Tesla Cybertruck – Konge på haugen

Vi tester vanligvis ikke bruktbiler i Motormagazinet, men Tesla Cybertruck er så spesiell at vi gjør et unntak.

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Veldig mange har reservert Tesla Cybertruck på nett, men siden Cybertruck mangler typegodkjenning i Norge – og i de fleste land i Europa – selges den ikke gjennom Teslas nettverk. De som har innbetalt et beløp til Tesla for å reservere, står fortsatt i kø, men ingen biler sendes ut uten typegodkjenning.

 

Unntaksregel


Det finnes derimot en unntaksregel: Cybertrucken blir godkjent etter Bilforskriften § 5–3. Den sier at en bil som har vært registrert i minst seks måneder før den importeres til Norge, kan godkjennes basert på at den oppfyller amerikansk eller kanadisk regelverk.

 

Maskulint design


Dermed er dette en helt unik bil med bare et titalls registreringer i Norge. Elsket eller hatet – man kan ikke være likegyldig til Tesla Cybertruck. Mange synes bilen ligner en tanks, mens andre berømmer det maskuline designet, spesielt i rustfritt stål med laminerte ruter og et karosseri med meget skarpe kanter. Dekk og felger har også et eget design.

Bilen vekker gamle minner, som fra filmen Tilbake til fremtiden, hvor en DeLorean DMC-12 sportsbil ble udødeliggjort som tidsmaskin. Tesla Cybertruck gir oss et glimt av fremtiden. DeLorean DMC-12 er kjent for sine måkevingedører og rustfrie stålkarosseri – samme rustfrie stålkarosseri har også Tesla Cybertruck.

 

Levende reklameplakat


Gretland Bil i Klokkegårdsveien har importert denne utgaven, og bilen brukes som en levende reklameplakat for bedriften som satser på nyere bruktbiler. Jeg har aldri opplevd så mange som stopper opp for å filme bilen når jeg parkerer for å fotografere. Ute på veien vekker bilen også oppsikt. Når jeg ligger i høyre felt på motorveien, filmer passasjerene i biler som passerer i venstre felt bilen. Meget stor oppmerksomhet ble det også på bilens dag.

Undertegnede ruslet rundt med Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum, og han måtte bare prøvesitte Gretland Bils Tesla Cybertruck. Bilen leveres forresten i bare én farge: rustfritt stål. Men man kan foliere bilen i sin firmafarge med logo og reklame. Bilen er til salgs til riktig kunde, men Sondre Gretland forteller at bilen gir bedriften langt bedre reklame enn noen annen kampanje. De har også mulighet til å importere en lik bil til en potensiell kunde og beholde denne selv.

 

Helt annerledes

Innvendig vil de fleste med erfaring fra Tesla kjenne seg igjen: minimalistisk stil hvor nesten all betjening skjer via berøringsskjerm. Knappene på rattet til blinklys er også på plass. Denne løsningen kan man nå faktisk bytte ut med en vanlig blinklyshendel. Tesla selger en ettermonteringspakke som inkluderer en ny hendel og et nytt ratt for rundt 7800 kroner, og installasjonen må gjøres på et Tesla-servicesenter.

Frontruten er enorm, og man skvetter første gang den enorme vindusviskeren feier over den. En fullstendig surrealistisk opplevelse – det hadde vært artig å oppleve styrtregn i denne bilen med visker på full fart. Bilen er stor, med et lite ratt, men Tesla Cybertruck oppleves forbausende lettkjørt.

Med en lengde på 5,68 meter vil man normalt merke bilens størrelse, men Cybertruck er utstyrt med bakhjulstyring med aggressiv vinkel. Bakhjulene svinger i en vinkel på hele 10 grader – langt høyere vinkel enn vi er vant med fra andre merker. Trange rundkjøringer forseres elegant, og også trange bygater. En liten test på parkeringsplass overbeviser: Tesla Cybertruck har en svingradius på 12,1 meter. Dermed oppfører bilen seg helt annerledes i by og på landevei enn jeg trodde på forhånd.

 

Motorvei


Siden bilen har fått enorm oppmerksomhet i USA, har entusiaster testet nærmest alt av merkverdigheter – alt fra om bilen flyter til dens offroad-egenskaper. Bilens utseende og dekk vitner virkelig om at den er laget for terrengkjøring også. Det er med denne tanken i bakhodet vi setter kurs mot motorveien, med komfortkjøreprogram koblet til. Understellet oppleves mykt og komfortabelt takket være luftfjæring, uten en stump bevegelse fra bakakselen når bilen er tom.

Bakhjulsopphenget er av typen multilink, og bilens bakkeklaring kan justeres fra 138 mm til maksimalt 442 mm. Svært lite veistøy slipper inn til føreren, takket være god støydemping og laminerte ruter. Igjen oppfører bilen seg helt annerledes enn vi trodde. Lang og bred, riktignok, men med nærmest personbilkomfort i fjæringen. Vi bytter til sport kjøreprogram og kjører den vanlige ruten med svingete partier. Bedre motorrespons og strammere understell i dette programmet, men faktisk foretrekker jeg å kjøre bilen i komfort – muligens passer bilens bevegelser meg bedre i det programmet.

 

På lemmen

Vi finner et lasteplan med strømuttak, og muligheten for å reversere strøm tilbake til huset ved strømbrudd. Kjøretøyet støtter også hurtig DC-lading med en maksimal effekt på 325 kW. Lading fra 0% til 100% tar omtrent 77 minutter, mens et mer typisk scenario – fra 10% til 80% – tar 40 minutter med en gjennomsnittlig ladehastighet på 130 kW.

 

Konklusjon

Tesla Cybertruck er helt annerledes å kjøre enn jeg trodde på forhånd. Med et utseende som noen mener ligner en tanks, har bilen – takket være bakhjulstyring og luftfjæring – nærmest personbilkomfort. Meget god svingradius, mykt understell i riktig kjøreprogram på motorvei, og jeg tror du får mer oppmerksomhet i denne Tesla Cybertruck enn i en langt dyrere supersportsbil.

 

Fakta Tesla Cybertruck 

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 608 hk
  • Moment: 671 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 4,0 sekunder
  • Toppfart: 180 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 515 km WLTP
  • Forbruk blandet: Ikke oppgitt
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 3113-3129 kg
  • Tilhengervekt: 3.500 kg
  • Lengde: 5,68 m
  • Bredde: 2,03 m
  • Høyde: 1,79 m
  • Akselavstand: 3,63 m
  • Utstyrsnivå: Ikke oppgitt
  • Lasteroms volum: Ikke oppgitt
  • Pris fra: Kr 1.349.000.
  • Pris prøvekjørt: 1.349.000.

 

Et trykk på skjermen åpner lemmen og lasteplan med strømuttak, mulighet for å reversere strøm tilbake til huset ved strømbrudd.
En stor Frunk er på plass under et enormt panser. Når man åpner den, minner faktisk fronten om en haikjeft.
Bakhjulsstyring med aggressiv vinkel på hele 10 grader gir en svingradius på bare 12,1 meter.
Off- Road dekk burde støye på motorveien, men svært lite veistøy finner veien inn i bilen.
Man skulle tro at en kjempebil også har et stort ratt, men her er det et lite ratt og minimalistisk interiør.
Baksetepassasjerer kan leke seg med berøringsskjermen.
Romslig plass i baksetet, ingen overraskelse siden bilen måler 5,68 meter.
Tesla-eiere vil umiddelbart kjenne igjen interiøret i Tesla Cybertruck.
Rustfritt stål også innvendig i dørene.
Artikkelen fortsetter under annonsen