Segmentet for Kompakt SUV-er vokser fremdeles raskt, da passer det godt å lansere kompakt SUV-en Kia Stonic nå.
Kia Stonic er basert på Rio, den kjørte vi i forrige utgave av Motormagazinet og testene kan leses via vår webside http://www.motormagazinet.no/. Det er dog en vesentlig forskjell mellom bilene siden Kia Stonic går under SUV-kategorien.
Kompakt SUV-segmentet bare eksploderer. I følge analytikerne vil segmentet for kompakte SUV-er fortsette å øke, og det passer Kia Stonic utmerket.
Bilen er kompakt, 4,14 meter i lengden, men akkurat som i Rio har designeren utnyttet innvendig plass maksimalt. Kia Stonic er faktisk akkurat like lang som elbilen «halve Norge» kjører rundt i uten at den topper salgsstatistikken. Nærmest alle biler blir registrert i utlandet først og kommer dermed inn under statistikk for bruktimport. Det er selvfølgelig Kia Soul Electric vi tenker på.

Luftig
Trenden går mot SUV og folk er opptatt av å sitte høyt uten å nødvendigvis inkludere 4×4 i bilen. Det er til denne gruppen Kia Stonic passer godt. På plass i framsetet virker Kia Stonic romslig til tross for kompakte mål, selv med førersetet justert i øverste posisjon er det god plass opp til taket og den gode oversikten over kjørebanen som bare SUV-er innehar er på plass.
Designteamet med tyske Peter Schreyer i spissen har lykkes med å gi Kia Stonic et europeisk preg. Godt med luft rund passasjerene, høy sitteposisjon og lang vandringsvei på forsetet slik at det er lett å konfigurere plassbehovet etter størrelse på passasjer.
Feller man ned baksete som for øvrig kan splittes 60/40 blir bagasjeromsgulvet nesten helt flatt.
Bilen er kvikk. Vår 1.0-liter motor med tre sylindre leverer 120 hester og det er mer enn nok krefter til å gi kjøreglede i 1.000 kilo Kia. Stonic har 18,3 cm bakkeklaring og med det er høyden nærmere crossover enn tradisjonell SUV. Det betyr at Stonic krenger svært lite i svinger og er uten de markante sideveisbevegelsene som kjennetegner større, tunge SUV-er.

I byen
Kia Stonic liker seg godt i indre bykjerne med trange parkeringsplasser. Bilen er lettkjørt og enkel å parkere siden Stonic er kompakt.
Motoren burde ingen være skeptisk til, til tross for 3 sylindre og lite volum. Den trekker jevnt fra lavt turtall helt til rødstreken uten noen merkbar reduksjon i dreiemomentet underveis. Motoren medvirket til at Stonic er en bil det er artig å kjøre aktivt med i svinger også. Bilen trekker deg ut i svingene på samme måte som en tyngre modell.
Selv om Kia Stonic er høy er hjulene plassert godt ut i bilens hjørner og den ligger således meget godt på veien. På landevei og motorvei registrerer vi at lyddempningen er god til å være en kompakt bil i B-segmentet. Motorlyd er nærmest fraværende, men på grov norsk asfalt trenger noe hjulstøy inn. Karosseri av høyfast stål hjelper trolig mot støy, men Kia har også benytter 98 meter spesiallim som demper støy og vibrasjoner i konstruksjonen av Kia Stonic.

Prisgunstig
Det høyreiste SUV- designet med maskuline linjer ser tøft ut og etter at vi har kjørt denne bilen i by, landevei og motorvei er det bare å konstatere at kjøreegenskapene til denne tøffingen står til 10 i stil. Selvsagt ønsker vi som alltid mer effekt, men dette er tross alt en bil til Kr. 274.300,- med 120 hesters motor og Active utstyrsnivå.
Fravær av 4×4 burde ikke være problematisk her på Østlandet. Det er altså ingen stor ulempe at Kia Stonic ikke leveres med dette tilvalget under introduksjonen. Derimot leveres Kia Stonic med bransjens lengste garanti på sju år. Dette er viktig for de som ønsker å inkludere bilhold som en fast forutsigbar post i månedsbudsjettet. Med bare kr 10.000 opp til dyreste utstyrsnivå «Eksklusive», ville vi valgt den konfigurasjonen, for å få med blant annet seter i kunstskinn. Setene imponerte i vår test av Kia Rio.

Finn din egen stil
Med hele ni ensfargede lakk-kombinasjoner og totalt 20 to-fargede lakk-kombinasjoner er tilgjengelig. følger Kia Stonic følger opp trenden fra Kia Soul på dette området. I praksis betyr det at bilen passer godt til de unge og urbane også, hvor det er viktig å skape sin egen identitet.
På interiørsiden finnes det også valgmuligheter via Grønn pakke, Orange pakke, Grå pakke eller Bronse pakke. De litt mer tradisjonelle kan velge ensfarget eller to-farget grått interiør. Dermed dekkes den konservative gruppen godt opp med valgmuligheter innen tradisjonelt design.

Innebygget sikkerhet
Selv om Kia Stonic er rimelig, byr den likevel på en rekke assistenter innen sikkerhet. For å gjøre det lettere å forholde seg til den lynraske utviklingen innen nye sikkerhets-assistenter har derfor Kia samlet alle assistentene under navnet DRIVE WISE.
Førerassistert teknologi er på full fart inn i Kia Stonic også. Automatisk nødbremsesystem gir deg en ekstra trygghet siden systemet oppfatter både kjøretøy foran bilen og fotgjengere som krysser gaten. Ved hjelp av radar og kamera som overvåker retningen og hastigheten til andre kjøretøy, varsler systemet føreren dersom kollisjonsfare oppdages og bremser selv ned om fører ikke reagerer.
Varsel om kryssende trafikk når du rygger ut fra parkeringsplass kan forhindre dyre småskader. Slik kan vi fortette og ramse opp alle assistentene under navnet DRIVE WISE, men begrenset plass hindrer oss i å nevne all ny teknologi i denne artikkelen.

Konklusjon
Kia Stonic passer meget godt til en bred kundegruppe. De unge kan skape en bil med sin egen stil via alle lakk og interiørkonfigurasjonene, mens de mer tradisjonelle velger Kia Stonic med konservativt utseende. Kompakte mål, men romslig innvendig. Man skal ikke se bort fra at Kia Stonic vil trekke kunder fra det større C-segmentet. Bransjens lengste garanti på sju år sørger for forutsigbarhet.

Fakta Kia Stonic
- Motor: Bensin
- Slagvolum: 1.0-liter
- Effekt: 120 hk
- Moment: 171 Nm
- Gir: 6-trinns manuell
- 0-100 km/t: 10,3 sekunder
- Toppfart: 184 km/t
- Forbruk blandet: 0,50 l/mil
- Co2 utslipp: 115 g/km
- Egenvekt: 1.070 kg
- Tilhengervekt: 1.110 kg
- Lengde: 4,14 m
- Bredde: 1,76 m
- Høyde: 1,48 m
- Akselavstand: 2,58 m
- Utstyrsnivå: Active
- Bagasjerom volum: 352 / 1.155 liter
- Pris fra: Kr 239.300,-
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 274.300,-