Motormagazinet var på plass i Bilbutikk 1 i Moss, for en eksklusiv forhåndsvisning av nyheten fra det svenske merket med hovedkontor i Gøteborg. Her har du en bil som har framtidas løsninger i mange henseende.
Polestar Precept
Polestar 4 har tatt enda et steg i teknologisk utvikling og har faktisk mange designmessig likheter med konseptbilen Polestar Precept. Dette inkluderer fjerning av bakruta, som gir bedre plass til passasjerer i baksetet.
De separerte Dual blade-frontlysene – med Polestars særegne lyssignatur – komplementert med Polestar-emblemet, som belyses bakfra med millimeterpresisjon, er med naturligvis..
Romslig innvendig
Polestar 4 blir første bil vi stifter bekjentskap med som mangler bakrute. Denne designløsningen gir et helt annet utrykk i virkeligheten enn på bilder, via pressemeldinger. Bakruta erstattes av et høyoppløselig toppmontert ryggekamera og digitalt bakspeil.
Løsningen er ikke bare en nyhet, for å vekke oppmerksomhet. Manglende bakrute medfører at baksetene blir plassert lengre bak og dermed åpner opp for generøs beinplass for baksetepassasjerer.
Takhøyde er også et annet problem i SUV-kupé -segmentet for baksetepassasjerer. I denne modellen er det intet problem med takhøyden bak. En meget god indikasjon på plassutnyttelse, er også akselavstanden på hele 2,99 meter. Rent praktisk har Polestar 4 meget god plassutnyttelse og er relativt romslig med 4,84 meters lengde.
Bilbutikk 1 i Moss
Det å se og prøve en bil i virkeligheten er helt nødvendig, for å skape et korrekt helhetsinntrykk. Det kan være en ulempe at Polestar har en annerledes salgsstrategi enn vi er vant med uten forhandler i hvert eneste tettsted.
I Norge har Polestar hovedkontor på Fornebu i Bærum. Rundt om i landet har Polestar syv visningslokaler, også kjent som Polestar Space, der kunder kan treffe Polestar-spesialister, delta på arrangementer, prøvekjøre bil og avtale utlevering.
Bilbutikk 1 i Moss er vår nærmeste Polestar Space- lokasjon, hvor man også har mulighet til å bytte inn en annen bil til ny Polestar, slik vi er vant med fra lokale forhandlere. Service på samme sted, men det er også mulig med service hos lokale Volvo forhandlere. 3 års service, er inkludert i prisen på alle utgaver av Polestar.
Premium-modell
Det er viktig å sitte godt i setene, og ikke minst føle hvordan bilen oppleves på vei før man kjøper ny bil, derfor er vi heldig å ha en Polestar Space lokalisasjon i vårt nærmiljø.
Vi legger merke til på visning, at Polestar 4 har gått langt for å tekke kunder i Premium-segmentet. Det er myke materialer helt ned til bunn av dørene og ikke minst har man tenkt på førere over gjennomsnittshøyden ved å tilby førersete med uttrekkbar sittepute.
Setet har også tilt som hever sitteputen i forkant, noe som gir lårstøtte helt frem. Mange er muligens uenige og konfigurerer sin bil på nett i fred og ro ved hjelp av Polestars webside, hvor det er enkelt å velge mellom tre forskjellige interiøralternativ og en rekke eksteriør farger.
Interiør og materialer er forresten designet rundt temaet soft tech, med tydelig inspirasjon fra mote- og sportsklær bransjen.
Nye farger og materialer
Med Polestar 4 utforsker produsenten også nye farger og materialvalg, inkludert de nye lakkalternativene Storm og Electron, samt den nye interiørfargen Mist.
Etter en grundig gjennomgang av bilen, sammen med en kunnskapsrik Polestar Manager, er det bare å konstatere at nye Polestar 4 gir en Premium kvalitetsfølelse i alle detaljer. Motormagazinet gleder oss til prøve kjøring når demobilene ankommer.
Prisene er slik
Prisen starer på kr. 585.000 for Long range Single motor-varianten, utgaven har én motor bak, som yter opptil 200 kW (272 hk) og 342 Nm med Rekkevidde på:610 km (WLTP) og 0–100 km/t på 7,1 sekunder.
Velger man derimot Polestar 4, med dualmotor, får man ikke bare med 4×4, men den kvikkeste produksjonsbilen Polestar har utviklet til nå. Sprinten fra 0 til 100 km/t gjøres på 3,8 sekunder.
De permanentmagnetiserte synkronmotorene har maksimal systemeffekt på 400 kW (544 hk).