Audi A1 Sportback – Enda bedre teknologi

 

En helt ny Audi A1 ble lansert i 2010. Dette var Audis første modell i småbilsegmentet og A1 har siden den gang vært en formidabel suksess. Åtte år på veien er tydeligvis et passende tidspunkt til fornyelse for Audi, som nå lanserer en helt ny generasjon Audi A1.

 

Utvikleren har lagt vekt på å kombinere småbilens urbane egenskaper med komfort tilpasset langkjøring. Med avansert informasjonsteknologi, tilkoplet skyen, tar Audi A1 et nytt skritt videre for å tilpasses vår digitale hverdag. Sikkerheten blir også forbedret ved at kjøreassistentene fra toppmodellene er flyttet over i nye Audi A1.

 

 

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

En helt ny Audi A1 ble lansert i 2010. Dette var Audis første modell i småbilsegmentet og A1 har siden den gang vært en formidabel suksess. Åtte år på veien er tydeligvis et passende tidspunkt til fornyelse for Audi, som nå lanserer en helt ny generasjon Audi A1.

 

Utvikleren har lagt vekt på å kombinere småbilens urbane egenskaper med komfort tilpasset langkjøring. Med avansert informasjonsteknologi, tilkoplet skyen, tar Audi A1 et nytt skritt videre for å tilpasses vår digitale hverdag. Sikkerheten blir også forbedret ved at kjøreassistentene fra toppmodellene er flyttet over i nye Audi A1.

 

Designavdelingen har brukt elementer fra Audi Ur-Quattro and Sport Quattro i bilens karosseridesign.

 

 

Større

Audi A1 har vokst med 56 mm. i forhold til første generasjon. Det betyr at bilen har strukket seg over den magiske fire-meters grensen til hele 4.03 meter. Audi A1 følger således trenden i markedet ved å øke bilens størrelse ved generasjonsskiftet, samme trend følger konkurrentene også.

Dette betyr i praksis mer plass for passasjerer. Bagasjerommet har vokst med 65 liter, til 335 liter (eller 1090 liter når baksetene er lagt ned). Sportslig blir bilen også med bare 1,41 meters høyde. Disse egenskapene forsterkes ytterligere med «wide track» hjulbase.

 

Dieselmotoren blir faset ut i år til fordel for en rekke bensinmotorer med effekt fra 95 hk til 200 hk

 

 

Et hjul i hvert hjørne

Folkelig forklart betyr «wide track» betegnelsen et hjul i hvert hjørne av bilen med kort overheng bak. Dette oppsettet medfører gode svingegenskaper og på veien blir det en anelse go-cart følelse i Audi A1.

Ute på svingete veier føles bilen sporty og ligger godt i svingene, men ikke med like god tilbakemelding fra underlaget som Mini Cooper.

I tillegg til standardunderstellet leveres et strammere sportsunderstell som ekstrautstyr. Sportsunderstellet finner vi i Sportspakke pluss som består av sportsseter, skinn/alcantara, sportsunderstell og 18″ 5-dobbelteiket stjernedesign aluminiums felger. Motormagazinet tror denne konfigurasjonen kan bli for stramt for den eldre garde (60+).

 

Digitale instrumentpaneler og MMI touch-display er på plass i nye Audi A1, det skråstilte panelet gir også fører en meget god oversikt.

 

 

Premium også i minste Audi-modell

Det er lett å føle seg hjemme i nye A1. Bilen har Premiumfølelsen vi forventet av VW-konsernets mest prestisjefylte merke.

Unntaket er hardplast helt fra vindu og ned til bunn av sidedørene. Dette er en liten detalj som trekker ned helhetsinntrykket. Du finner ingen dieselmotor under panseret i år, for bensinalternativene strekker seg fra 95 hk til 200 hk. Vår demobil denne gang var utstyrt med 116 hk bensinmotor.

 

Stilrent og lekkert baksete med bedre plass enn tidligere.

 

 

Audi Ur-quattro

Designavdelingen har ønsket å overføre enkelte linjer fra Audi Ur-Quattro and Sport Quattro i bilens karosseridesign. Dette designet kommer best til sin rett sett fra siden. Den enorme grillen i kombinasjon med skarpe hovedlys understreker det sportslige uttrykket i nye Audi A1.

Årets modell ser faktisk litt «sint» ut i fronten. Selv med dette utseendet, som gir et inntrykk av forkjærlighet for svingete vei, er det behagelig å kjøre A1 på motorvei. Liten bil gir moderat plass til støydemping, men likevel er fravær av veistøy det som overrasker mest sammen med kjøreassistentene fra toppmodellene, som er flyttet over i nye Audi A1.

 

Ring-testen avslører hardplast fra toppen av døren og helt ned.

 

 

Generasjonsskifte

Ethvert generasjonsskifte medfører store forbedringer, for Audis vedkommende må vi nevne at MQB plattformen fungerer meget godt. De som henger seg opp i tekniske detaljer med sans for Multi-link bakstilling vil trolig ikke merke at bilen har torsjonsfjæring bak til vanlig kjøring.

Styringen er direkte og på sedvanlig vis isolerer litt av tilbakemeldingen fra hjulene. Det unike «wide track» konseptet fungerer meget godt i praksis, man kan kjøre aggressivt og likevel føle seg trygg siden A1 oppfører seg som forventet ved aktiv kjøring.

 

MMI touch-displayet gir deg all informasjon om bilen, her tester vi parkering sensor som viser en hindring i front.

 

 

Nytt interiør

Annen generasjon Audi A1 har ikke bare kostet på seg nytt interiør, men et helt nytt eksteriør design. Førerbasert interiør som har et sporty uttrykk. Utformingen av detaljer som luftventilene, de digitale instrumentpanelene og MMI touch-displayene, sistnevnte tilgjengelig som ekstrautstyr, bidrar til å skape et førermiljø med en helt spesiell karakter.

Ambientbelysning-pakken kan understreke denne karakteren ytterligere med elementer av LED-lys i 30 ulike farger. Utvendig har kunden ti farger å velge mellom på nye Audi A1 Sportback, samtidig som taket, og flere andre elementer, kan leveres i kontrastfarge.

 

Bagasjerommet har vokst med 65 liter, til 335 liter. Dette vil glede alle tidligere kunder som ønsker å bytte til annen generasjon Audi A1.

 

 

Konklusjon

Audi A1 har vokst til en større bil bygget på ny plattform med nytt banebrytende design. Dette burde være mer en nok til å skille seg ut fra foregående generasjon, og det er flere oppgraderinger på nykommeren.

 

Fakta Audi A1

  • Motor: R3 bensin
  • Slagvolum: 1,0-liter
  • Effekt: 116 hk
  • Moment: 200 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 9,5 sekunder
  • Toppfart: 203 km/t
  • Forbruk blandet: 0,48 l/mil
  • Co2 utslipp: 110 g/km
  • Egenvekt: 1.105 kg
  • Tilhengervekt: Ikke oppgitt
  • Lengde: 4,03 m
  • Bredde: 1,41 m
  • Høyde: 1,74 m
  • Akselavstand: 256 m
  • Utstyrsnivå: S tronic
  • Bagasjerom volum: 335 liter
  • Pris fra: Kr 292.200, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 470.820,-

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen