Ampera-e er en formidabel suksess med over 4 000 solgte eksemplarer før kundene har sett bilen i virkeligheten. Forventningene var dermed høy når Motormagazinet var tilstede på lanseringsdagen.
Et samlet pressekorps har ventet lenge på å stifte nærmere bekjentskap med Opel Ampera-e. Det var dermed særdeles behagelig for oss at Europa-lanseringen av Opel Ampera-e ble lagt til Gardermoen. Nå kan vi endelig rapportere hva kundene kan forvente. Riktignok har et par utvalgte fått gleden av en liten Ampera-e tur i USA, men nå starter eventyret endelig i Norge med tilgjengelige kundebiler også.
Chevrolet
Siden Chevrolet trakk seg ut av Europa er det Opel som har samarbeidet med GM. Opel Ampera-e er produsert av GM i USA, med batteri fra sørkoreanske LG Chemicals. Enkelte er muligens skeptisk til elbil fra GM. Denne skepsisen er ubegrunnet for GM har over 20-års erfaring med elbiler. Enkelte vil huske elbilen EV1 som ble leaset ut til utvalgte kunder for 20-år siden.
De utvalgte informerte GM i denne perioden om sine erfaringer med EV1 og de fleste ønsket å kjøpe bilene etter leasingperioden, men hele prosjektet var laget slik at de innsamlede bilene ble benyttet til å samle data og erfaring til fremtidens elbiler. Dette var starten. Siden den gang er over 100.000 utgaver av hybriden Ampera og GMs Bolt på veien uten at det er byttet et eneste batteri.
Denne 20-årige elbil-erfaringen er på plass i nye Opel Ampera-e. Dermed leveres den med batterigaranti på 8 år / 160 000 km.
Lang rekkevidde
Opel Ampera-e eventyrlige salgssuksess bygger på lang rekkevidde i kombinasjon med lav pris. I henhold til den optimistiske New European Driving Cycle (NEDC) bryter nye Ampera-e rekkevidde barrieren på 500 km. Med dette er Opels nye og innovative el-bil foreløpig best i klassen.
Batteriet består av 288 litium-ion celler og en effekt på hele 60 kWt. Min personlige erfaring med elbiler er at det er vanskelig å komme under 2 kWt pr. mil ved vanlig kjøring i kaldt vær, under prøveturen på motorvei, landevei og i byen brukte vi 1,81 kWt pr mil, dette betyr i praksis at med vårt kjøremønster kan Opel Ampera-e levere 33,1 mil rekkevidde.
Siden vi ikke kjørte økonomisk tror vi at den mer realistiske WLTP målestandarden, som stipulerer Opel Ampera-e til 380 km er innen rekkevidde.
Liten, men stor
Vanligvis ville vi klassifisere Opel Ampera-e i småbilklassen siden lengden er på 4, 16 meter, men elmotor og drivverk krever liten plass, dermed kan bilens lengde minskes uten at dette går ut over innvendig plass. Opel Ampera-e har derfor helt grei plass til 5 passasjerer. Bilens bagasjeromskapasitet er også mer enn godkjent med 381 – 1274 liter til rådighet.
Akselavstanden på 2,60 meter er faktisk bare 6 cm kortere enn store Skoda Octavia stasjonsvogn. Akselavstand er avstanden mellom hjulene i lengderetning som ingeniørene har til rådighet for til innvendig passasjerplass. Det eneste ankepunktet er at Ampera-e ikke kan dra tilhenger.
På plass for første gang
Nok om teknikken bak denne bilen. Endelig er vi på plass i Ampera-e for første gang. Siden dette var en stor begivenhet var alle avisene på plass slik at vi måtte dele bil med andre journalister.
På plass i passasjersetet legger man merke til god beinplass. Selve setet har smal seterygg og en anelse kort sittepute, konseptet er å maksimalisere plassutnyttelse. Interiøret er vellykket og moderne, men hardplast er brukt på nesten alle flater. Vektreduksjon og rekkevidde er viktigere enn Premium-følelsen, nå er det slik at akkurat denne strategien har vært usedvanlig vellykket for dette er første gang jeg sitter i en elbil uten å kontrollere rekkevidde mot distanse på bilens GPS.
En rask forbikjøring viser at dette er noe helt annet en vi er vant med fra elbilfronten. 204 hk sparker godt fra. Bilen er riktignok tung og ikke like smidig som vanlige småbiler i skarpe svinger, men batteriets plassering i bunnen av bilen medfører et meget lavt tyngdepunkt. Understellet er derimot godt tilpasset svinger, nærmere stramt enn medium. Dette forventet vi ikke på en bil som er laget i USA.
I motorveishastighet legger vi merke til hjulstøy, siden elmotoren går lydløst blir det fokus på dekkstøy istedenfor motorstøy. Siden Opel Ampera-e er utstyrt med «Run Flat» punkteringsfrie dekk som gir mer lyd enn normalt kan dekkene i kombinasjon med grov norsk asfalt være medvirkende til hjulstøy.
I byen kan man justere bremseeffekten fra elmotoren som regenererer strøm tilbake til batteriet. Faktisk så kan man med litt trening kjøre med bare bruk av gasspedal. Elmotor-bremsen er så sterk at bremselyset faktisk aktiveres ved hardeste innstilling.
Langt fremme
Opel Ampera-e er også langt fremme teknologisk. En Opel App tar deg til nærmeste ladestasjon, men også Opel OnStar – din personlige rådgiver på veien er på plass i Opel Ampera-e. Wi-Fi lanseres i nær fremtid og via en egen App på mobilen kan man starte varmeapparatet slik at bilen er varm og isfri vinterstid.
I Premium-utgaven er også en rekke kjøreassistenter på plass i form av Opel Eye frontkamera, Filholderassistent (60-180 km/t), Automatisk fjernlysassistent (Smart Beam), Automatisk frontkollisjonsbrems (8-80 km/t), Fotgjengeroppdagelse, Front-kollisjonsvarsling med LED head-up i frontrute.
Man kan også bestille tilleggsutstyr i form av Førerassistentpakke med ryggekamera, automatisk trafikkskiltgjenkjenning, avstandsindikator til bilen foran, Blindsone- og filskiftvarsling, varsling for kryssende trafikk bak, Ryggekamera og avansert Lukeparkeringsassistent med automatisk styring (APA2). En fullspekket Ampera-e vil da koste kr. 329.700,-
Konklusjon
Opel Ampera-e leverer opp til våre forventninger, akkurat nå har ingen av konkurrentene den helheten med lang rekkevidde, god plass til fem personer, samt en innstegspris på under 300.000. Det eneste ankepunktet er lang leveringstid siden interessen er så enorm, men det er smart å bestille nå og heller vente på et eksemplar. Det er ikke sikkert at konkurrentene klarer å levere en så god bil innen elbilfordelene skal diskuteres politisk i 2020.
Fakta Opel Ampera-e
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 204 hk
- Moment: 360 Nm
- Gir: Automatgir
- 0-100 km/t: 7,3 sekunder
- Toppfart: 150 km/t
- Forbruk blandet: 1,36 kWt/mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 1.616 kg
- Tilhengervekt: 0 kg
- Lengde: 4,16 m
- Bredde: 1,76 m
- Høyde: 1,59 m
- Akselavstand: 2,60 m
- Utstyrsnivå: Premium
- Bagasjerom volum: 381/1.274 liter
- Pris fra: Kr 299.900,-
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 329.700,-