50 år: Opel Elektro GT

Opel Elektro GT

 

I 1971 satte astronautene i Apollo 15 den første elektriske bilen på månen. Samme år viste Opel at elmotorer ikke var forbeholdt golfbiler.

 

  1. og 18. mai 1971 reiste Georg von Opel til Hockenheimring for å sette ny fartsrekord for en elbil med Opel Elektro GT. Han reiste hjem med seks verdensrekorder.

 

 

Barnebarnet til grunnleggeren, Adam Opel, fulgte en familietradisjon som startet med «Rakett-Fritz» som oppnådde en fart på 238 kilometer i timen i 1928 med sin rakettdrevne RAK 2.

 

 

Opel Elektro GT var utstyrt med to elektromotorer fra Bosch som i…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

I 1971 satte astronautene i Apollo 15 den første elektriske bilen på månen. Samme år viste Opel at elmotorer ikke var forbeholdt golfbiler.

 

  1. og 18. mai 1971 reiste Georg von Opel til Hockenheimring for å sette ny fartsrekord for en elbil med Opel Elektro GT. Han reiste hjem med seks verdensrekorder.

 

 

Barnebarnet til grunnleggeren, Adam Opel, fulgte en familietradisjon som startet med «Rakett-Fritz» som oppnådde en fart på 238 kilometer i timen i 1928 med sin rakettdrevne RAK 2.

 

 

Opel Elektro GT var utstyrt med to elektromotorer fra Bosch som i normalmodus leverte 88 kW eller 120 hestekrefter, men som hadde en maks effekt på 118 kW – 160 hestekrefter.

 

 

Batteriene var levert av Varta, og ble plassert bak og ved siden av føreren. Bestående av 280 celler sørget batteripakken for åøke vekten fra 960 til 1550 kilo. For å sette det iperspektiv, var det tilsvarende vekt som daværendeOpels flaggskip, Opel Diplomat B.

 

 

Langdistanserekorden krevde faktisk at man monterte så mye som 360 celler – noe som økte vekten ytterligere til 1700 kilo – det tilsvarer vekten på Opels lille lastebil, Blitz. Den ekstra vekten krevde stivere fjærer og spesialdekk utviklet av Continental – optimalisert for lavest mulig rullemotstand.

 

 

Karosseriet ble også tilpasset ved at man lukket alle luftinntak, monterte et flatere panser uten den klassiske bulen som bensinutgaven hadde for å få plass til forgasseren. Fjerning av speil, støtfangere og dørhåndtak bidro også til lavere luftmotstand. I tillegg ble baklyktene fjernet og blendet, mens en varmeveksler overtok plassen til eksosanlegget.

 

 

Kontrollenheten for elektronikk ble plassert i bagasjerommet, mens bilen ble fylt opp av batterier som vanligvis ble brukt i kampfly. Mengden batterier gjorde at det bare så vidt var plass til førersetet.

Georg von Opel satte ikke mindre enn fire nye verdensrekorder på selveste 17. mai 1971 og la ytterligere to til i samlingen den 18.

 

 

Avstand Tid Hastighet
1.0 km 19.061s 188.86 km/t
1.0 km fra 0 km/t 31.066s 115.88 km/t
0.5 km fra 0 km/t 19.358s 92.98 km/t
0.25 mile fra 0 km/t 16.869s 85.87 km/t
10 km 4 min 43.69s 126.89 km/t
10 miles 7 min 35.63s 127.15 km/t

 

 

Dessverre var Nikkel kadmium-batteriene for utladet til at han klarte å sette en ny rekord for 100 kilometer med en konstant hastighet på 100 kilometer i timen. Det forsøket ble avbrutt etter bare 44 kilometer.

 

50 år med utvikling og innovasjon har gitt dagens elbiler både akselerasjon og rekkevidde til å konkurrere med fossile drivlinjer.

 

I dag leverer hverdagsbiler som Opel Mokka-e og Corsa-e både rekkevidde og akselerasjon som Georg von Opel bare kunne drømme om – helt uten å måtte forsake plass – hverken til bagasje eller passasjerer.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen