Med frapris på kr. 1 624 700, – blir det naturligvis solgt få eksemplarer av denne bilen, men de som er så heldig å unne seg en Ford Bronco, blir garantert lagt merke til.
Ford Bronco er den ultimate firehjulsdrevne terrengbilen for eventyrlystne med formidable egenskaper i terrenget og ikke minst den statusen denne spesielle bilen medfører.
Spesiell kjøreopplevelse
Røff, maskulin, høyreist og med rett lyd fra motoren, gir bilen deg en spesiell kjøreopplevelse på vanlig vei også.
Motormagazinet har tidligere kjørt Ford Bronco og Ford Ranger serien i Moto Cross-løypa på Rudskogen. Det er lett å bli imponert over terrengegenskapene til Ranger og særlig Raptor-utgaven, likevel er det en klasse opp ved å flytte seg over i Ford Bronco.
På vanlig vei
På dreiehjulet til kjøreprogrammene, ser vi bokstavene G.O.A.T., en forkortelse for (Goes Over All Terrain vehicle med opptil 7 G.O.A.T-kjøreprogram (Normal, Øko, Glatt, Gjørme/Hjulspor, Sand og Sport), avhengig av om man velger Badlands eller Outer Banks. Sistnevnte utgave har enda mer ekstreme terrengegenskaper med hydraulisk stabilisatorstag med full avkobling, via en knapp slik at maksimal fjæringsvei på framaksel kan utnyttes.
Vi skal ikke dvele lenge med terrengegenskapene denne gang. Artikkelen fra terrengtesten ligger på www.motormagazinet.no. Det blir fullt fokus på det å kjøre Ford Bronco på vanlig vei.
Ramme
Vår demobil er et resultat av en langvarig utvikling. Ford Bronco ble lansert i 1966. Målsetningen var å lage en stor SUV som tålte å brukes i terrenget, i kombinasjon med å kjøres komfortabelt på vanlig vei. Denne filosofien har blitt justert og forbedret gjennom en rekke år helt til vår moderne utgave så dagens lys.
USA-produksjon
Under panseret oppdager vi en 355 HK 2,7 l V6 Ford EcoBoost bensinmotor med twinturbo. Kraftpakken er koplet til 10-trinns automatgir og igjen part time 4×4. Bilen har fremdeles tradisjonell byggestil med ramme, og det er svært hyggelig for amcar-entusiastene at tradisjonen med å bygge biler i USA er ivaretatt.
Ford har som kjent flyttet produksjonen av enkelte tradisjonelle modeller til Mexico, men Bronco produseres fremdeles i Dearborn Michigan i USA. Vi var naturligvis spent på hvordan Ford Bronco ville oppføre seg i vanlig trafikk med meget lang fjæringsvei og ikke minst All terrain dekk som måler 255/70R18.
God oversikt
For å få svar på spørsmålet, må man først klatre opp i førersetet, et håndtak ved døren er til god hjelp. 10-veis elektrisk justering av førersete medfører at nærmest alle vil finne riktig sittestilling.
Det første man legger merke til fra førerstolen, er panoramautsikt over veien. Betjeningsløsninger består hovedsakelig av fysiske knapper, og dermed er undertegnede på hjemmebane allerede før man trykker inn startknappen. Bilen kjøres med 2H tohjulstrekk innkoblet igjennom trange bygater. Siden bilen måler 2, 19 meter i bredden, var vårt 360-graders kamera til hjelp mellom en passasje av feilparkerte biler. Et trykk på knappen, dermed er oversikt kameraet aktivert. Det er uvant å kjøre Bronco i trange bygater, for panseret er relativt smalt, men skjermene stikker ut. Av den grunn er 360-graders kameraet et viktig verktøy. Det er forresten morsomt å se hvor forsiktig medtrafikanter er når det er gravearbeid i veibanen. I «vår» Bronco merker man ingenting til et par centimeter asfaltkant, og også fartsdumper føles uproblematisk.
Landevei
Den største overraskelsen finner sted på landeveien. Forventingen var at det ville bli en del sporing fra terrengdekk, og ikke minst høy bakkeklaring i kombinasjon med lang fjæringsvei. Ford har en egen evne til å lage en meget god styring, som føler underlaget i sine modeller. Dette merkes også i Bronco, som faktisk oppleves stabil på svingete partier når vi sammenligner med denne type biler.
Selv på motorvei, med hjulspor forårsaket av vinterens piggdekk, slipper man å justere rattet og bilen sporer langt mindre enn forventet.
Tøffing til bil
Ford har altså laget en virkelig tøffing i terrenget i kombinasjon med komfort på landeveien, som gjør et dette er en bil man har lyst til å benytte på langtur. Enda tøffere vil bilen oppleves når man med et par håndgrep fjerner taket og også dørene. En plugg til det elektriske og et par bolter så er dørene fjernet.
Mange vil trolig savne mer plass til bagasje når alle fem setene er i bruk. Den spesielle utfellbare lemmen i bagasjerommet stjeler litt plass, men tanken bak er, at man kan kjøre ut i naturen, felle ut sittelemmen, nyte utsikten og en kaffekopp.
Konklusjon
Etter å ha kjørt Ford Bronco i terrenget og på vanlig ve.i er det bare å konstatere at Bronco kombinerer de to forskjellige underlagene på en utmerket måte. Overraskende komfortabel på svingete partier og motorvei. Riktignok en kostbar bil, men Bronco handler mer om å bli sett, samt få muligheten til å kjøre noe unikt.
Fakta Ford Bronco
- Motor: V6 Bensin
- Slagvolum: 2,7-liter
- Effekt: 355 hk
- Moment: 563 Nm
- Gir: 10-trinns Automat
- 0-100 km/t: 6,7 sekunder
- Toppfart: 161 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 0 km WLTP
- Forbruk blandet: 1.34 l/mil
- Co2 utslipp: 254 g/km
- Egenvekt: 2.289 kg
- Tilhengervekt: 1.250 kg
- Lengde: 4,81 m
- Bredde: 2,19 m
- Høyde: 1,85 m
- Akselavstand: 2,95 m
- Utstyrsnivå: OUTER BANKS
- Bagasjeroms volum: 820 liter
- Pris fra: Kr 1.624.700. –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 1.624.700. –










