Kia Ceed SW plug-in hybrid

 

Kia er ikke bare kjent for markedets beste nybilgaranti med hele 7-år, for modell porteføljen har vokst til et nærmest komplett modellutvalg med alt fra ren elbil til SUV. Nå tettes et av de siste hullene ved at velkjente Kia Ceed stasjonsvogn oppgraderes til ladbar hybrid med 50 km effektiv rekkevidde.

 

 

Kia Ceed, for XCeed kommer i april / mai med samme hybridløsning som forøvrig er identisk med Kia Niro plug-in hybrid. Kia Ceed er velkjent, modellen har vært i salg siden 2007. Det betyr at vi nå er over på tredje generasjon Kia Ceed.

 

 

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Kia er ikke bare kjent for markedets beste nybilgaranti med hele 7-år, for modell porteføljen har vokst til et nærmest komplett modellutvalg med alt fra ren elbil til SUV. Nå tettes et av de siste hullene ved at velkjente Kia Ceed stasjonsvogn oppgraderes til ladbar hybrid med 50 km effektiv rekkevidde.

 

 

Kia Ceed, for XCeed kommer i april / mai med samme hybridløsning som forøvrig er identisk med Kia Niro plug-in hybrid. Kia Ceed er velkjent, modellen har vært i salg siden 2007. Det betyr at vi nå er over på tredje generasjon Kia Ceed.

 

Kia Ceed SW plug-in hybrid er en relativt romslig stasjonsvogn på 4,60 meter.

 

 

Tredje generasjonen er helt i starten av sin livssyklus og er utstyrt med meget moderne kjøreegenskaper. De som er kjent med Niro, ser at batteripakken også er lik på Kia Ceed SW plug-in hybrid. En batteripakke på 8.9 kWh og en elektrisk motor på 67 hester koples sammen med 1,6-liters bensinmotor, systemeffekten av kombinasjonen el og bensinmotor blir 141 hk med 265 Nm dreiemoment. Drivlinjen kombineres med en sekstrinns dobbelclutch automatkasse.

 

Vi kjørte naturligvis topputgaven med skinninteriør og alt utstyr, velges innstegsmodellen reduseres prisen til Kr 354.300, -.

Romslig stasjonsvogn
Tilt i førersetet er på plass, slik at også de med lange bein får god støtte helt frem til enden av sitteputen. Setet har også lang vandringsvei i høyden, slik at man får en god oversikt. Vi kom ikke i konflikt med taket heller til tross for en liten test av maks setehøyde.

 

Plassmessig er Kia Ceed SW plug-in hybrid relativt romslig, 4,60 meter i lengden og akselavstand på 2.65 meter. Dette betyr i praksis god plass til passasjer og bagasje. En liten ulempe er det dog med hybriden, for batteripakken behøver plass og bagasjerommet har litt mindre volum enn originalen.

 

Perforerte setetrekk med kjøling er behagelig under sommerhalvåret.

 

 

Nærmest flatt gulv i bagasjerommet er positivt, også to oppbevaringsrom i gulvet er smart. Et for ladekabel og et større for annen oppbevaring. Innvendig er de ganske like. Setet skyves frem, ingen hindringer i tunnelen til høyre bein, dette er viktig siden denne testen medfører at to personer – langt over gjennomsnittshøyden – kan sitte bak hverandre. Slik sett passer Kia Ceed SW plug-in hybrid til de fleste.

 

En liten motorunit under panseret må til for å styre elmotor og lading.

 

 

Over 50 km på strøm
Dette lover bra, da er det bare å bytte kjøreprogram til elektrisk. Rekkevidden er estimert til 56 km på vårt instrument. Vi ønsker å kjøre Kia Ceed SW plug-in hybrid. Strøm vil koste deg i underkant av to kroner mila om du lader hjemme.

 

Smart med en egen plass til ladekabel under gulvet i bagasjerommet.

 

 

Elmotoren på 67 hester gir lydløs fremdrift i bytrafikk. Enkelte reagerer på lav effekt, men det fungerer helt greit og el-modus har også en innebygget sikkerhetsfunksjon ved at bensinmotoren starter automatisk ved fullt gasspådrag. Man behøver ikke å bytte kjøreprogram ved forbikjøring. Kia Ceed SW plug-in hybrid tar oss opp til toppen av Fredrikstadbrua på ren strøm uten problem også, med et lite trykk på knappen ved girspaken så er vi over i hybrid-programmet.

 

Motoren veksler sømløst mellom bensinmotor og eldrift selv. Fører kan konsentrere seg om å kjøre bilen, elektronikken besørger resten. Sport-modus er et helt annet program hvor instrumentene skifter farge til rødt. Bilen blir langt mer sporty å kjøre, men bensinforbruket øker.

 

Bagasjerommet er nesten flatt helt frem selv med nedfelte seter.

 

 

Rimelig avtale på privatleasing
Kia Ceed SW plug-in hybrid, eller ladbar hybrid om du vil er en blanding av elbil og vanlig bensinbil. Denne biltypens fordel ar at man plugger inn ladekabelen så ofte som mulig og lader hjemme der strømmen er rimelig. Du kjører på strøm til batteriet er tomt.

 

I tillegg blir Kia Ceed SW plug-in hybrid selv-ladende, for bilen tilbakefører bremse og rullenergi i nedoverbakker og benytter denne energien til fremdrift senere, uansett kjøreprogram. Vær også oppmerksom på at denne biltypen kommer meget gunstig ut med privatleasing finansiering. De som er i markedet for ren elbil eller hybrid, bør gjennomgå en leasing-sammenligning før de bestemmer seg.

 

Førerstolen har relativt lange sitteputer og justeringer slik at også de langbeinte har god støtte under beinet.

 

 

Konklusjon
Kia Ceed SW plug-in hybrid kjører over 50 km på ren strøm, rekkevidden er så god at man kjører på ren og rimelig strøm i hverdagen helt uten rekkevidde angst eller ladeangt på langtur. I tillegg så lades batteriet ved bremsing og i nedoverbakker, slik at nye Kia Ceed SW plug-in hybrid har meget god drivstofføkonomi, uansett kjøreforhold.

 

Brukervennlig plassering av knappene til kjøreprogrammet rett ved girspaken.

 

 

 

Fakta

  • Kia Ceed SW plug-in hybrid
  • Motor: R4 bensin + el
  • Slagvolum: 1.6-liter
  • Effekt: 141 hk
  • Moment: 265 Nm
  • Gir: 6-trinns automat
  • 0-100 km/t: 10,8 sekunder
  • Toppfart: 168-195 km/t
  • Forbruk blandet: Ikke oppgitt
  • Co2 utslipp: Ikke oppgitt
  • Egenvekt: 1.533 kg
  • Tilhengervekt: 1.300 kg
  • Lengde: 4,60 m
  • Bredde: 1,80 m
  • Høyde: 1,46 m
  • Akselavstand: 2,65 m
  • Utstyrsnivå: Exclusive
  • Bagasjerom volum: 437/1.506 liter
  • Pris fra: Kr 354.300, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 424.300, –

 

Ladeluken er praktisk lokalisert fremme på venstre side, en langt bedre løsning enn fronten av bilen.

 

Kjøreturen starter med fullt batteri, det betyr 56 km estimert rekkevidde på ren strøm til i underkant av 2 kr pr. mil.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen