Bilverkstedene håndterer flere og flere elbiler. Det betyr at ansatte må kurses på flere merker og modeller. Nå har utdanningsløpet for en mekaniker også blitt endret til å inneholde utdanning for å kunne håndtere elbiler.
-Tidligere var bilelektro et eget fag, og med fasit i hånd burde nok dette ha fortsatt. Nå når nesten alle nye biler som selges er elbiler, blir det naturlig nok behov for kunnskap om dette på bilverkstedene. Ungdommer som vil ta mekanikerutdannelse ser jo dette, og tendensen nå er nok at noen blir litt skremt, og ikke vil ta denne utdannelsen. Vi håper jo at dette snur.
-Elektro blir viktig fremover, og det gjelder å rekruttere unge mennesker til å håndtere dette. For mekanikere som tår i jobb er det kontinuerlig kursing, og forskjellige løp gjelder for de mange merkene som nå satser på el, sier Freddy Andersen. Han er leder for prøvenemda i byene Fredrikstad, Sarpsborg og Moss, og jobber som teknisk leder på Bertel O. Steens verksted i Fredrikstad, samt som teknisk rådgiver for Peugeot.
Litt bakpå
-Vi er nok litt på hælene, og det var på tide at mekaniker-elever lærer om hybrid- og elbiler på skolen. For det er først nå at elbil har kommet inn i læreplanene. På skolene har det blitt øvd lite på reparasjoner av elbiler til nå.
NRK tok opp temaet i en artikkel forleden, og der kommer det frem at det har blitt mest teori til nå i undervisningen. Norges Bilbransjeforbund sier her at de hadde ønsket at elbil kom inn i læreplanen tidligere, og at man håper t både skoler og bedrifter legger en ambisiøs plan fremover.
Litt skeptiske
-Det er jo slik at vi allerede fra 2025 i utgangspunktet bare skal selge nullutslippsbiler. Når jeg er rundt på skoler og verksteder kan jeg konstatere at unge mennesker kan være litt skeptiske og litt redde for el-biten, men jeg regner med at skolene gjennom læreplanen nå tar skikkelig tak i dette.
-En ting er selve reparasjonen eller servicen på en elbil, men det er også helt nødvendig at man lærer om farene og hva man skal holde seg unna. En skikkelig veiledning må til i hvordan man for eksempel gjør bilene strømløse før man starter å arbeide med dem. Det er helt avgjørende med kunnskap. Alle importørene holder jevnlig kurs, men opplegget er litt forskjellig fra merke til merke, og mange må ta nye sertifiseringer ettersom det kommer nye merker og modeller til Norge. Det er veldig individuelle regler som gjelder i dag, sier Freddy Andersen.