BMW 2-serie Coupè med svingene i sikte

 

Om noen måneder starter serieproduksjonen av den nye generasjonen BMW 2-serie Coupé. Nå gjøres de siste finjusteringene av den nye malen for kompakt kjøreglede.

 

Helt siden introduksjonen av den legendariske BMW 2002 på slutten av sekstitallet, har kompakte kjøreglade biler med to dører vært en del av kjernen til BMW. Første generasjon som bar navnet BMW 2-serie Coupé ble lansert i 2014 og nå er tiden snart inne for en helt ny generasjon.

 

Selv om alt er nytt, er oppskriften klassisk: Bakhjulsdrevet oppsett, vektbalanse tett på 50:50 mellom akslene, et ekstremt vridningsstivt karosseri, et chassis bygget for…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Om noen måneder starter serieproduksjonen av den nye generasjonen BMW 2-serie Coupé. Nå gjøres de siste finjusteringene av den nye malen for kompakt kjøreglede.

 

Helt siden introduksjonen av den legendariske BMW 2002 på slutten av sekstitallet, har kompakte kjøreglade biler med to dører vært en del av kjernen til BMW. Første generasjon som bar navnet BMW 2-serie Coupé ble lansert i 2014 og nå er tiden snart inne for en helt ny generasjon.

 

Selv om alt er nytt, er oppskriften klassisk: Bakhjulsdrevet oppsett, vektbalanse tett på 50:50 mellom akslene, et ekstremt vridningsstivt karosseri, et chassis bygget for dynamikk og svinger, og ikke minst; solid med krefter under panseret.

 

Modellen som nå testet til ytterste på Nürburgrings Nordschleife er den helt nye BMW M240i xDrive. Med en rekkesekser på 374 hk under panseret, 8-trinns automatgirkasse og xDrive firehjulsdrift, plantes kreftene i asfalten for både maksimalt grep og glede under alle vei- og føreforhold. Samspillet mellom firehjulsdriftsystemet og M sportsdifferensialen på bakakselen er en vesentlig faktor for den kompakte kjøregleden bilen byr på, både rett frem og gjennom svingene.

 

Karosseridesignen til den helt nye BMW 2-serie Coupé preges av både klassiske og nye BMW-linjer. Enn så lenge er detaljene godt skjult under kamuflerende deksler og folie, men snart vil bilen vises i all sin prakt.

 

– I et år hvor mye vil handle om helelektriske BMW iX og BMW i4, så trekker vi også kaniner som en ny generasjon kompakt coupé opp av hatten. Det er ikke alle bilprodusenter forunt å kunne by på kjøreglede i alle fasonger og størrelser, men for oss i BMW er også denne delen av historien en del av fremtiden, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen