ŠKODA satser offensivt, og lanserer tre nye fullelektriske biler innen 2026. Flere vil følge fortløpende. Ny logo og nytt design skal representere overgangen til en ny epoke for merkevaren ŠKODA, og er den største endringen i selskapets merkeidentitet på over 30 år.
ŠKODA lanserer tre nye elbiler, hvor konseptbilen VISION 7S allerede har gitt en forsmak på én av disse. 7-seteren vil ha en WLTP-rekkevidde på 600 kilometer og en ladehastighet på 200 kW. ŠKODA vil også lansere ytterligere to fullelektriske modeller innen 2026, den første allerede i 2024.
For å få til dette, skal det investeres ytterligere 5,6 milliarder euro i elektrisk mobilitet og 700 millioner euro i digitalisering de neste fire årene.
– Dette tar merkevaren ŠKODA til et helt nytt nivå. Nytt design skal bidra til å markere enda tydeligere hva vi står for; moderne og funksjonelt design, smarte løsninger og en digital brukeropplevelse, forteller påtroppende ŠKODA-direktør Martine Behrens.
Behrens tar over ŠKODA-rattet 1. september.
– Vi skal ha et solid utvalg elbiler som dekker alle behov; en liten og nettere elbil, en kompakt SUV og en syv-seters familiebil, forteller Behrens.
Dette er selvsagt i tillegg til ENYAQ.
Det nye designspråket vil gradvis innføres fra starten av neste år. Den nye logoen vil ikke lenger være tredimensjonal, og langt mer tilpasset det digitale. ŠKODA vil dessuten nå benytte to nyanser av grønn: «Emerald» og «Electric Green», for å understreke bærekraftig mobilitet. Den nye merkeidentiteten vil først bli introdusert i informasjon- og kommunikasjonsmateriell, deretter i alle modeller fra 2024.
Nye bilder av VISION 7S
ŠKODA deler også i dag nye bilder av konseptbilen VISION 7S. Her ser vi støtfangere som er laget av holdbare, resirkulerte dekk. Dette materialet er også brukt i hjulbuene og tilfører et tøft uttrykk. Syv vertikale luftinntak er integrert i fronten, og leder luft til kjølesystemet og bremsene. VISION 7S har ni vertikale luftuttak i støtfangeren bak.
Hjulene har 22-tommers felger. De er aerodynamisk optimert, og er derfor nærmest helt lukket. Ytterligere luftuttak er plassert bak hjulbuene og over sideskjørtene. Den rette taklinjen synker svakt bakover, og går over i en markert takspoiler for aerodynamisk effektivitet. Den triangelformede D-stolpen tilfører kraft i designuttrykket bak. Den matte metallic-lakken i den lyse fargen «Explorer Green» understreker det minimalistiske utrykket til VISION 7S. Dette er også den første ŠKODA med matt lakkering.
Bærekraftige materialer innvendig, enda mer intuitiv betjening
Hovedtyngden av materialene i VISION 7S kommer fra bærekraftige kilder, og er svært holdbare. Eksempelvis er gulvet laget av resirkulerte dekk og stoffene laget av 100 prosent resirkulert polyestergarn.
Interiøret er satt til to ulike konfigureringer; kjøring og avslapping. Under kjøring er all betjening ideelt posisjonert og enkelt å nå for føreren. Den 14,6 tommers store touchskjermen er orientert vertikalt for best mulig betjening. Når du lader eller stopper, kan «Relax Mode» velges med ett trykk på knappen i senterkonsollen. Da trekkes ratt og instrumenter bort fra føreren og passasjerene, for å gi bedre plass, og skjermen orienteres horisontalt.
Passasjerer på andre og tredje rad kan dessuten feste telefoner magnetisk på baksiden av setet foran. Man kan også skrive på stoffet med fingeren – for å gi en kort beskjed, eller la barna lage små tegninger.
Maksimal beskyttelse: Barnesete på den sikreste plassen i bilen
Plasseringen av barnesetet er også innovativ, og montert på den sikreste plassen i bilen, integrert i senterkonsollen. Som tilvalg kan et ekstra interiørkamera i taket gi bilder av barnet på infotainment-skjermen.
VISION 7S har dessuten praktiske ryggsekker som kan festes magnetisk til setenes bakside, slik at de er lett tilgjengelige på familieutflukter.