Dagens verkstedpraksis fører til at ganske mange nye elbiler skrotes. Det blir for kostbart å reparere bilene.
Forsikringsselskapet Fremtind, som eies av Sparebank 1 og DNB, retter søkelyset mot dette sløseriet. I dag blir skader på elbiler nesten utelukkende reparert med ny bildeler, fremfor gjenbruk av brukte deler. Begrunnelsen er å opprettholde garantien på bilene. Nyere deler er jo dyrere enn brukte bildeler.
Ikke momsfritak
-I tillegg er det ikke momsfritak på nye deler til elbiler, slik det er på kjøp av nye elbiler, heter det i en pressemelding fra forsikringsselskapet.
-Konsekvensene er at kostnadene på reparasjon ofte overgår grensen for når kunden har rett på ny bil. Vi skroter altså uforholdsmessige mange ganske nye elbiler. Fortsetter dette vil nok forsikringspremiene stige, heter det videre.
Naturressursene
Merkeforhandlerne har noe forskjellig praksis og tilnærming til dette temaet, men det er helt klart at brukte batterideler og høyelektriske deler ikke tilfredsstiller EUs krav sikkerhetskrav.
-Hver eneste skade som oppstår representerer sløsing med ressurser og miljøutslipp. Det viktigste vi gjør er å forebygge skader. Når skaden først har skjedd, må vi erstatte på en måte som krever minst mulig naturressurser og lavest mulig utslipp. Samtidig må vi ivareta sikkerheten, påpeker lederen av Fremtinds bærekraft, Hanne Iversen Rye.
Foto: Ganske nye elbiler skrotes. Det at det nesten er umulig å bruke gamle deler er en av forklaringene.