Citroën ë-C3 Aircross – Rimelig komfortmester

Citroën har trolig markedets tydeligste profil når det gjelder å rendyrke komfort. Målet er å frakte passasjerer fra A til B på en så behagelig måte som mulig, og den rimelige Citroën ë-C3 Aircross er intet unntak.

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Citroën ë-C3 Aircross blir en spennende utfordrer i det rimelige bilsegmentet med en startpris på 279.900 kroner. Elbilens plassbesparende motor og drivverk medfører at ë-C3 Aircross har en langt bredere kundegruppe enn den tradisjonelle bybilen.

Med god plass til fem personer, en lengde på 4,39 meter, et stort bagasjerom på 460 liter og en rekkevidde på opptil 303 km, er dette en praktisk bil for hele familien.

Bilen leveres med Advance komfortseter, Apple CarPlay/Android Auto og smarte førerassistenter. Bare ett utstyrsnivå er tilgjengelig, Max, som navnet indikerer, inkluderer alt utstyr, også trådløs CarPlay.

 

Citroën DS
Har man vært så heldig å kjøre den klassiske Citroën DS med hydropneumatisk fjæring (ofte kalt «paddefjæring»), som brukte hydraulikk og nitrogenfylte kuler for å utjevne ujevnheter på veien, glemmer man det aldri.

 

Komfort
Det er ingen hemmelighet at jeg har blitt stadig mer fan av hvordan Citroën har utviklet seg de siste årene. Betjeningsløsningene i vår Citroën ë-C3 Aircross er logisk plassert, klimaet justeres intuitivt, og jeg setter pris på at de har beholdt fysiske knapper. Citroën ë-C3 Aircross er også laget med samme DS-filosofi.

Citroëns Advanced Comfort®-fjæring med hydrauliske støtdempere er på plass, sammen med Advance komfortseter.

 

Kontroll av innvendig plass
Vi starter med å teste plass. Førersetet byr på en liten overraskelse. Nå snakker jeg ikke om konstruksjonen med langsgående fjærer i bunnen av setet (som vi kjenner fra sofa-restaureringer på TV), men det faktum at de langbeinte har lårstøtte helt frem, selv uten tilt for å vippe opp seteputen i forkant.

Jeg tar plass i baksetet og har god beinplass, uten å måtte flytte førersetet frem. Faktisk er det god plass for personer på rundt 1,90 cm.

De fysiske knappene deaktiverer uønskede assistenter, og med noen få klikk er klimaet justert. Klimaet deaktiveres også via praktisk plassering av girvelgeren i midtkonsollen. SUV-følelsen er merkbar, vi sitter høyt og har god oversikt.

 

På veien
Motor og drivverk kjenner vi igjen fra Stellantis. Når man skal lage en relativt stor bil til lav pris, må man gjøre noen kompromisser. 113 hester er helt tilstrekkelig i denne familiebilklassen, siden bilen bare veier 1.504 kilo med fører.

Ved normal kjøring benyttes bare noen få prosent av hestekreftene, og det er ingen problem med akselerasjon på motorveien heller. Jeg bytter gjerne bort litt effekt og rekkevidde for å kunne kjøre en familiebil til lav pris. Norge er godt utbygget med hurtig ladestasjoner, men de fleste vil nok bare lade hjemme med opptil 303 km rekkevidde.

Det som er unikt med denne bilen, er den eksepsjonelle kjørekomforten, med sine spesielle seter og understell – noe ingen konkurrenter har kopiert. Bilen gir deg den rette bevegelsen på motorveien, uten en stump retur. Let etter vei med aggressive fartsdumper, så merker du virkelig effekten av det spesielle understellet. Advanced Comfort-konseptet har blitt Citroëns fremste varemerke.

 

Større
Citroën ë-C3 Aircross er større enn ë-C3, men prisdifferansen er liten. Ser vi på samme utstyrsnivå, koster ë-C3 264.900 kroner. Det tyder på at Citroën har presset prisen på ë-C3 Aircross til et minimum.

Bilen er kanskje ikke ideell for de som ønsker lengst mulig rekkevidde uten å besøke ladestasjonen, men for alle oss andre med normal bruk vil ë-C3 Aircross være et meget godt kjøp. Siden den gjennomsnittlige daglige kjørelengden i Norge er 38 km, vil du faktisk bare lade ë-C3 Aircross én gang i uken. Fra 20 til 80 % på hurtigladestasjon går på 26 minutter.

 

Konklusjon
Kombinasjonen av pris og komfort er uslåelig. Ingen andre konkurrenter rendyrker dette konseptet på samme måte. Citroën har laget en komfortabel SUV med plass til hele familien til en hyggelig pris, med logisk plassert betjening og alt man kan ønske seg av utstyr, til 279.900 kroner.

 

Fakta Citroën ë-C3 Aircross

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 113 hk
  • Moment: 125 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 12,9 sekunder
  • Toppfart: 132 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 303 km WLTP
  • Forbruk blandet: 1,84 kWt/mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 1.504 kg
  • Tilhengervekt: 350 kg
  • Lengde: 4,40 m
  • Bredde: 1,85 m
  • Høyde: 1,66 m
  • Akselavstand: 2,67 m
  • Utstyrsnivå: Max
  • Bagasjeroms volum: 460 / 1.600 liter
  • Pris fra: Kr 279,900. –
  • Pris prøvekjørt: 279.900.-
Med en lengde på 4,39 meter og plass til alt familien trenger i hverdagen, har Citroën kombinert lav pris med komfort og skapt en unik kombinasjon.
Nye ë-C3 Aircross har ikke Frunk under panseret, men til gjengjeld har bilen hele 460/1.600 liter bagasjerom bak.
Comfortseter med 15 mm myk polstring var en del av det dyreste utstyrsnivået for en tid tilbake, men er nå inkludert i vår rimelige ë-C3 Aircross.
I ë-C3 Aircross kan jeg sitte «bak meg selv» uten å flytte førersetet frem. Dette er selve definisjonen på en romslig familiebil.
Citroën var kjent for spesielle løsninger, men den tiden er over. Betjening med fysiske knapper gir enkel og intuitiv kontroll.
En rimelig bil, likevel med 460/1.600 liter bagasjerom.
Bare ett utstyrsnivå er tilgjengelig, og dette lekre interiøret følger med det maksimale utstyrsnivået.
Fysiske knapper for klima har en stor fordel i forhold til å gå omveien via berøringsskjerm.
Skal jeg foreslå en endring på bilen ved neste oppgradering, må det være å bytte nøkkel og inkludere en plassbesparende startknapp.
En litt nerdete opplysning, men ë-C3 Aircross har klassens bredeste skulderbredde på setene.
Morsomt med spesielle detaljer; «have fun» står det, og bilen er morsom å kjøre, så det passer.
En høy setepute i baksetet gjør at bagasjegulvet får denne formen når baksetene er nedfelt.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen