VW Polo – Sjette generasjon

 

 

VW Polo er helt ny. Denne nykommeren blir sjette generasjon VW Polo. Dette generasjonsskifte blir også en milepel for kompaktbilen Polo, for nå blir endelig Volkswagens første småbil bygget på VWs (MQB) fleksible modulplattform.

 

Med dette skal vi denne gang stifte bekjentskap med en ny bil som vil få tilnærmet samme kjøreegenskaper som sine konsernsøsken.

 

 

 

 

Fornyet design

Designet er helt nytt. Nye VW Polo har en lavere sidelinje, dynamiske spor og nye hovedlykter. Bilen måler 4,05 meter i lengden, 1,75 meter i bredden og er 1,45 meter høy. Polos akselavstand er ikke…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

 

VW Polo er helt ny. Denne nykommeren blir sjette generasjon VW Polo. Dette generasjonsskifte blir også en milepel for kompaktbilen Polo, for nå blir endelig Volkswagens første småbil bygget på VWs (MQB) fleksible modulplattform.

 

Med dette skal vi denne gang stifte bekjentskap med en ny bil som vil få tilnærmet samme kjøreegenskaper som sine konsernsøsken.

 

Bakseteplass er også forbedret, to personer på 1,90 meter kan sitte bak hverandre. Dermed medfører generasjonsskiftet at Polo ikke blir bil nummer to, men en fullverdig familiebil.

 

 

 

Fornyet design

Designet er helt nytt. Nye VW Polo har en lavere sidelinje, dynamiske spor og nye hovedlykter. Bilen måler 4,05 meter i lengden, 1,75 meter i bredden og er 1,45 meter høy. Polos akselavstand er ikke annet enn imponerende: Hele 2,56 meter mellom hjulene. Akselavstand er viktig siden dette er avstanden designeren har til rådighet til fram og baksetepassasjerer.

Akselavstanden er hele 9,4 centimeter lenger enn tidligere Polo og betydelig lenger enn Ford Fiesta sine 2,48 meter. I lengderetningen har nye VW Polo vokst med hele åtte centimeter i forhold til forrige generasjon. Polo forlater egentlig med dette småbilklassen.

Tidligere ble Polo ofte valgt som familiens bil nummer to. Nå er VW Polo vokst til en funksjonell familiebil med god plass til fire personer. Forbedret plass er det også i bagasjerommet, volumet er økt med 25 prosent til 351 liter.

 

Informasjonsteknologien er hentet fra Polos større søsken, standard er 8 Tomms berøringsskjerm, men Active Info Display (ekstrautstyr) med en høyoppløselig TFT-fargeskjerm på 10,25 tommer er også tilgjengelig.

 

 

 

Ny informasjonsteknologi

Ny informasjonsteknologi fra Passat og Golf har også funnet vei inn i VW Polo. Siste generasjon digitale instrumenter ved navn Active Info Display er på plass i tilvalgslisten.

Active Info Display (ekstrautstyr) inneholder et kombiinstrument med en høyoppløselig TFT-fargeskjerm på 10,25 tommer, og du kan velge mellom flere visninger. Velg selv nøyaktig hvilken informasjon du vil se på i tillegg til den klassiske informasjonen om turtall, fart og kjørelengde.

 

Forbedret sikkerhet

Ny teknologi er også tilgjengelig i form av Front Assist med City Nødbrems og fotgjengerovervåkning, samt Pre-Crash kollisjonsbeskyttelse, sistnevnte er standard på alle utstyrsversjoner, det samme er Adaptiv cruise Control fra utstyrsversjonen Business Line.

Andre nye førerstøttesystemer er blindsoneovervåkning med Rear Traffic Alert, den semiautomatiske parkeringsassistenten Park Assist og nøkkelfri adgang og start. VW Polo er i utgangspunktet bygget opp rundt utstyrsnivåene Trendline, Businessline og Highline, men LED-lys både foran og bak er tilgjengelig på tilvalgslisten, sammen med annen ny teknologi i form av forbedret sikkerhet og nye kjøreassistenter. VW Polo er dermed oppdatert med det seneste innen sikkerhet og informasjonsteknologi.

 

Liten, men artig motor som ikke gir seg før nåla møter «rødstreken» på turtelleren.

 

 

 

Kjøreglede

Siden Polo bygges på samme moderne plattform som sine store konsernsøsken får også bilen nyte godt av bedre kjøreegenskaper. Lav vekt og kompakte utvendige mål gjør bilen svært lettkjørt. Lang akselavstand i forhold til lengde gir også bilen meget god stabilitet.

Ujevn asfalt blir bedre dempet enn på foregående modell, ujevnheter og fartsdumper merkes ikke så godt inne i bilen, men fanges opp av understellet. Ute på motorvei merker man at Polos støydemping er forbedret, men selvsagt ikke like god som på Golf. Vi savner riktignok 6- trinns manuell girkasse i Polo sortimentet, 5-trinns har enkelte konkurrenter faset ut til fordel for 6-trinns, men vi skal ikke se bort fra at en rekke kunder velger 7-trinns DSG automatgir i kombinasjon med 95 hk bensinmotor i Polo.

Styringen er ikke like skarp som på konkurrenten Fiesta når vi provoserer i svinger, men bilen har et meget godt grep i veibanen. Et generasjonsskifte vil alltid medføre en vesentlig bedre bil og dette merkes tydelig på 2018-utgaven av Polo. Vi gleder oss allerede til Polo GTI med 200 hester blir lansert, den bilen har virkelig potensial for en artig kjøreopplevelse.

 

VW Polo er blitt større, også bagasjeromskapasitet har økt med 25% til 349 /1.125 liter.

 

 

 

Konklusjon

VW har solgt 17 millioner eksemplarer av Polo og nå lanseres en helt ny sjette generasjon. Forbedret innvendig plass, bedre sikkerhet i form av nye førerassistansesystemer og hypermoderne teknologi i form av digitale instrumenter og siste innen infotainment systemer. Nye VW Polo er fremdeles kompakt og lettkjørt, men har forandret seg fra småbil til en fullverdig familiebil.

 

 

Fakta VW Polo

  • Motor: R3 bensin
  • Slagvolum: 1.0-liter
  • Effekt: 95 hk
  • Moment: 175 Nm
  • Gir: 5-trinns manuelt
  • 0-100 km/t: 10,8 sekunder
  • Toppfart: 180 km/t
  • Forbruk blandet: 0,44 l/mil
  • Co2 utslipp: 101 g/km
  • Egenvekt: 1.145 kg
  • Tilhengervekt: 1.000 kg
  • Lengde: 4,05 m
  • Bredde: 1,75 m
  • Høyde: 1,46 m
  • Akselavstand: 2,54 m
  • Utstyrsnivå: Businessline
  • Bagasjerom volum: 349 /1.125 liter
  • Pris fra: Kr 204.100,-
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 242.590,-

 

Selv om dette er en småbil er setene gode med lange sitteputer.

 

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen