Det er Green NCAP, som har sjekket utvalgte bilmodeller for klimagassutslipp. Undersøkelsen gjelder fra bilens produksjonstid, første til siste tur, samt til en viss grad gjenvinning. Det er altså snakk om en livsløpsanalyse.
Batteriproduksjonen
Det er reduserte utslipp i selve batteriproduksjonen og bedring i Europas fremtidige energimiks, som gir elbilene og ladbare hybridbiler en klar fordel sammenlignet med biler med forbrenningsmotor.
Green NCAP har lagt til grunn i sin analyse, at bilens levetid er 16 år. Kjørelengden er satt til 240 000 kilometer.
Rapporten vier at utslippene fra batteriproduksjonen har falt med 16 prosent det siste året. Ny, intensiv bærekraftinnsats hos bilprodusentene og stordriftsfordeler, er hovedårsaken til den positive forandringen.
BYD Dolphin er best
På sikt forventes det at også fossilt drivstoff får en reduksjon gjennom mer bruk av biomasse og mindre bruk av palmeolje. Likevel kan disse bilene ikke måles seg med elbilene med tanke på å være miljøvennlige.
14 bilmodeller var med i undersøkelsen. BYD Dolphin Design FWD, MG4 Comfort RWD og Smart #Pro+RWD kom best ut av det med tanke på antall tonn med klimagassutslipp. Kjente modeller som Hyundai Ioniq 6 First Edition, Volkswagen ID.7 og BMW i4Drive 35 RWD kom også godt ut av det.