Škoda Fabia – Et meget godt kjøp

 

En fornyet Škoda Fabia Monte Carlo er et meget godt kjøpt. Her er det oppgraderinger og endringer som bilkjøperne vil sette pris på.

 

Škoda inngikk partnerskap med VW den 28. mars 1991. Under Volkswagens vinger ble det et enormt løft i kvalitet. Škoda har siden den gang etablert seg som et rimelig merke under VW-paraplyen. Motordrivverk og girkasser deler den tsjekkiske fabrikken med sine konsernsøsken, men designet er eget. Ser man nøye etter finnes det eksempler på Tsjekkias betydelige krystallproduksjon i designet.

 

 

 

Monte Carlo

Škoda Fabia er lik VW Polo, med tanke på byggeteknikk og…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

En fornyet Škoda Fabia Monte Carlo er et meget godt kjøpt. Her er det oppgraderinger og endringer som bilkjøperne vil sette pris på.

 

Škoda inngikk partnerskap med VW den 28. mars 1991. Under Volkswagens vinger ble det et enormt løft i kvalitet. Škoda har siden den gang etablert seg som et rimelig merke under VW-paraplyen. Motordrivverk og girkasser deler den tsjekkiske fabrikken med sine konsernsøsken, men designet er eget. Ser man nøye etter finnes det eksempler på Tsjekkias betydelige krystallproduksjon i designet.

 

De nye LED hovedlysene foran gir bilen et moderne uttrykk i tråd med Škodas nye designspråk. FABIA leveres også med nytt felgprogram som inkluderer lettmetallfelger opptil 18 tommer.

 

 

Monte Carlo

Škoda Fabia er lik VW Polo, med tanke på byggeteknikk og størrelse. Siden modellen bygges i et lavkostland blir Škoda et prisverdig alternativ i kompakt-klassen.

Vår demobil skiller seg ut fra vanlig Fabia ved at selger krysset av for toppnivået Monte Carlo ved bestilling. Da har de litt å leve opp til siden Monte Carlo forbindes med racing. Mest kjent er muligens Formel 1-løpet igjennom Monte Carlos gater, men også Rally Monte Carlo har norske deltagere.

Škoda Fabia Monte Carlo er dyreste utstyrsnivå og leveres bare med 110 hk motor og 7-trinns DSG-automatgir. Modellen skiller seg ut på grunn av de sorte eksteriørdetaljene med fangere og sideskjørt i sporty design. Det store panorama soltaket er også standard på denne utgaven.

 

Škodia Fabia tilbys med flere nye førerassistent-systemer for økt komfort og sikkerhet. Det inkluderer, «Rear Traffic Alert» som varsler fører om hindringer blant annet ved rygging.

 

 

Nytt i år

Årets oppgradering inkluderer blant annet nytt front- og hekkparti og nye LED-lys foran og bak. I tillegg får Fabia nye assistentsystemer, nytt informasjonssystem med 6,5 tommers skjerm og nye «Simply Clever» løsninger.

Fronten kommer med et nytt uttrykk ved hjelp av de nye LED hovedlysene foran. Ser man godt etter ser man, som nevnt, små krystaller fra hjemlandets produksjon. Bak er det også forandringer. Nå gir bilen et moderne uttrykk i tråd med Škodas nye designspråk.

Fabia leveres med nytt felgprogram som inkluderer lettmetallfelger opptil 18 tommer. Innvendig er det lite nytt å få øye på, men ser man nøye etter er enkelte detaljer forbedret.

 

Sport seter medfører meget god sidestøtte ved aktiv kjøring.

 

 

Folkelig startpris

Monte Carlo er ikke enerådende utstyrsnivå. Overraskende mange velger innstegsmodell Skoda Fabia Ambition med startpris på 215.600 kroner for 5-dørs utgave og 224.000 kroner, som stasjonsvogn. Enkelte benytter ikke utstyret som følger med de dyreste utstyrsnivåene og får likevel en velfungerende rimelig bil ved å velge laveste utstyrsnivå, som for øvrig selges med 110 hk og automat til kroner 237.100 i 5-dørs utgave.

Nest dyreste utstyrsnivå i prislisten blir Style. Toppnivået på utstyrslisten er avbildet Monte Carlo. Škoda har også på sedvanlig vis priset fabrikkmontert ekstrautstyr folkelig. Det blir følgelig ganske rimelig å personalisere sin egen modell med hengerfeste eller en rekke andre tilvalg.

 

Vi finner et usedvanlig dypt bagasjerom på henholdsvis 530 /1.395 liter avhengig av antall passasjerer.

 

 

4,18 millioner solgt

Škoda har solgt 4,18 millioner Fabia i løpet av 19 år. Dette er mange år med kontinuerlig forbedring som har medført at Škoda Fabia fremstår som en perfekt småbil.

For øvrig liker vi Fabias startknapp. Da er det ingen nøkkel i veien når man skyver setet fram for å gjøre plass til baksetepassasjerer. Sportssetet har markant sidestøtte og det er enkelt å finne frem til info fra informasjonssystemet.

I en slik rimelig bil må man tåle en del hardplast innvendig. Skoda her derimot ikke spart på lyddempningen. Vi opplevde bilen godt støydempet i motorveishastighet. Når det er en DGS-automatgir tilgjengelig burde girkasse valget være enkelt. Girkassen veksler slik at girskifte går lynraskt, noe som gir en sportslig opplevelse.

 

Velger man Škoda Fabia Monte Carlo passer det godt med sport seter, setene er standard på denne modellen, men koster bare 4000 kroner ekstra i lavere utstyrsnivå.

 

 

Konklusjon

Skoda Fabia har gjennomgått en mild facelift hvor man har lyttet til tilbakemelding fra kunder og forbedret bilen i tråd med dette. Dermed blir det ikke de helt store forandringene på 2019-modellen, mange vil sette pris på enda flere «Simply Clever» løsninger, nytt infotainment-system med 6,5 tommers skjerm og LED hovedlys. Fabia leverer kjent kvalitet til fornuftig pris.

 

Det nye infotainment systemet leveres med en 6,5 tommer skjerm hvor fører kan styre alle funksjoner og online-tjenester fra ŠKODA Connect. Velger du «Amundsen» navigasjonssystemet, får du også online Trafikk-Informasjon. SmartLink+ sørger for enkel betjening av Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLink og SmartGate.

 

 

 

Fakta Skoda Fabia

  • R3 bensin
  • 1.0-liter
  • 1110 hk
  • 200 Nm
  • Gir: 7-trinns DSG automat
  • 0-100 km/t: 9,9 sekunder
  • Toppfart: 199 km/t
  • Forbruk blandet: 0,46 l/mil
  • Co2 utslipp: 107 g/km
  • Egenvekt: 1.113 kg
  • Tilhengervekt: 1.100 kg
  • Lengde: 4,25 m
  • Bredde: 1,73 m
  • Høyde: 1,48 m
  • Akselavstand: 2,47 m
  • Utstyrsnivå: Monte Carlo
  • Bagasjerom volum: 530 /1.395 liter
  • Pris fra: Kr 216.600, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 270.400,-

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen