Mazda oppdaterer sin suksessfulle CX-5 modell. Det er intet generasjonsskifte, snarere en videreutvikling og forbedring av fjorårets modell.
Mazda CX-5 har vært en suksess på det norske markedet med over 15.000 solgte utgaver. Denne nye bilen vi skal stifte bekjentskap med er forbedret på vesentlige punkter. Dette vil si at bilen er designet med mennesket og føreren i fokus.
For å ta et steg videre på komfortskalaen, er nye Mazda CX-5 utstyrt med forbedrede seter, forbedret støyisolering og oppgraderte motorer.

G-Vectoring Control
Nye Mazda CX-5 har også fått Mazdas G-Vectoring Control (GVC), som gir bedre kjøreegenskaper og kontroll. Bilen er også tilgjengelig med det nyeste innen i-ACTIVSENSE-sikkerhetssystemer og forbedret adaptivt cruise control (Mazda Radar Cruise Control), som er aktiv i hele fartsregisteret fra toppfart til full stopp.
Utvendig har bilen fått en noe lavere taklinje og et strammere design, som tilsammen utstråler en sportslig eleganse. Bilens linjer gjør seg kanskje aller best i fargen Soul Red Crystal, en ny Premium-lakk som gir helt spesiell dybde og fargespill.

Topp sikkerhet
Nye Mazda CX-5 har blitt rangert som en av de sikreste familiebilene på markedet. Det ble klart etter at Euro NCAP.
Den uavhengige organisasjonen som vurderer sikkerheten til nye biler i Europa, har nemlig tildelt nye Mazda CX-5 den maksimale sikkerhetsutmerkelsen: fem stjerner.

Flere nyheter
Vi legger først merke til den nye grillen med smale hovedlys som gir et skarpere inntrykk. Vindusviskerne er senket ned under panseret for å forhindre vindsus. Støy lyttet vi nøye etter på veien, det viste seg at 2017-utgaven er vesentlig bedre lyddempet enn forgjengeren.
Ikke bare vindusviskerne er optimalisert, men en rekke detaljer har blitt forbedret med tanke på støy. Et Head-Up-display lyser opp frontruten denne gang. Dette er også en nyhet og av den dyreste sorten med avlesning rett i ruten og ikke via en skjerm, som heves på vår demobil. Head-Up-display er trafikksikkerhet i praksis med hastighet og skiltvisning rett i synsfeltet.
Mazdas filosofi er å bygge bilen rundt fører og passasjerer. Denne gang har det medført økt komfortnivå siden setene er forbedret. Baksetepassasjerene har også setevarme, justerbar ryggvinkel og egne lufteventiler. Også to USB-utganger er på plass. Denne utgaven av Mazda CX-5 er også utstyrt med elektrisk bakluke som åpnes innenifra.

Behagelig
Vanligvis velges diesel i store biler. Denne gang rekvirerte vi Mazda CX-5 med 160 hk bensinmotor 4×4 og automatgir til prøvekjøring. Det dyreste utstyrsnivået Optimum var også installert i bilen. I denne prisklassen ønsker kunden mye utstyr og de fleste velger toppnivået Optimum med tanke på bedre pris ved innbytte. Kombinasjonen av en nesten lydløs bensinmotor, silkemykt automatgir og forbedret støynivå, gjør at denne modellen er vesentlig bedre på vei enn utgående modell.
Mazda er med CX-5 inne i en midtlivsfase før det kommer et generasjonsskifte via ny plattform. Likevel er forbedringene markante. Karosseriet har blitt 15 prosent stivere og forsetene er redesignet med 10-veis justering. Til sammen utgjør dette et betydelig komfortmessig løft og vi har ikke engang nevnt alle de skjulte forbedringene i form av mykere dempere, forbedret styring, tykkere vinduer osv. Alle oppdateringene medfører en så stor oppgradering at det muligens ville være riktig å si at Mazda CX-5 har gjennomgått et generasjonsskifte, men siden CX-5 bygges på samme plattform som forgjengeren skal vi konstatere at nykommeren har gjennomgått en betydelig videreutvikling og fremstår som en mer komfortabel bil enn forgjengeren.
Mazda CX-5 ble som kjent kåret til kongen i klassen av VG under lanseringen i 2012.
Konklusjon
Mazda har enda flere år igjen før de tenker på en ny generasjon Mazda CX-5. De har denne gang valgt å forbedre kjøreegenskapene og lagt mer vekt på høyere komfortnivå. Flere sikkerhetsfunksjoner har funnet vei inn i bilen og bidratt med å gjøre Mazda CX-5 mer funksjonell. Det vi trodde var en kosmetisk oppdatering viste seg å være mye mer enn akkurat det. Dette er en markant forbedring.
Fakta Mazda CX-5
- Motor: R4 bensin
- Slagvolum: 2.0-liter
- Effekt: 160 hk
- Moment: 208 Nm
- Gir: 6-trinns automatgir
- 0-100 km/t: 10,5 sekunder
- Toppfart: 188 km/t
- Forbruk blandet: 0,66 l/mil
- Co2 utslipp: 155 g/km
- Egenvekt: 1.425 kg
- Tilhengervekt: 2.000 kg
- Lengde: 4,55 m
- Bredde: 1,84 m
- Høyde: 1,68 m
- Akselavstand: 2,70 m
- Utstyrsnivå: Optimum
- Bagasjerom volum: 506 liter
- Pris fra: Kr 363.900,-
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 466.900,-