Mazda MX-30 – Velutstyrt og billig

 

Mazda følger sin egen agenda med å satse på kvalitet og utstyr fremfor lang rekkevidde i sin første elbil.

 

Mazda MX-30 kaster seg dermed ikke inn i kampen om lang rekkevidde. Batteriet lagrer 35.5 kWh og med det gir batteripakken 20 mil rekkevidde med realistiske WLTP og inntil 26 mil rekkevidde i ren bykjøring.

 

Tanken bak, er å satse på en miljøvennlig elbil. Forskning fra Kogakuin University, viser at batteripakken er optimal og reduserer utslipp fra batteriproduksjonen siden vi bruker få prosent av batterikapasiteten til daglig. Normal daglig kjørelengde ligger på fem mil.

 

Personlig rekkevidde preferanse

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Mazda følger sin egen agenda med å satse på kvalitet og utstyr fremfor lang rekkevidde i sin første elbil.

 

Mazda MX-30 kaster seg dermed ikke inn i kampen om lang rekkevidde. Batteriet lagrer 35.5 kWh og med det gir batteripakken 20 mil rekkevidde med realistiske WLTP og inntil 26 mil rekkevidde i ren bykjøring.

 

Tanken bak, er å satse på en miljøvennlig elbil. Forskning fra Kogakuin University, viser at batteripakken er optimal og reduserer utslipp fra batteriproduksjonen siden vi bruker få prosent av batterikapasiteten til daglig. Normal daglig kjørelengde ligger på fem mil.

 

Personlig rekkevidde preferanse
Det er lett å være enig i tankegangen, men mitt personlige krav til elbil er en rekkevidde fra Østfold-byene til Gardermoen parkering uten ladestopp. Ladekø kan oppleves i Oslo-gryta. Ladekabel plugges i og en varm bil venter fulladet på parkeringen ved hjemkomst via mobilappen som forvarmer bilen. Mazda MX-30 takler alle mine ønsker og mer til.

 

Har du et annet bruksmønster med behov for lang rekkevidde må du gå vesentlig opp i pris.

 

Lettvekter til 249.900 kroner
Moderat batteripakke medfører også en bil med lav vekt, hvor kjøreegenskapene er satt i høysetet. Mazda MX-30 går også inn i lettvekts-klassen prismessig med startpris på kr. 249. 900 med Sky utstyrsnivå. Dermed er dette intet mindre enn en prisbombe fra en meget fremtidsrettet og innovativ bilprodusent.

 

First Edition er full av utstyr som du ikke forventer i en bil i dette prisleie og inkludert montert hjemmelader. Vi må nevne Head-up display projisert i frontruten, Apple Car­Play/Android Auto, Wallbox-ladeboks, lydanlegg med 8 høyttalere, 17 sikkerhetsfunksjoner, Adapive LED front- og fjernlys (ALH) med signatur belysning.

 

Med automatiske hovedlys behøver du aldri mer å blende ned for møtende trafikk, for å nevne enkelte høydepunkt på utstyrslisten.
Tett på Premium-markedet

 

Mazda har de senere år laget herlige interiørløsninger. Kvalitet følelsen i interiøret ligger tett opptil Premium-markedet. Også Mazda MX-30 nyter godt av denne filosofien.

 

To forskjellige fargekombinasjoner er tilgjengelig, mørkt og lyst. Interiøret er laget av spesielle resirkulerte materialer med spennende kombinasjoner hvor også kork har funnet veien inn i bilen, og dette er felles for begge utstyrsnivåer.

 

Moderselskapet Toyo Kogyo startet kornproduksjon for over 100 år siden. Nå blir dette naturproduktet benyttet og det er jo smart siden det passer inn i en miljøvennlig filosofi og i tillegg har dette materialet lyddempende egenskaper.

 

Barnevennlig sikkerhet
Mazda MX-30-modellen er bygget på en modifisert plattform som også kan brukes til forbrenningsmotor. En liten ulempe med felles plattform, er at en ren elbilplattform utnytter innvendig plass langt bedre. Bakseteplassen er i minste laget.

 

«Selvmordsdørene» derimot er morsomme, for de gir nemlig god adkomst til baksetet. Siden hoveddørene må åpnes først, kan ikke småtassene i baksetet åpne dørene selv og løpe ut i veien. Innebygget sikkerhet som er viktig for småbarnsforeldre.

 

 

Velbalansert understell
Førerstolen tilpasser seg kroppen perfekt. Setet justeres elektrisk med forval. Mazda har til og med laget en polstret kant til høyre bein mot midtkonsollen. Denne løsningen forventet vi ikke å finne i en såpass rimelig bil.

 

Mazda MX-30 oppfører seg utmerket på veien, Mazda MX-30 burde danne mal for hvordan understellet settes opp. Det eneste underlaget, som ikke er optimalt, er brostein, men du verden så bra denne bilen takler de store, dype ujevnhetene samt fartsdumper.

 

Presis styring – sammen med god balanse og relativ lav vekt – gir en snerten kjøreopplevelse uten et stort savn av mer motoreffekt. Det eneste vi ønsker fjernet, er en kunstig motorlyd fra høyttaleren under akselerasjon. Skal man lage en slik gimmick, så burde man vel legge på V8-lyd ….

 

Informasjon
Deilig er også fraværet av et overdimensjonert nettbrett som finner veien inn i mange nye bilmodeller. Betjeningen av klimaanlegg er lett tilgjengelig og godt synlig. Betjening av informasjonssystemet skjer via hjulet på midtkonsollen, meget enkelt og brukervennlig.

 

Mazda MX-30 fremstår tilnærmet perfekt. Bilen gir deg en langt høyere kvalitetsfølelse enn prisen tilsier, men vil trolig ikke være førstevalg for de som pendler til hytta på fjellet. Likevel var bilen forbausende effektiv i kjøring opp til 80 km/t. Vi var nede i 1,29 kWt/ mil i ren bykjøring. På motorveien økte forbruket.

 

Vi logget demobilen inn på 1,48 kWt/ mil etter to timers kjøring, langt under de offisielle tallene på 1,9 kWt/mil. 26 mil burde være realistisk rekkevidde på daglig småkjøring i by og på landevei sommerstid.

 

 

Konklusjon
Løp og kjøp Mazda MX-30. En forholdsvis eksklusiv bil med meget god kvalitet og formidabel kjørekomfort til uslåelig pris. Mazda MX-30 passer ikke alle, men 20 mil rekkevidde holder til de fleste. Utvendig design er som alltid i toppnivå, i tillegg til en meget innholdsrik utstyrsliste man ikke forventer i denne prisklassen.

 

Fakta Mazda MX-30

  • Motor: elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 145 hk
  • Moment: 265 Nm
  • Gir: Automatgir
  • 0-100 km/t: 9,7 sekunder
  • Toppfart: 140 km/t
  • Forbruk blandet: 1,9 kWt/mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 1.645 kg
  • Tilhengervekt: 0 kg
  • Lengde: 4,39 m
  • Bredde: 1,85 m
  • Høyde: 1,55 m
  • Akselavstand: 2,65 m
  • Utstyrsnivå: First Edition
  • Bagasjerom volum: 366 liter
  • Pris fra: Kr 249.900, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 259.000, –

 

Baksete felles ned og blir til et nesten helt slett gulv.

 

Hjemmelader og Type 2-ladekabel er på plass i bagasjerommet, prisen inkluderer også valget mellom ladeboks hjemme eller vinterdekk på felg.

 

Usedvanlig lekkert interiør i en prisgunstig modell.

 

Miljøvennlige og gjenbruk går igjen i Mazda MX-30, kork er naturlig og kan gjenvinnes.

 

Et mykt armlene i kunstskinn er uvanlig i denne prisklassen

 

Automatiske hovedlys som blender ned for møtende trafikk helt automatisk er et praktisk verktøy.

 

Bakseteryggen felles ned og frem via en elektrisk motor, denne detaljen medfører enkel utstigning for baksetepassasjerer.

 

Mazda her tenkt på alt, jeg bare elsker å la beinet hvile mot en myk polstret kant istedenfor den tradisjonelle hardplasten.

 

I bykjøring var jeg nede i bare 12,9 kWt/mil, langt under de offisielle tallene.

 

En ren elbilplattform fordeler synliggjøres ved å se hvor mye luft det er rundt den lille elbilmotoren, siden Mazda MX-30 deler plattform med diesel og bensinmotorer er torpedoveggen låst og kan ikke flyttes frem.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen