BMW i4 M50 xDrive – Bildrømmen tilgjengelig for flere

 

En linjelekker, sporty bil med en herlig effekt kommer vanligvis med en «heftig» prislapp. Når BMW nå ruller ut sine eklektiske modeller blir bildrømmen tilgjengelig for langt flere.

 

Premium koster alltid ekstra. Ønsker man det lille ekstra i Premium-segmentet og velger BMW, får man imidlertid en bil med spesielle kjøreegenskaper som vi ofte omtaler som dynamiske. Vanskelig å forklare, men man merker forskjellen ved prøvekjøring.

 

Stor prisforskjell
Ønsker man en utgave med over 500 hester koster dette flesk. Ved å velge modell med bokstaven M på bakskjermen i tillegg, vil pris ofte overstige 1, 3 millioner…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

En linjelekker, sporty bil med en herlig effekt kommer vanligvis med en «heftig» prislapp. Når BMW nå ruller ut sine eklektiske modeller blir bildrømmen tilgjengelig for langt flere.

 

Premium koster alltid ekstra. Ønsker man det lille ekstra i Premium-segmentet og velger BMW, får man imidlertid en bil med spesielle kjøreegenskaper som vi ofte omtaler som dynamiske. Vanskelig å forklare, men man merker forskjellen ved prøvekjøring.

 

Stor prisforskjell
Ønsker man en utgave med over 500 hester koster dette flesk. Ved å velge modell med bokstaven M på bakskjermen i tillegg, vil pris ofte overstige 1, 3 millioner kroner.

 

Vi kan sammenligne med tilsvarende «søster-modell», fossile BMW M440i xDrive Gran Coupé, til kr. 1.159.00, -. Det er en relativ stor prisforskjell mellom de to bilene, og i elbilen får man 170 hk mer enn fossil-varianten – 544 hk. mot 374 hk.

 

Det mulig at man får bedre sammenligning ved å se på BMW M4 Cometition Coupé med «bare» 510 Hk som koster ca. 1, 3 millioner med litt utstyr. Med elbilenes inntog har langt flere muligheten til å kjøpe drømmebilen. Dermed tror vi BMW i4 xDrive vil bli en bestselger siden de fleste kontraktene er tegnet i prisområdet 620.000 til 650.000, inkludert ekstrautstyr.

 

Kjent og kjær
Lekker med helt riktig linjeføring er det første som slår oss når vi ser bilen for første gang. Sort BMW føles riktig, men i sollyset forandrer bilen farge til en herlig dyp grønnfarge ved navn Sanremo Green metallic, to fargenyanser på samme bil avhengig av lyset, gir deg det lille ekstra.

 

Med bokstaven M på hekken er det naturlig at man har valgt M-seter innvendig også. Brunt interiør er ikke vår favoritt, men ved å velge M-seter får man også tilgang til en rekke fargevalg, kanskje Leather ‘Vernasca’ Tacora Red decor vil passe.

 

Fordelen med M-seter er selvsagt sittekomfort. Setene er tykkene en originalsetene og dermed blir bakseteplassen redusert med noen centimeter ved dette valget. Når det er sagt, så satt vi greit. Men bilens linjer, medfører trolig problem med innvendig takhøyde for de over 1,85 meter med lang rygg.

 

På plass bak rattet føler vi oss hjemme med en gang. Betjeningene er kjent fra andre nyere BMW-modeller. Ved å lukke og åpne dørene, hører vi dempet lyd av solid kvalitet akkurat som forventet fra Premium-segmentet.

 

Familie M
BMW i4 M50 xDrive oppleves ikke helt som forventet. Med M i modellnavnet går tankene til ren Performance. BMW i4 M50 xDrive er faktisk den første elektriske utgaven fra BMW som M- racinggruppen har jobbet med å utvikle. De har laget en utgave langt bedre tilpasset familien med luftfjæring på bakaksel og et mykere understell enn forventet. Komfortabel på motorvei og likevel passe stram i svingete partier via kjøreprogrammet Sport.

 

BMW har laget en modell ikke bare for de mest hardbarkede entusiastene, men en bredere kundegruppe som også setter pris på å kombinere sportslige kjøreegenskaper med komfort.

 

Burde vært tilvalg
En liten detalj er forresten uteglemt med tanke på komfort. En myk pute på nakkestøtten burde være tilvalg, for når man trykker høyre fot ned i teppet, så treffer bakhodet nakkestøtten hver eneste gang.

 

544 hk., og et velfungerende 4×4 system som ikke gir hjulspinn på tørr asfalt, gir deg et utrolig trykk under akselerasjon. Det er faktisk ikke bare akselerasjonen som imponerer, BMW har lang erfaring med å lage kjøreglade biler, og dette DNAèt er videreført i BMW i4 M50 xDrive helt ned i minste detalj. Ingeniørene er kjent med at høyre bein blir påvirket av G-kreftene i skarpe svinger og blir liggende inntil midtkonsollen, en liten pute er på plass som støtdemper. Dette er teknikk fra racerbanen direkte overført og BMW i4 M50 xDrive er faktisk første elektriske

BMW med fire ulike nivåer regenerering også.

Adaptiv (automatisk) regenerering likte vi ikke noe særlig. Laveste regenerering derimot gir oss en mulighet til å kjøre bilen langt mer manuelt, akkurat slik vi ønsker.

 

Bilen oppfører seg også helt som forventet på svingete partier, selv om bilen veier nesten 2,3 tonn, så er følelsen kjent. Bilens høye egenvekt merkes, men bilen takler det om man velger en aktiv kjørestil.

 

Pakker
Vi skal gjøre det enkelt denne gang. Vi velger å hoppe over en gjennomgang av all innebygget teknologi, kjøreassistenter og funksjoner på berøringsskjermene.. Berøringsskjermen har forøvrig en fornuftig plassering slik at vi kan betjene den fra favorittposisjonen uten å lene oss frem slik det er i de fleste biler.

 

Etter vår mening bør BMW i4 M50 xDrive nytes slik at fører og bil blir til «ett» på veien, men for de som ønsker en masse utstyr og assistenter har BMW Norge har laget et «pakkeprogram» for å utstyre BMW i4 M50. Charged, veil kr 22.200, -, og Fully Charged, til kr. 69.400, – og Supercharged-pakken kr. 127.900, -. Sistnevnte pakke var installert i vår testbil, der alt var inkludert.

 

Konklusjon
BMW i4 M50 xDrive har alt man kan drømme om i en bil. Lekker, lynrask, xDrive firehjulsdrift og ikke minst kjøreglede, hvor man kombinerer sportslighet med god komfort. BMW lanserer sin første helt elektriske Gran Coupé på en glimrende måte med lang rekkevidde, adaptivt understell, variabel sportssyring, M sportsbremser til familie pris.

 

BMW I4 M50

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 544 hk
  • Moment: 795 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 3,9 sekunder
  • Toppfart: 225 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 416 – 520 km WLTP
  • Forbruk blandet: 18 – 22,5 kWt /mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 2.290 kg
  • Tilhengervekt: 1.600 kg
  • Lengde: 4,78 m
  • Bredde: 1,85 m
  • Høyde: 1,44 m
  • Akselavstand: 2,85 m
  • Utstyrsnivå: M- Supercharged
  • Bagasjerom volum: 470 – 1290 liter
  • Pris fra: Kr 501.720, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 751.180, –

 

Fargen Sanremo Green metallic veksler mellom nærmest sort til denne herlige nyansen av mørk grønn, avhengig av lyset.
M-merket på bakskjermen er ettertraktet, M (for Motorsport) er datterselskap av BMW som bruker sin erfaring til å utvikle sporty kjøreegenskaper.
Tradisjonelt interiør man kjenner fra andre nye modeller.
Velger man de herlige M stolene kan man velge mellom en rekke farger, flere har allerede reservert blått interiør, men kanskje Leather ‘Vernasca’ Tacora Red decor vil passe deg også.
Bak meg selv testen gikk greit selv med førerstol i favorittposisjon tilbaketrukket, men man bør sjekke takhøyden i baksetet om man er over 1,85.
Under gulvet i bagasjerommet finner vi et lite ekstra rom til ladekabler.
4×4 og skiluke, kjennetegner en ekte norgesutgave ….
Knapper på rattet med lang vandringsvei som gir en tydelig tilbakemelding til fører liker jeg.
Betjening fra midtkonsollen er praktisk, her finner vi også kjøreprogrammene.
Endelig en berøringsskjerm jeg rekker frem til fra min kjøreposisjon, positivt at man kan «sveipe» også.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen