Helt ny XV «Norgesbil» med bensinmotor, permanent symmetrisk firehjulsdrift og automatgir koster fra kr. 329.800,-. Subaru har kommet med en svært så prisgunstig modell i marked.
Vi skal være forsiktige med å lage en prissammenligning ,siden tilbudskampanjer og pris på utstyr i de forskjellige bilers utstyrspakker, gjør en sammenligning usikker og mange ganger ikke blir helt korrekt. Subaru har derimot gjort valget enkelt. De inkluderer en rekke nyheter på utstyrssiden i basismodellen.
Innstegsmodellen leveres nå med Permanent symmetrisk firehjulsdrift, Lineartronic automatgir, BOXER-motor, EyeSight Førerassistanse: Adaptive Cruise Control, Gasspedalkontroll, Startvarsler, Filskifte og Vinglevarsler, Filholderassistanse, berøringsskjerm med Apple CarPlay og Android Auto, Dab+ radio, Sport Stoffseter, automatisk klimaanlegg, 17″ Aluminiumsfelger. Det betyr at innstegsmodellen til Subaru XV er en fullverdig modell som inneholder alt en moderne kjøper ønsker.
Førsteinntrykk
Man må være kjent med Subaru XV fra tidligere for å legge merke til forandringene. XV er en helt ny bil med tilnærmet samme design som forgjengeren. Ser man nøye etter så er grillen og hovedlys forandret samt bakenden.
Et mer moderne utseende er på plass samt mer markante plastkasser rundt hjulbuene, som gir en følelse av bedre terrengegenskaper. Interiøret er også oppgradert med flere farger uten å forandre for mye der heller. En overgang til mykere materialer flere steder innvendig trekker opp førsteinntrykket og vi må ikke glemme setene som har blitt større og mer komfortable.
Helt ny fra innerst til ytterst
Crossoveren Subaru XV er første modell fra Subaru bygget på en helt ny plattform og således helt ny fra innerst til ytterst. Over en milliard dollar har generasjonsskiftet kostet. Til gjengjeld ha Subaru bygget en helt ny «Subaru Global Platform» som alle modeller skal bygges på etter hvert.
Den nye plattformen er mer vridningsstiv enn tidligere og bedre sikkerhet blir også bygget inn i konstruksjonen. Plattformen er selvsagt klar for alle mulige motorer, girkasse og drivverkkombinasjoner Subaru skal lansere i fremtiden. Dette inkluderer hybrid og elektrisk fremdrift også.
Eyesight er standard på alle utgaver
Standard på nye Subaru XV er også Eyesight. Systemet virker som et ekstra par øyne på veien. Til dette benytter Eyesight to stereokameraer som fanger opp tredimensjonale fargebilder med utmerket bildegjenkjenning på nesten samme måte som det menneskelige øyet.
Ved hjelp av bilder fra begge kameraene kan man nøyaktig bestemme formen, hastigheten og avstanden til et objekt foran. Systemet oppdager ikke bare biler, men også motorsykler, sykler og fotgjengere. Når EyeSight oppdager en sannsynlig fare for en kollisjon, advarer det føreren samt hjelper også til med å aktivere bremsene om nødvendig – alt for å hjelpe føreren i å unngå en kollisjon.
Crossover
Velkjente Subaru XV er den første Subaru-modellen vi skal teste som bygges på ny plattform. Vi synes ikke det var lenge siden den ble introdusert med fint folk fra Subaru-fabrikken på plass, men Subaru XV ble lansert i 2012.
Den gang var Subaru XV en høyreist utgave bygget på Subaru Impreza. Nå er altså dette en helt ny bil som ikke har noe til felles med forgjengeren selv om designet er nesten identisk. Fremdeles er Subaru XV en krysning av SUV og personbil, Crossover-segmentet er blitt umåtelig populært, med høy sittestilling og god oversikt over kjørebanene samt høyere bakkeklaring enn personbilene. Med 22 centimeter bakkeklaring takler XV de fleste veier laget for normal trafikk.
Topputgaven
Vi har som vanlig rekvirert topputgaven med 2.0-liter bensinmotor og kan bare konstatere at utviklingen fra forrige generasjon har tatt et langt steg fremover med tanke på komfort.
Nye Subaru oppfører seg annerledes i bytrafikk. Bilen girer som om den var utstyrt med et helt vanlig automatgir. Kjøreopplevelsen er behagelig uten det høye turtallet CVT girkassen vanligvis gir, det er først i akselerasjonsfeltet ut på motorvei vi merker CVT-girkassens karakteristiske egenskaper.
Støynivået er bedre dempet enn tidligere. Mange tror at det bare er å benytte flere lydmatter til å redusere støy, men arbeidet begynner helt nede på plattformnivå. Den nye plattformen har langt færre gjennomførings veier gjennom torpedoveggen og tykkere glassruter. Det er alltid artig å kjøre Subaru i skarpe svinger siden Subarus unike motor og drivlinje skaper et lavt tyngdepunkt.
Nye XV har enda lavere tyngdepunkt enn forgjengeren og sammen med ny styring og et mye stivere karosseri som forhindrer vridninger fremstår ny Subaru XV enda bedre på veien. Styringen er blitt vesentlig skarpere takket være en oppgradert forstilling hvor utvekslingen er senket fra 16,0:1 til 13,0:1.
Ustoppelig
Siden Subaru benytter slagordet «ustoppelig» i sin markedsføring er det denne egenskapen vi nå skal teste XV på, på glattisen. Vi finner en bakke hvor det er hardpakket is i hjulsporene uten at veivesenet har ødelagt moroa med sine strøbiler.
Først inn med knappen X MODE for maksimalt feste, dermed er det bare å kjøre rett opp bakken som ifølge instrumentet viser 12 graders helling. Øvelsen går helt uten hjulspinn, vi forsøker nedoverbakke assistenten ned bakken, også her går øvelsen uten skrens.
Det er på tide med større utfordringer. Vi forsøker bakken på nytt og stopper på det bratteste punktet, alle hjulene står på ren is. Igangkjøringen går uten hjulspinn og vår XV klatrer enkelt opp til toppen. Denne øvelsen illustrerer godt hvordan Subarus permanente firehjulsdrift virker, bilen trekker deg opp med 60 % kraft via forhjulene og skyver deg frem med 40 prosent kraft på bakhjulene.
Mange moderne biler har ikke permanent firehjulsdrift på samme måte, i praktisk bruk er fremdriften deres på forhjulene og når et hjul spinner, så sender de ut kraft til de fire andre hjulene. Subarus permanente 4×4 har kraft på alle hjul hele tiden, også når man benytter motorbrems eller nedoverbakkeassistent.
Konklusjon
Nye Subaru XV er helt ny teknisk fra bunn til topp. Likevel har man ivaretatt det kjente designet, bare mer moderne. På veien føles dette som en helt ny bil i samme kjente innpakning. Innstegsmodellen er forbausende velutstyrt, dermed får man full pakke med 4×4 og automatgir til kr. 329.800,-
Fakta Subaru XV
- Motor: Bensinboxer
- Slagvolum: 2.0-liter
- Effekt: 156 hk
- Moment: 196 Nm
- Gir: Lineartronic automat
- 0-100 km/t: 10,4 sekunder
- Toppfart: 194 km/t
- Forbruk blandet: 0,69 l/mil
- Co2 utslipp: 155 g/km
- Egenvekt: 1.439 kg
- Tilhengervekt: 1.400 kg
- Lengde: 4,46 m
- Bredde: 1,80 m
- Høyde: 1,61 m
- Akselavstand: 2,66 m
- Utstyrsnivå: Sport Premium
- Bagasjerom volum: 385 / 1.310 liter
- Pris fra: Kr 329.800,-
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 419.800,-