Nissan Ariya – HELT SUPER

 

En helt ny elektrisk crossover, Nissan Ariya er her. Bilen er super!

 

Nye Nissan Ariya har tatt steget opp i det meget populære crossover-segmentet som medfører at du sitter høyt med god oversikt og lettere stiger inn i bilen istedenfor å senke deg ned. Crossover er en flytende betegnelse. Mange konkurrenter velger å bruke navnet SUV til markedsføring, selv om modellen strengt tatt er en crossover.

 

Nissan Ariya kommer med god bakkeklaring og tar seg frem i terrenget med forhjulsdrift eller 4WD e-4ORCE firehjulsdrift. Dermed har kundene en 4×4 valgmulighet.

 

To elmotorer på 4×4-utgaven gir også…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

En helt ny elektrisk crossover, Nissan Ariya er her. Bilen er super!

 

Nye Nissan Ariya har tatt steget opp i det meget populære crossover-segmentet som medfører at du sitter høyt med god oversikt og lettere stiger inn i bilen istedenfor å senke deg ned. Crossover er en flytende betegnelse. Mange konkurrenter velger å bruke navnet SUV til markedsføring, selv om modellen strengt tatt er en crossover.

 

Nissan Ariya kommer med god bakkeklaring og tar seg frem i terrenget med forhjulsdrift eller 4WD e-4ORCE firehjulsdrift. Dermed har kundene en 4×4 valgmulighet.

 

To elmotorer på 4×4-utgaven gir også raskere akselerasjon. 0-100 går på 5,7 sekunder og en ekstra motor på bakakselen medfører nærmest perfekt 50/50 vektfordeling. Det er selvsagt ingen mellomaksel på 4×4-utgaven som krever en tunnel mellom baksetene. Fordelingen av motorkrefter går elektronisk. Elektronikken overfører kraft fra front- til bakhjul, som sørger for presise kjøreegenskaper og godt feste i underlaget via uavhengig kontroll av dreiemomentet på hjulene.

 

Overraskende valg
Nissan Leaf selger fortsatt overraskende bra med minste batteripakke. Dette lover godt for Nissan Ariyas vedkommende.
Ariya er utstyrt med enten et batteri på 63 kWt eller et på 87 kWt med inntil 533 km rekkevidde. 63 kWt netto burde dermed bli et godt valg for en bred kundegruppe, 403 km rekkevidde.
Startprisen er på kr 425.000, -. Batteriet på 87 kWt er tilgjengelig for forhjulsdrift, og e-4ORCE AWD. Vær oppmerksom på at batteristørrelse blir oppgitt i netto. Største batteri er derfor 91 kWt total brutto. Vi håper at netto vil bli standard verdi for alle typer elbiler.

 

Særpreget design
Det futuriske minimalistiske designet vi gjenkjenner fra tidligere Nissan modeller, er på plass i Nissan Ariya. Målet vare å lage et design med et særegent japansk DNA. men som likevel var moderne, «tidløs japansk futurisme».

Innvendig møtes vi av et åpent førermiljø, hvor det er luftig rundt fører og passasjer i framsetet. Innvendig virker Ariya langt større enn sine 4,59 meter.

 

Nissan Ariya har visse likheter med det luftige interiøret i IONIQ 5, en flerbruksløsning har også funnet vei inn i Ariya via justerbar midtkonsoll i lengderetning i topputgaven. Imponerende plass er det også i baksetet. på 1,95 Utfordringen med lav brønn til beina i baksetet – grunnet elbilens plassering av batteriet i gulvet – er også omgått ved at baksetet er høyt. Det er faktisk uvanlig at langbeinte baksetepassasjerer har lårstøtte helt frem, men det har vi i Nissan Ariya.

 

I praktisk bruk
Nissan Ariyas utvikling er altså basert på tidligere erfaring. Dette merkes også i praktisk bruk. Berøringsskjermen er en av de få vi faktisk rekker frem til fra vår tilbaketrukket favorittposisjon. Høyre bein har en avrundet myk kant på midtkonsollen, som beinet kan hvile mot istedenfor ubehagelig kant av hardplast.
Kjøreprogram og e-pedal betjenes enkelt fra knapp på midtkonsolen og justering av klima er også lett tilgjengelig med en opphøyd knapp.

 

Basert på komfort
En meget god grunn til å kjøpe denne bilen, er at fører bestemmer over kjøreassistentene selv. Velger man å deaktivere en assistent vil førers innstilling bli husket neste gang man starter bilen uten at bilen overstyrer valgte innstillinger, noe en rekke konkurrenter har valgt på sine modeller. Når man føler at betjening og sittestilling er riktig før man tar bilen ut på veien, stiger også humøret. Heldigvis har man laget et understell basert på komfort som ikke føles for stivt.

 

Fartsdumper forseres via lang fjæringsvei, så den stumpe følelsen er erstattet med en myk bevegelse i Nissan Ariya.

Ute på motorvei, merker vi at veistøy er godt dempet. Ganske imponerende med tanke på at vi kjører en demobil til kr 432,400, – med minste batteripakke. Selv ville vi unnlatt å krysse av for 20 tomms felger som vår demobil var utstyrt med. Penger spart, enda mindre hjulstøy og bedre demping i dekksiden til ujevnheter i veibanen.

 

Mye for pengene
Bekymringen for hvordan 214 elektriske hester ville innvirke på rattet (Torque steer) ved fullt gasspådrag i sving forsvant under testkjøringen. Dedikert elbilplattform med riktig vektfordeling, er en medvirkende årsak til at denne følelsen nærmest er eliminert på denne bilen. Dermed sitter vi igjen med en meget positiv kjøreopplevelse.

Innstegsmodellen gir deg mye bil for pengene med opptil 403 km rekkevidde WLTP. Det får være opp til hver enkelt om man ønsker lengre rekkevidde, via større batteripakke, eller topputgaven med 4×4.

 

Konklusjon
Nissan Ariya er en bil i tipp topp moderne drakt med egen elbilplattform og moderne kjøreegenskaper. Overraskende god innvendig plass, tøff design og god rekkevidde selv med minste batteri. Vi savnet faktisk ingenting i vår demobil.

 

Fakta Nissan Ariya

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 214 hk
  • Moment: 300 Nm
  • Gir: automat
  • 0-100 km/t: 7,5 sekunder
  • Toppfart: 160 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 403 km WLTP
  • Forbruk blandet: 1,76 kWt l /mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: Ikke oppgitt
  • Tilhengervekt: 750 kg
  • Lengde: 4,59 m
  • Bredde: 1,85 m
  • Høyde: 1,66 m
  • Akselavstand: 2,77 m
  • Utstyrsnivå: Advance
  • Bagasjeroms volum: 468 liter
  • Pris fra: Kr 425.000, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 432,400, –

 

Tiltalende front med moderne linjer, nyskapende er den beste beskrivelsen man kommer på.
468 liter bagasjerom i to høyder, dermed har man valgmulighet.
Overraskende romslig bil innvendig, to personer langt over gjennomsnittslengden sitter behagelig bak hverandre uten at det føles trangt.
Designeren har valgt et høyt baksete slik at de aller fleste har god lårstøtte helt frem til setekanten uten at de lengste behøver være bekymret over takhøyden.
Utstyrsnivå Advance er rimeligste valgmulighet uten at vi savnet utstyr av den grunn, men selv med laveste utstyrsgrad kan man velge bort sort interiør til fordel for grått.
Praktisk plassering av knappene for e-pedal og kjøreprogram ved midtkonsollen.
Hyggelig med en forandring, denne berøringsskjermen rekker jeg faktisk frem til fra min favorittposisjon, det er faktisk ikke vanlig ….
Personlig foretrekker jeg knapper med tydelig tilbakemelding, men betjeningen har en opphøyet overflate slik at man kan justere klima uten å flytte øynene fra veien.
Todelt ryggekamera var standard på vår demobil.
Denne overflaten var meget ømfintlig for fingermerker, her vil mikrofiberkluten bli flittig benyttet.
Vår demobil i fargen Akatsuki Copper ga et helt annet inntrykk i virkeligheten enn på presse-bildene vi så før testen, lekkert moderne design og riktig farge som vekker oppsikt.

 

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen