MG ZS EV er et resultat av kinesiske eierinteresser i det tradisjonelle merket MG, nå lanseres deres første elbil til meget hyggelig pris. Her er det snakk om å få mye bil for pengene.
Subaru-nettverket er forhandler av MG. Alle nye merker er man i utgangspunktet skeptisk til, slik var også vårtførste møte med elbilen MG ZS EV. Skepsisen forsvant underveis, for det første er MG-en produsert av ikke ukjente SAIC med sju millioner solgte kjøretøy i 2019, men også komponentene i bilen holder kvalitative mål.

SUV brukes i markedsføringen av MG ZS EV, etter min menig er dette en crossover med høy sittestilling. Definisjonen på SUV er gode terrengegenskaper vanligvis med 4×4 og reduksjonskasse.
Kjente underleverandører
Fremdriften skjer via Hair pin electric motor. Det betyr samme motorteknologi som Porsche Taycan. Motoren produserer (105 kw) 140 hk og hele 353 NM. Batteriet på 44.5 kWh er veskekjølt/forvarmet og av typen Lithium ion med seneste Nickel cobalt legering i katode.
Anerkjente CATL produserer batteripakken som også BMW/VW/Daimler/PSA bruker i deres modeller. MG ZS EV er også tilpasset norske forhold ved at bilene blir understellbehandlet på kaia i Drammen før de blir utsatt for salt. Innerskjermene er av lyddempende materiale, slik at minimalt med dekkstøy trenger inn til passasjerer.

Moderne design med tydelig diffuser gir et sporty inntrykk.
Toppmodellen
Vår testbil er velutstyrt med en rekke kjøreassistenter og kompatibel med Android Auto and Apple CarPlay. Det er forresten bare 20.000 kroner ned til innstegsmodellen Comfort med stoffseter. Dermed går de fleste for vår topputgave Luxury med panorama glasstak og skinninteriør.
Setet er elektrisk, og etter litt justering, er vi på veien. Høy sittestilling med god oversikt minner om SUV, og bilen tar oss frem nesten lydløst.

Ladeporten er skjult i grillen med diamanteffekt.
Grei rekkevidde
Rekkevidden er estimert til 263 km WLTP. Det er faktisk nesten identisk med storselger Nissan Leaf 40 kW med 270 km WLTP rekkevidde.
Den moderate batteripakken 44.5 kWh har en vektfordel. Med 1.491 kg er MG ZS EV en relativt lett elbil. Lav vekt gjør det enklere å lage et komfortabelt understell som isolerer ujevnheter godt. Siden bilens tyngde hviler på fjærene, kan de lages mykere og dette merkes godt på veien.
Kompakte mål, sammen med lett rattutveksling, gjør bilen lettkjørt i bytrafikk. Støydempingen er også god.

Forskjellen mellom innstegsmodell og vår Luxus-utgave med skinninteriør og masse utstyr er bare på 20.000, dermed er valget enkelt.
Ute i motorveishastighet måler vi max 78 desibel med 72 i snitt, igjen bedre enn forventet med pris i betraktning. Det er flott at MG ZS EV ikke har hengt seg på trenden med store tunge batteripakker, men heller laget en velfungerende modell som gir kundene et rimelig alternativ. 26 mil rekkevidde er faktisk bra i praksis. Vårt ønske er å bli transportert fra Østfoldbyene til Gardermoen flyplass uten stopp. For MG ZS EV er dette intet problem.

Kompakt størrelse til tross, det gikk greit for mine 1,88 cm å sitte bak meg selv.
Enkel å lade
Vi savnet ladestasjoner langs veien som en del av navigasjonen, men siden telefonen kan speiles i bilens 8” touch screen vil den gi sjåføren informasjon om ledige ladestasjoner. Lade hjemme er langt rimeligere, og dette kan gjøres fra et vanlig husholdningsstikk, eller bilens ombordlader.
Det eneste negative med ladeprosessen er ladeluken i fronten, som er utsatt for snø og is, men med en flaske De-iser om bord er problemet løst. Med telefonappen over ladestasjoner er man også klar for å laste bilen for langtur, 470/1166 liter bagasjeroms volum er tilgjengelig.

470/1166 liter bagasjeroms volum er meget bra i en kompakt bil, men søk etter MG ZS EV banana box test på Youtube så får dere se bagasjeroms utnyttelse i praksis.
Konklusjon
MG ZS EV er en prisbombe i det norske markedet. Rekkevidden passer de fleste og vi ble meget positivt overrasket over komfort under prøvekjøring. Lettkjørt, komfortabel med relativt god plass og til dels selvkjørende (level 2) med MG Pilot. MG ZS EV passer de som ønsker en velfungerende elbil uten å legge for mye penger i bilholdet.

De fleste funksjonene styres fra bilens 8” touch screen, her deaktiveres filassistenten.
Fakta MG ZS EV
- Motor: elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 140 hk
- Moment: 353 Nm
- Gir: Automatgir
- 0-100 km/t: 8,2 sekunder
- Toppfart: ikke oppgitt
- Forbruk blandet: 1,86 kWt/mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 1.491 kg
- Tilhengervekt: ikke oppgitt
- Lengde: 4,31 m
- Bredde: 1,80 m
- Høyde: 1,62 m
- Akselavstand: 2,57 m
- Utstyrsnivå: Luxury
- Bagasjerom volum: 470/1166 liter
- Pris fra: Kr 239.800, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 259.800, –

Kamera i frontruten til MG Pilot er på plass, det betyr delvis selvkjørende bil.

Man har ikke spart på støydempings matter i MG ZS EV, vi lyktes ikke med å overstige 78 Db.