Audi e-tron Sportback 55 – Norges vakreste elbil?

 

Audi e-tron topper elbil-statistikken suverent hittil i år, da passer det å prøvekjøre designmodellen Audi e-tron Sportback.

 

Audi e-tron har vært en formidabel overraskelse for vår del. Vi trodde en Premium elbil i konkurranse med de mer folkelige priset modellene, ble valgt av langt færre. Det viser seg at mange strekker seg langt for å oppleve Premium-kvalitet i elbiler også.

 

Vinneroppskriften
Audi e-tron har et perfekt utgangspunkt. Komplett SUV med god plass, høy bakkeklaring, Quattro firehjulstrekk og suveren ladehastighet, er utmerket for norske bilkunder.

 

Praktisk standardutstyr, i form av adaptiv luftfjæring, elektrisk bakluke, parkeringssensorer, varmeseter…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Audi e-tron topper elbil-statistikken suverent hittil i år, da passer det å prøvekjøre designmodellen Audi e-tron Sportback.

 

Audi e-tron har vært en formidabel overraskelse for vår del. Vi trodde en Premium elbil i konkurranse med de mer folkelige priset modellene, ble valgt av langt færre. Det viser seg at mange strekker seg langt for å oppleve Premium-kvalitet i elbiler også.

 

Vinneroppskriften
Audi e-tron har et perfekt utgangspunkt. Komplett SUV med god plass, høy bakkeklaring, Quattro firehjulstrekk og suveren ladehastighet, er utmerket for norske bilkunder.

 

Praktisk standardutstyr, i form av adaptiv luftfjæring, elektrisk bakluke, parkeringssensorer, varmeseter foran, navigasjon plus og varmepumpe. Og med avtagbart tilhengerfeste, som tilvalg, kan du dra inntil 1 800 kg, som setter en ny standard. Denne pakken er trolig årsaken til den formidable suksessen.

 

Audi e-tron Sportback
Audi e-tron er testet avi Motormagazinet tidligere. Denne gangen har turen kommet til Audi e-tron Sportback 55. Dette er modellen for de som elsker design med kupé inspirert taklinje og dynamisk Sportback-profil.

 

Innvendig finner du mange elegante detaljer, for eksempel med interiørpakken design selection (ekstrautstyr). Utvendig kan bilen pyntes med S line eksteriørpakke. Pakken omfatter markante luftinntak, hekkspoiler og glansfulle innstegslister i aluminium.

 

Til tross for kupé -inspirert taklinje, er det god innvendig plass til beina også for passasjerene i baksetet og fullt ut akseptabel takhøyde. Vanligvis må bilen lide plassmessig for design som fraviker den vanlige kasseformen, men Audi e-tron Sportback er et unntak. Dette gjenspeiler seg i bagasjerommet også med 615 liter, 1.655 liter med nedfelte seter.

 

0-100 på 5,7 sekunder
Med Quattro firehjulsdrift, inntil 408 hk effekt og en rekkevidde på inntil 446 kilometer, ligger alt til rette for morsomme kjøreopplevelser i den nye Audi e-tron Sportback.

 

Du kan velge mellom de to effektvariantene – Audi e-tron Sportback 50 quattro og Audi e-tron Sportback 55 quattro. Sistnevnte er avbildet bil med S line utstyrsnivå. Denne modellen akselererer fra 0 til 100 km/t på 5,7 sekunder i boost-modus. Topphastigheten er 200 km/t.

 

 

Fleksibel kjøreopplevelse
Vi nevnte innledningsvis vinneroppskriften til å toppe salgsstatistikken. Etter å ha kjørt Audi e-tron Sportback 55 må vi ta med kjøreopplevelsen også.

 

Adaptiv luftfjæring er i utgangspunktet meget behagelig. Enda bedre blir det via kjøreprogrammer som kan forvandle kjøreegenskapene til dynamisk på veier med krappe svinger til et usedvanlig godt avdempet understell på motorvei. Komfort kjøreprogram er da innkoplet.
Luftbelgene blir mykere og langt flere av kjørebanens ujevnheter fanges opp, Sportback 55 gir deg rett og slett en fleksibel kjøreopplevelse på alle underlag med programmerbar luftfjæring.

 

Meget godt støydempet
Vår Sportback 55 rullet på 265/45 dekk på 21 tomms felg. Oppsett med brede dekk og store felger skaper en del hjulstøy, men bemerkelsesverdig lite støy finner veien inn i bilen. Premium støydemping har blitt Audis varemerke også for de andre modellene. Dermed får man en behagelig

 

Premium opplevelse i bilen i by og motorvei, nesten lydløs opplevelse med krefter i overflod. Samme følelse fikk vi også i Q7.
Til tross for meget sporty design, er det viktig å huske at Audi e-tron Sportback har egenvekt på hele 2.5 tonn. Vekten skal bremses ned før sving, og tyngden skyver på gjennom sving, og dette er det lett å glemme i områder med krappe svinger. Denne egenskapen deler Sportback 55 med alle elbil-konkurrentene med tungt batteri.

Man blir overasket over kampanjene Audi kjører med kundefordel på opptil formidable k.r 113.000, – på utstyrspakken. Det er vanligvis langt enklere for produsenten å lage faste utstyrspakker enn å bygge bilen med utstyr man velger helt unikt til hver bil fra utstyrslisten. Den eneste risikoen det er å bestille en slik pakke – med kundefordel – er utstyr man ikke bruker, men en velutstyrt Audi e-tron Sportback er for eksempel ingen ulempe ved innbytte.

 

Konklusjon
Designmodellen Audi e-tron Sportback vil trolig selge godt. Kombinasjon av design og den samme vinneroppskriften man finner i Audi e-tron med luftfjæring samt en rekke kjøreprogram. Sportback kombinerer vakkert ytre med praktiske egenskaper.

 

Fakta Audi e-tron Sportback 55

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 408 hk
  • Moment: 664 Nm
  • Gir: automat
  • 0-100 km/t: 5,7 sekunder
  • Toppfart: 200 km/t
  • Forbruk blandet: 2,16- 2,63 kWt/mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 2.595 kg
  • Tilhengervekt: 1.800 kg
  • Lengde: 4,90 m
  • Bredde: 1,93 m
  • Høyde: 1,61 m
  • Akselavstand: 2,92 m
  • Utstyrsnivå: S line
  • Bagasjerom volum: 615 / 1.655 liter
  • Pris fra: Kr 623.280, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 920.000, –

 

Instrumentene er digitale, man velger den informasjonen man ønsker å se, andre høydepunkter fra en verden full av teknologi er Audi smart phone interface og Audi phone box.
Vi falt for denne interiørfargen, lys, men ikke så lys at man blir redd for overført farge fra jeans.
Ufeilbare sitteputer medfører støtte hele veien også til de med over gjennomsnitt jeanslengde.

I tunnel eller kveldsmørket forvandles interiøret med flerfarget ambientebelysning.
Økt dekkbredde eller felgomkrets øker også hjulstøy, Audi e-tron Sportback har jobbet godt med støydemping av 265/45 dekk på 21 Tomms felg.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen