skiva via fire solide stempel. Gode dekk må til, og Michelin Pilot Super Sport 19″lavprofildekk hjelper til med å få kreftene ned i bakken. De som har hengt med så langt i artikkelen forstår nå at dette ikke er en vanlig 308 med GTI styling, men en virkelig seriøs Golf GTI utfordrer.
Artig knapp…
270 hk i en 1 280 kilo tung bil er heftig, da går 0-100 på 6,0 sekunder, men motorlyden har ikke den råskapen vi forventer. Dette er en sannhet med visse modifikasjoner, sport-knappen aktiveres og da forvandles Peugeot 308 GTI fra pusekatt til løve.
Motorbrølet vi håpet på er til stede i fullt monn sammen med et herlig skyv. Torsen differensial fungerer bedre enn antatt, bilen trekker ikke i rattet ved full gass, selv om det er våt asfalt med enkelte tørre partier slik at drivhjulene har forskjellig veigrep.
Vi var heldig med lett regnvær under prøvekjøringen, for da fikk vi virkelig kjenne hvordan differensialen jobbet med å fordele kreftene til det hjulet med best grep. Antispinn imponerer også med å ligge helt på grensen til hjulspinn under akselerasjon på våt vei.
Glemte fotograferingen
I vanlig bytrafikk koser motoren seg på rundt 1 500 omdreininger. Vi kjører uten egentlig å tenke på effekten vi har tilgjengelig under panseret. Denne følelsen er ganske spesiell siden 308 GTI er en råtass, men likevel er bilen kultivert i normal trafikk.
Men et lite trykk med høyrefoten så våkner villdyret og bilen forvandler seg til en sportsbil du har lyst å kjøre på bane med. Vi nøt denne følelsen på smale svingete veier med nåla på rundt 4 000 omdreininger, da går det virkelig unna og vi glemte helt at bilen ble skitten til fotograferingen…
Tøffe fargekombinasjoner
Demobilen denne gang var i hvit perlemor, men det er andre spesielle tilvalg. Ved å velge fargen Coupe Franche for du en tofarget bil som garantert vekker mer oppmerksomhet.
Interiøret vekker ikke like stor oppsikt. Det finnes enkelte GTI elementer, rattet er trukket i nappaskinn med røde sømmer og GTI logo, men GTI konverteringen er diskre. Bøttesetet er derimot ekte GTI med TEPi, stoff og Alcantara og forsynt med Peugeot Sport-logoen.
Setet gir svært god sidestøtte uten at man får den «inneklemte» følelsen. Det er bare å konkludere med at Peugeot 308 GTI gir mye kjøreglede for pengene, nå håper vi på en tur i Peugeot 308 R Hybrid med 494 hk senere.
Konklusjon
Ingeniørene i Peugeot Sport har lykkes godt med å forvandle 308 til en GTI-utgave som også fungerer til hverdags. Pusekatt til daglig og bilen forvandles til en herlig råtass ved å aktivere sport-knappen, styrken er at 308 GTI fungerer til hverdag og på bane. Man kan ha ufattelig mye moro med en bil som har innstegspris på 389.900, men jeg ville gått for fargen Coupe Franche, da skiller 308 GTI seg virkelig ut.
Faktaboks
Peugeot 308 GTI
Motor: R4 bensin
Slagvolum: 1,6-liter
Effekt: 270 hk
Moment: 330 Nm
Gir: 6-trinns manuell
0-100km/t: 6,0 sek
Toppfart: 250 km/t
Forbruk blandet: 0,60 l/mil
Co2 utslipp: 139 g/km
Egenvekt: 1.205 kg
Tilhengervekt: 0 kg
Lengde: 4,25 m
Bredde: 1,86 m
Høyde: 1,45 m
Akselavstand: 2,61 m
Utstyrsnivå: GTI
Bagasjeroms volum: 501/1309 liter
Pris fra: Kr 389.900,-
Pris prøvekjørt utgave: Kr 520.000,-