Kia EV3 vinner tittelen Årets Bil i Verden 2025

Det er en stund siden vi testet Kia EV9 her i bladet, og denne modellen har dannet malen for Kias nye designspråk. Vår Kia EV3 er intet unntak.

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kia EV3 ble som kjent kåret til vinner under World Car Awards 2025. Prisen ble offentliggjort under en direktesendt seremoni på New York International Auto Show 2025, der Kia EV3 sikret seg den prestisjefylte tittelen «Årets Bil i Verden 2025» fra en jury bestående av 96 internasjonale biljournalister fra 30 land. Dette lover også godt for den mellomstore familiebilen Kia EV5, som snart kommer i salg med et likt design. Kia PV5 vil også komme som varebil/flerbruksbil senere i år.

Bilen vil sannsynligvis leveres ferdig fra fabrikk, tilpasset rullestolbrukere, og dermed slipper man kostbare ombygninger i Norge, med samme 7-års/150.000 km garanti. Flere nyheter venter også. Den nye Kia EV4 kommer som både hatchback og fastback, der hatchback-utgaven faktisk er Kias første helelektriske bil som produseres i Europa. Man kan melde sin interesse på nettsidene eller hos forhandler.

 

Videreutviklet


Vi skal kjøre Kia EV3, den lille store SUV-en som for undertegnede er en videreutvikling av Kia Soul Electric, som ble lansert i 2014, etterfulgt av e-Soul i 2019. Kia EV3 er derimot en helt annen bil. Modellen bygges på den avanserte E-GMP-plattformen, en teknologisk plattform som også ligger til grunn for andre større Kia elbiler som EV6 og EV9, men tilpasset en mer kompakt modell.

Plattformen benytter Kias 4. generasjons batteriteknologi. Grunntanken bak konstruksjonen er derimot den samme: kasseform for å utnytte innvendig plass maksimalt og høy sittestilling, men med samme moderne designspråk som Kia EV9, kombinert med moderne informasjonsteknologi og en rekke assistentsystemer. Bilens design er optimalisert for lav luftmotstand, med en imponerende luftmotstandskoeffisient på 0,263 Cd, noe som gir god rekkevidde.

 

Familiær


Jeg har alltid hevdet at høy gjenkjennelsesfaktor er et godt argument for å fortsette å kjøpe samme merke. Innvendig er Kia EV3 velkjent. Man sitter høyt med god oversikt over kjørebanen, og i løpet av dagen ble de meget gode setene nevnt av både meg og medpassasjeren. Setene er myke og hjelper til med å dempe slagene fra humper i veibanen.

Vår GT-line-utgave var også utstyrt med tilt-funksjon, slik at vi kan heve sitteputen i forkant, dette gjelder allerede fra Exclusive-versjonen. Dermed får også personer med lange bein støtte helt frem. Ute på veien føler man at understellet i Kia EV3 er annerledes enn i Soul. Det er mykere og har lengre fjæringsvei.

Sammen med de myke setene har man satset mer på komfort denne gangen. Denne oppgraderingen merkes spesielt godt på brostein og i fartsdumper. Kombinasjonen av myke seter og understell gir en behagelig kjøreopplevelse. Med en lengde på 4,30 meter gir bilen inntrykk av å være en urban bybil som er enkel å parkere, men innvendig plass er tilpasset en familie. Jeg har ingen problemer med å sitte bak meg selv uten å måtte flytte førerstolen langt frem. Rekkevidden er også imponerende.

 

Lang rekkevidde

Velger man det største batteriet, får bilen en rekkevidde på inntil 600 kilometer. Men også innstegsmodellen med standardbatteri kan fungere for mange, med en rekkevidde på inntil 434 km. 600 km med Long Range-batteripakke er oppsiktsvekkende i denne bilklassen. Ladetiden er ca. 30 minutter fra 10 % til 80 %. På plass er også Vehicle-to-Load (V2L), som lar deg hente strøm fra batteriet og bruke den til å drive eksterne enheter som bærbare datamaskiner, små kjøleskap, kaffemaskiner eller andre elektriske apparater.

 

Fysiske knapper


Kia har heldigvis videreført betjeningen vi ble kjent med i Kia EV9 til «baby EV9». Forresten, «baby EV9» er Kias interne omtale av EV3, fordi man også har overført den avanserte teknologien fra storebror til nye EV3. Jeg liker fysiske knapper, hvor det er enkelt å bytte kjøremodus med en knapp på rattet, i stedet for en omvei via berøringsskjermen. Det samme gjelder klimaet – man vipper knappen opp eller ned for å justere, og dette medfører ingen distraksjon fra trafikkbildet.

Kjøremodus kan byttes via knappen på rattet, og filassistenten samt den forstyrrende hastighetsvarsleren kan deaktiveres på samme sted. Kia EV3 er derfor en familiær bil hvor betjeningen er velkjent og logisk plassert. Bytt fra din gamle til din nye, og nesten all betjening av bilens funksjoner er allerede innøvd fra tidligere.

 

4×4


Vi nevnte tidligere at flere nyheter fra Kia er på vei. Fra denne høsten vil Kia EV3 bli tilgjengelig for bestilling med 4×4. På nåværende tidspunkt er det ingen informasjon om når de første bilene med 4×4 vil leveres, men man kan allerede i høst reservere biler med denne spesifikasjonen.

 

Konklusjon


Kia EV3 omtales internt som «baby EV9» fordi bilens teknologiske løsninger er de samme som storebror. Med en helhetlig pakke av tilkoblings- og underholdningsfunksjoner, samt AI-assistent, og et moderne design som gir lav luftmotstand og dermed en rekkevidde på opptil 600 km med Long Range-utgaven. Den tilbyr også utmerkede kjøreegenskaper og er et solid valg for både bykjøring og familieliv.

 

Fakta Kia EV3

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 204 hk
  • Moment: 283 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 7,7 sekunder
  • Toppfart: 170 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 586 km WLTP
  • Forbruk blandet: 1,55 kWt/mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 1.810 kg
  • Tilhengervekt: 1.000 kg
  • Lengde: 4,30 m
  • Bredde: 1,85 m
  • Høyde: 1,56 m
  • Akselavstand: 2,68 m
  • Utstyrsnivå: GT Line
  • Bagasjeroms volum: 460 liter
  • Pris fra: Kr 362,300. –
  • Pris prøvekjørt: 523.100.-

 

Kias «Opposites United»-designfilosofi gjenspeiles i linjene som er svært like storebror EV9, med et dristig og moderne design.
Kompakt bil, men jeg kan sitte bak meg selv uten problemer med verken benplass eller takhøyde.
Denne løsningen med pc-bord i midtkonsollen blir sjelden benyttet i en privatbil.
Problematisk plassering av girvelgeren for de langbeinte; man er avhengig av å justere rattet i en høyere posisjon for å unngå at kneet støter mot spaken.
Bilens lydbilde forsterkes ytterligere av lydkvaliteten til EV3s Harman Kardon-lydsystem, som gir en opplevelse som minner om en hjemmekino.
Bilens førermiljø er oppdatert med det nyeste innen teknologi og gir klar grafikk og intuitiv informasjon til sjåføren, noe man kjenner igjen fra EV9.
460 liter bagasjerom, men den særnorske skiluken mangler.
GT Line leveres med GT Line-seter i vegansk skinn, samt elektrisk justering av korsryggstøtte på fører- og passasjersete.
Under panseret finner man ekstra oppbevaringsplass i form av Frunk.
Deaktivering av filholderassistent og hastighetsvarsel er brukervennlig plassert på rattet.
Den 30-tommers widescreen-skjermen – inkludert en 12,3-tommers klynge, et fem-tommers klimaanleggspanel og en ytterligere 12,3-tommers AVN-skjerm – dominerer, men betjeningen er enkel. Fysiske knapper for de mest brukte funksjonene er på plass.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen