Det er meget spennende å prøvekjøre en modell kåret til årets bil i Europa. Juryen besto av 58 medlemmer, representert fra 22 land, med mål om å finne den beste nye bilen som er til salgs. Renault Scenic E-Tech vant årets bil og slo også alle konkurrenter. I bladet
Motors rekkeviddetest her hjemme ble også modellen best av alle.
De gode resultatene, er en følge av at Renault har endret alt på Scenic unntatt navnet. Motormagazinet skal med andre ord prøvekjøre en helt ny bil, som er bygget i Europa med en ny plattform spesielt tilpasset elbiler.
Meget god innvendig plass
Dedikert CMF-EV elbilplattform, har en stor fordel siden man utnytter innvendig plass maksimalt. Plassen er optimalisert med det flate gulvet, som gir over 38 liter med lagringsplass rundt i kupéen.
Baksetene gir deg romslig komfort med 27,8 centimeter kneplass og 88,4 cm takhøyde. Nesten 10 centimeter luft fram til seteryggen foran, er langt over godkjent for en person iført 36 tommers beinlengde på jeansen.
Spesielt glasstak
Innvendig plass kan sammenlignes med langt større biler, nærmest en bilklasse opp. Til tross for dette har bilen kompakte utvendige mål. Det medfører også en smidig bil i trange bygater og ikke minst parkeringshus.
Undertegnede er svak for glasstak, som slipper inn lys ovenfra. I Renault Scenic E-Tech blir Kupèen opplyst av et meget spesielt glasstak vi ikke har stiftet bekjentskap med tidligere. Det 1, 65 m2 store solarbay®panorama glasstaket justerer gjennomsiktighet fra fra ulike soner, via knapper i taket. Demp eller slipp solen igjennom, blir ditt eget valg.
To varianter
Man kan velge mellom to varianter, rimeligste Comfort range koster kroner 375 180,- med 170 hk motor, 60 kWt batteripakke og rekkevidde på 429 km.
Om man ønsker seg enda lengre kjøredistanse uten ladestopp, må man over på vår demobil. Det var selvsagt toppmodellen iconic Long Range med litt ekstra utstyr. Rekkevidden øker til 622 km. og batteripakken på 87 kWt leverer strøm til en 220 hk elmotor.
Det er kun 40 000 kroner i prisdifferanse opp til Long Range med samme utstyrsnivå. Det medfører nok at de fleste går for Long Range-utgaven. En annen fordel, er at Renault Scenic E-Tech har biler på plager i skrivende stund, altså ingen ventetid.
Flere valgmuligheter
Valgmulighetene innen interiør er mange, for det finnes hele fire forskjellige versjoner tilgjengelig. Evolution, techno, esprit Alpine og vår iconic, samt 13 forskjellige eksteriørfarger inkludert to-farget. Kombinasjonen lyst interiør og solarbay®panoramaglasstak, gir god sinnsstemning. Et par trykk, så hindrer taket sola å slippe igjennom. Ekstrautgiften på kr. 15 900, – for taket, er en god investering.
Flott at fysiske knapper er på plass, for det gjør det langt enklere enn å gå inn i menyer på berøringsskjerm. Siden vi er inne på teknologi, må det nevnes at Google leverer operativsystemet, en god løsning som fungerer utmerket.
De over gjennomsnittshøyden, ønsker trolig tilt til å løfte sitteputen opp i forkant av førersete, som for øvrig er utstyrt med massasje og 6-veis justering. Til er faktisk det eneste vi savner i denne bilen. Renault har laget et velfungerende førermiljø vi setter pris på. Det er logisk plassering for kjøreprogram med knapp på rattet og en skjult hendel til lydanlegget. Indikasjonen på en norsk familiebil, er også på plass i form av skiluke. Det store dype bagasjerommet, viser seg å inneholde et ekstra oppbevaringsrom til ladekabel under gulvet.
På veien
Det er noe kjent over hvordan Renault Scenic E-Tech oppfører seg på veien. Bilen er bygget på CMF-EV plattformen Scenic E-Tech deler med Nissan Ariya. Det betyr i praksis kjente og ikke minst moderne kjøreegenskaper, hvor man har laget et nøytralt understell.
Passe mykt på motorvei, likevel såpass stramt at bilen er god å kjøre på svingete underlag.
Bilen leveres bare med drift på forhjulene og vi legger kursen mot vårt faste akselerasjonsfelt ut på motorveien, som starter med en krapp sving. Et par trykk på knappen ved rattet, dermed over i Sport kjøreprogram og maksimal akselerasjon rundt svingen uten at bilen drar i rattet, slik som vi ofte opplever med forhjulstrekk og en elmotor over 200 hester.
Helt utmerket
Ingeniørene har eliminert Torque Steer på en utmerket måte og dermed også fjernet et argument for å velge en bakhjulsdrevet elbil.
Det er også enkelt å føre en samtale i motorveishastighet siden bilen har meget god støydemping, men vi opplevde en liten overraskelse vedrørende kjøreprogram. Vi trives best i Sport på alle biler, mens Renault Scenic E-Tech fungerer faktisk bedre i Comfort på de fleste underlag. Kjøreprogrammene påvirker ikke understell, bare motor og servostyring.
I byen blir Renault Scenic E-Tech lett på rattet og langt mer lettkjørt i Comfort.
Konklusjon
De som er på jakt etter den perfekte familiebilen bør stifte nærmere bekjentskap med Årets Bil i Europa. Renault Scenic E-Tech. Bilen innehar meget romslig innvendig plass i kombinasjon med lang rekkevidde, riktig pris samt raskt og velfungerende operativsystem fra Google.
Fakta Renault Scenic E-Tech
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 220 hk
- Moment: 300 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 7,9 sekunder
- Toppfart: 170 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 622 km WLTP
- Forbruk blandet: 1,69 kWt /mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 1.993 kg
- Tilhengervekt: 1.100 kg
- Lengde: 4,47 m
- Bredde: 1,86 m
- Høyde: 1,57 m
- Akselavstand: 2,78 m
- Utstyrsnivå: Iconic
- Bagasjeroms volum: 524 /1.670 liter
- Pris fra: Kr 373,180. –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 522,880. –














