En elektrisk hverdag for Mats

 

Servicesjef hos Auto Råbekken, Mats Herstad, har hendene fulle -ikke for at det er mange feil på Hyundai-modellene som ruller ut av salgssalongen, men fordi flere og flere kjøper en Hyundai, og ettermarkedet krever tett oppfølging.

 

 

Da han i 2016 gikk i kompaniskap med Gunnar Vignes, som er daglig leder, og satset alt på Hyundai i Fredrikstad, gikk det ikke lange tiden før elbil-kjøp var på alles lepper. Hyundai kom med modellen Ioniq electric og etter hvert Kona electric, som fikk meget gode tilbakemeldinger. Kundene stod nærmest i kø.

 

 

Ettermarkedet viktig
– Det har…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Servicesjef hos Auto Råbekken, Mats Herstad, har hendene fulle -ikke for at det er mange feil på Hyundai-modellene som ruller ut av salgssalongen, men fordi flere og flere kjøper en Hyundai, og ettermarkedet krever tett oppfølging.

 

 

Da han i 2016 gikk i kompaniskap med Gunnar Vignes, som er daglig leder, og satset alt på Hyundai i Fredrikstad, gikk det ikke lange tiden før elbil-kjøp var på alles lepper. Hyundai kom med modellen Ioniq electric og etter hvert Kona electric, som fikk meget gode tilbakemeldinger. Kundene stod nærmest i kø.

 

 

Ettermarkedet viktig
– Det har skjedd mye på disse årene. Med salg av mange biler blir ettermarkedet svært viktig, Kunder skal følges opp. Jeg hadde flere arbeidsstasjoner i begynnelsen, men så fikk vi inn en mekaniker og etterhvert en lærling, som akkurat har tatt fagbrev. Det har blitt bra, sier Mats Herstad.

 

 

I fjor ble Auto Råbekken en del av Brennes Auto. Dermed har Sarpsborgbedriften kontroll over Hyundaisalget i begge byene. Oppkjøpet har ikke betydd noe for de ansatte ved Auto Råbekken. Gunnar Vignes og Mats Herstad solgte aksjene, men de fortsetter i jobbene sine.

 

 

Minimalt med feil
-Driften fortsetter som før, og jeg har de samme arbeidsoppgavene. At vi startet å selge elektriske modeller gjorde at først jeg, så våre to mekanikere måtte kurses. Men det har gått helt fint. Framtiden er trolig elektrisk, og da må verkstedansatte gå helhetlig inn i de rollene som kreves. Det er mindre å vedlikeholde på en elbil, færre utfordringer med motorene, og en enklere service. Elbil gir et rimelig bilhold, og vi opplever at det er minimalt med feil på bilene og ingen rustproblemer heller på våre modeller. Totalt blir det likevel mer administrativt arbeid, fordi vi får tid til flere biler og dermed blir det mer papirarbeid., forteller servicesjefen.

 

 

Mye bil og motor
At Mats Herstad gikk den veien han gjorde da han valgte yrke, er ikke rart. Allerede på ungdomsskolen startet han å «skru bil» , og etter hvert tok han bilmekanikerutdannelsen for lette kjøretøy.

 

 

-Det har blitt mye bil og motor opp gjennom årene. Det hele startet på Vaterland Auto før militærtjenesten. Deretter ble jeg ansatt ved Subaru i Moss, før jeg ble headhuntet over på et lite sidespor, for å ha service og reparere anleggsmaskiner. Var mye ute i naturen med hydraulikk og mekanikk i fokus. Det var en spennende tid, og jeg holdt på med dette i ca. tre år. Deretter fulgte en jobb som teknisk leder ved Bilsenter Fredrikstad, i dag Mobile. Da jeg fikk muligheten til å starte og drive noe selv i 2016, grep jeg den sjansen. Det trigget meg.

 

 

Familie og båtliv
Det er ikke bare i jobbsammenheng Mats har hatt fokus på bil. Det har blitt litt på fritiden også.

 

-Frem til familien flyttet inn i huset vårt på Slevik drev jeg også med drifting i et team på hobbybasis i et par år. Synes det er moro å «sladde» med presisjon, men uten sponsorer blir dette for kostbart å holde på med. Det går en del dekk og mye drivstoff, og bilen er solgt nå.

 

 

-I dag prioriteter jeg og familien hus og båt. Har en 37 fots Bavaria fritidsbåt, som brukes flittig i helgene og hele sommeren. I år gikk ferieturen til Sørlandet og Arendalområdet. Ellers liker familien seg godt langs Svenskekysten, og når det åpnes opp etter corona-epidemien, blir det muligens å krysse over til Skagen. Hele familien trives i den romslige båten.

 

 

Elektrisk fremtid
I hverdagen er det likevel bil og mest Hyundai som opptar Mats. Auto Råbekken er i tillegg et MECA-verksted, og tar i mot andre merker enn Hyundai også.

 

-Uansett tror jeg at det i fremtiden vil dreie seg mye om elektriske biler, og her hos oss forsøker vi hele tiden å ligge i forkant og oppjustere oss når det kommer noe nytt og spennende, forteller Mats Herstad.

 

 

 

FAKTA
  • Mats Herstad
  • Alder: 31 år
  • Stilling: Servicesjef hos Auto Råbekken
  • Bor: Slevik
  • Sivilstatus: Samboer, 1 barn og 1 bonusbarn
  • Fritid: Fritidsbåt

 

 

Servicesjef Mats Herstad har i dag to kollegaer på verkstedet, og jobber selv mye med ettermarkedet.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen