VW ID.3 1ST – Revolusjon!

 

Endelig er VW-konsernets nye elbil på plass, VW ID.3 1ST er intet mindre enn starten på en rekke nye elektriske modeller. Vi snakker om en bilrevolusjon. VW ID.3 er VW-konsernets første elbil som er bygget på en ren elbil-plattform (MEB) med hele ni milliarder euro i utviklingskostnader.

 

Vanligvis bygges en bil rundt motor og drivverk. Deretter starter jakten på hver eneste millimeter gjenstående plass til passasjerer og bagasje. (MEB) Plattformen fungerer motsatt; batteriets og elmotorenes plassering er utgangspunktet. Små elmotorer montert rett på akslene trenger liten plass, derfor har VW ID.3 nesten samme utvendige mål som VW Golf, mens innvendig plass har langt mer til felles med Passat.

 

Et fantastisk utgangspunkt
VW ID.3 1ST blir således en smidig lettkjørt bil i byen, kombinert med romslig innvendig plass. 20. juli ble det klart at også Ford skal benytte samme (MEB) plattform til sine kommende elbiler.
VW ID.3 er ikke bare en ny elbil, men vi ser altså starten på en unik elbilrevolusjon. Vår ID.3 1ST er en spesialmodell tilpasset Norge, tre ulike utstyrsversjoner, motor på 204 hk og rekkevidde opp til 420 km. Et lite ladestopp på 30 minutter øker rekkevidden med opptil 290 km på 100 kW hurtiglader. Prisen starter på kr. 355,080, -.

 

Førsteinntrykk
Man legger raskt merke til den spesielle utformineng utvendig. Meget kort panser og en anelse futurisk design. LED frontlykter naturligvis, men helautomatiske Matix LED-hovedlys blir standard på + og Max utstyrsnivå. Under lyktene tiltrekker runde innpress i spoiler oppmerksomhet sammen med spesielle felger.
SUV følelsen er til stede. Det er enkelt å stige inn i bilen, og i førersetet sitter man høyt med god oversikt og førermiljøet føles luftig. Meget lang akselavstand medfører til god plass i baksetet også.
Innvendig finner man en del uvanlige løsninger, for i førersetet avslører ringtesten utstrakt bruk av hardplast – som trekker noe ned. Høyglanset pianolakk i armlenet virker uvanlig. Nytt er også et interiør uten bruk av produkter fra dyr. Skinnseter er erstattet med kunstfiber. Denne strategien medfører at produksjonen av VW ID.3 1ST er CO2-nøytral og miljøvennlig.

 

Feil vei
Girvelgerens plassering ved rattet er grei nok, men helt siden automatgirets barndom har girvalget vært P-R-N-Drive. Park er grei, aktiveres via en trykknapp på siden av girvelgeren. Drive koples inn ved å vri fremover og revers bakover, totalt motsatt av vi er vant med.
Vanlig girskifter er langt enklere å forholde seg til. Vi er heller ingen stor fan av glidebrytere til betjening på ratt og berøringsskjerm. Fremtidsrettet design, men litt «knotete» betjening.

 

Drift på bakhjulene
Ute på veien merker vi at skyvet kommer fra bakhjulene. Endelig en elbil med denne følelsen av god gammeldags bilkjøring setter oss i godt humør.
Batteripakkens plassering i gulvet mellom akslingene sørger for at VW ID.3 1ST ligger meget godt på veien. Veigrepet blir godt hjulpet av ett hjul i hvert hjørne uten overheng bak. Litt synd at vi ikke får testet på vinterførere, bilens perfekte 50/50 vektfordeling vil i bratte motbakker vinterstid forskyve tyngdepunktet bakover med mer vekt på drivhjulene. Vi tror VW ID.3 1ST vil ta seg godt frem, selv uten 4×4.

 

Meget god støydemping
VW ID.3 1ST er bemerkelsesverdig lettkjørt i bytrafikk og trange parkeringshus med bare 10,2 meter snudiameter, omtrent de samme som småbilen VW Up.
En annen positiv opplevelse er fravær av støy takket være ny plattform. Bilen er nesten lydløs i byen, støydempingen kan sammenlignes med elbiler i en langt høyere prisklasse og de 204 hestene responder øyeblikkelig med 100 prosent effekt fra start. 0-100 går på 7,3 sekunder.
Ny plattform fører alltid til forbedringer, men vi ble faktisk litt forundret over den store forskjellen generasjonsskiftet har medført på veien. Alt føles riktig kalibrert med tanke på styringsrespons, rett demping i understell, gode seter og ikke minst en fullverdig familiebil.
VW ID.3 1ST har alt, kjøreglede, lang rekkevidde og rett pris. Trolig blir + utstyrsnivå bestselger.

 

Fremtidens mobilitet
Vi skal ikke går inn på kjøreassistentenes selvkjørende funksjoner, for de må føles og oppleves i bilen, men de elektroniske hjelperne er de mest avanserte så langt i konsernets historie.
Over 10.000 teknikere har jobbet med bilens datasystem og så langt skrevet over 10 millioner kodelinjer (ca. 1. million for Golf). Flere blir det siden VW ID.3 1ST er online og oppdateres over nettet.
Velger man VW ID.3 1ST, med Max utstyrsnivå, får man tilgang til hele den nye digitale verden VW utvikler inkludert Augmented Reality Head-Up Display med projisering av info i frontruten. Likevel er teknikken meget enkel å betjene.

 

Konklusjon
Med en helt ny elbil-plattform vil denne hypermoderne elbilen bli en suksess. Ekstremt godt lyddempet, god å kjøre og ikke minst en langt mer moderne utgave av bestselgeren VW Golf, men større innvendig. Nykommeren tar enda et steg videre mot autonom kjøring med sensorer, radarer og multifunksjonskamera.

 

 

Fakta VW ID.3 1ST

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 204 hk
  • Moment: 310 Nm
  • Gir: automat
  • 0-100 km/t: 7,3 sekunder
  • Toppfart: 160 km/t
  • Forbruk blandet: 1,56 kWt/mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 1.719 kg
  • Tilhengervekt: 0 kg
  • Lengde: 4,26 m
  • Bredde: 1,81 m
  • Høyde: 1,55 m
  • Akselavstand: 2,76 m
  • Utstyrsnivå: +
  • Bagasjerom volum: 385
  • Pris fra: Kr 355.080, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 411.340, –

 

 

Lett gjenkjennelig front, over skiltet gjemmer deg seg en rekke avanserte sikkerhetsfunksjoner som forenkler førers hverdag.

 

Romlig innvendig, men lettkjørt og ikke minst enkel å parkere i byen kjennetegner nye VW ID.3 1ST.

 

Glidebrytere til lyd og betjening krever tilvenning, jeg er faktisk usikker på om dette systemet er fremtidsrettet.

 

Elektriske komponenter benytter liten plass, dermed bedre plass til fører og passasjer.

 

allerede fra + utstyrsnivå er helautomatiske Matrix-LED lys standard, man behøver aldri blende ned for møtende trafikk.

 

Ringtesten avslørte materialvalg preget av hardplast.

 

Skiluka er på plass i denne første utgaven av VW ID.3 1ST

 

Imponerende plass i kompaktsegmentet, mine 1,88 er flyttet fra førerstol til baksetet, likevel god plass frem til seterygg, ingen problem med takhøyde i baksetet heller.

 

Utstyrsnivå + har alt jeg ønsker av utstyr, lange sitteputer med god støtte funger utmerket, man sparer 50.000 i forhold til topputgaven med uttrekkbare sitteputer og langt mer utstyr.

 

Endelig en elbil med tromler bak, skiver bak på elbiler har lett for å ruste siden bilen som oftest bremser via elmotoren, dermed må de byttes om ikke eier er påpasselig med å bråbremse med jevne mellomrom.

 

Et artig designelement er å knekke bakplaten rundt lykten, unikt og originalt design.

 

 

 

 

Related posts