Opel Corsa er kjent og kjær for mange. Bilen har aner helt tilbake til 1982, nå tar Opel Corsa steget opp i den mestselgende bilklassen som elbil også.
Opel er en smule oversett aktør i bilbransjen, for salget gjenspeiler ikke kvalitet og prisnivå. Opel Insignia er muligens den mest undervurderte modellen av dem alle, meget god å kjøre og slår de fleste på både utstyr og pris. Et varp kan man også gjøre på utgående Opel Ampera-e med 64 kWt batteri og hele 423 km rekkevidde. Restlageret av Premium utgaven selges til kr. 335.900, -.

Opel Corsa gir deg også mye bil for pengene. Corsa er kåret til «Europas beste bilkjøp 2020» av Autobest. Den uavhengige organisasjonen består av motorjournalister fra 31 land. Det er denne historien den elektriske Opel Corsa-e viderefører, og Corsa-e kan bli modellen som tar Opel til gamle høyder. Elbilen vil tiltrekke nye kunder som får presentert hele produktspekteret til Opel, inkludert serien av nyttekjøretøy i salgslokalet.

PSA samarbeid
Opel og PSA er som kjent slått sammen og nye Opel Corsa-e er en del av dette samarbeidet. Slike allianser er blitt vanlig da flere aktører deler på utviklingskostnadene uten at det får så store konsekvenser.
Likevel har den elektriske utgaven av Opel Corsa E visse likheter med originalen. Bilen er fremdeles en lettkjørt småbil, men høster fordelen av plassbesparende elmotor og elektronikk. Bedre plass til passasjerer og bagasje er resultatet. Småbilen Opel Corsa-e dekker familiens bilbehov helt frem til barna er blitt tenåringer.

Best på seter, lys og utstyr
Opel har som kjent uttalt at de vil være best på utstyr, lys og seter. Vår topputgave av Opel Corsa leveres dermed med Matrix-lys. De som er redd for å kjøre i mørket på uopplyste veier kan bare krysse av for Matrix lys. Det er nærmest som å kjøre i dagslys og ned blending for møtende trafikk går helt automatisk.
Corsa er første bil i småbilklassen som er tilgjengelig med Matrix lyssystem.

Opptil 337 km rekkevidde
Nordmenn er hysterisk opptatt av rekkevidde uten helt å forstå hvordan et tungt batteri forringer kjøreegenskapene, Nye Corsa-e kan gi rekkevidde på opptil 337 km. uten å måtte lade. Det er over sju ganger daglig kjøredistanse for folk flest.
Skal man ta en ladestopp på langtur, lades batteriet opp til 80 prosent på 30 minutter. Takket være et moderat 50 kWh batteri føles bilen lettkjørt og ikke på noen måte tung takket være lav batterivekt. Dermed føles ikke bilen «stutt», slik en tung bil med relativ kort fjæringsvei ville føles.
Selv om vår topputgave ruller på 17 Tomms felger, er det sporty komfort som slår oss når vi skal videreformidle veifølelsen. De med ønske om bedre demping, kan gå for 16 Tomms felger med høyere dekkprofil.

Sporty
Setene er gode som vanlig i Opel, men vi hadde ønsket tilt for å heve setet i framkant for å få lårstøtte hele veien, men med 36 Tomms lengde på jeansene er vi ikke i målgruppen for denne småbilen størrelsesmessig. Takhøyden er for øvrig meget god, selv med sete i øverste posisjon.
Batterier i bunn av bilen medfører lavt tyngdepunkt, slik at svingegenskapene er meget bra. Opel Corsa-e føles moderne på veien. Relativ kvikk er bilen også. Eelmotoren på 100 kW (136 hk) og et maks moment på 260 Nm, gjør at nye Corsa bruker 2,8 sekunder fra 0-50 og 8,1 sekunder til 100 – begge prestasjoner som bidrar til å understreke bilens sportslige egenskaper.

Til vanlig starter Corsa-e i kjøreprogrammet normal, men vi er snar eå bytte til Sport, som gir bedre effekt, raskere forbikjøringer. Innstillingen føles helt riktig for denne bilen, men husk at Sport går ut over rekkevidden. Eco er også et alternativ når man ønsker å spare strøm.
Vi var tidligere inne på plass: Dere som skal prøvekjøre må legge merke til den dype brønnen til beina i baksetet. Elbiler hever ofte gulvet på grunn av batterier, men dette problemet har man unngått og dermed sitter man godt i baksetet også avhengig av størrelse selvsagt.
I disse koronatider må det også nevnes at produksjonen er i gang og det er god tilgjengelighet på biler.

Konklusjon
Opel satser tungt i Norge med nye Opel Corsa-e. Allerede fra innsteg til kr. 267.900.- er Corsa-e godt utstyrt med varmepumpe, normalladeinntak på 7,4 kW og støtte for inntil 100 kW hurtiglading. Automatisk nødbrems, trafikkskiltgjenkjenning, aktiv filholder, elektrisk parkeringsbrems, oppvarmet skinnratt og sju-tommers berøringsskjerm med støtte for Apple CarPlay og Android Auto er standard.
Fakta
- Opel Corsa-e
- Motor: elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 136 hk
- Moment: 260 Nm
- Gir: Automatgir
- 0-100 km/t: 8,1 sekunder
- Toppfart: 150 km/t
- Forbruk blandet: 1,68 kWt/mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 1.445 kg
- Tilhengervekt: 0 kg
- Lengde: 4,06 m
- Bredde: 1,76 m
- Høyde: 1,43 m
- Akselavstand: 2,54 m
- Utstyrsnivå: e-Elegance
- Bagasjerom volum: 267 / 1.042 liter
- Pris fra: Kr 267.900, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 348.500, –





