Mercedes-Benz GLE 350 – Spennede kombinasjon

 

Nye GLE SUV plug-in Hybrid bygger videre på forgjengeren. Årets nyhet har hele 99 km. elektrisk rekkevidde, økonomisk dieselmotor og intelligent 4×4.

 

GLE SUV plug-in Hybrid blir meget konkurransedyktig i forhold til de rene elbilene med 99 km rekkevidde. Rent praktisk vil en benytte elektrisitet til daglig. 60 kW hurtiglading er på plass og dermed vil man konkurrere med elbilene om plass på ladestasjonene. Hybriden lades også via 7,4 kW ombordlader og fra en vanlig husholdnings stikkontakt.

 

 

 

Elbil konkurrent
Første generasjon ladbare hybrider ble som oftest ikke tilkoplet strøm siden rekkevidden var meget begrenset,…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Nye GLE SUV plug-in Hybrid bygger videre på forgjengeren. Årets nyhet har hele 99 km. elektrisk rekkevidde, økonomisk dieselmotor og intelligent 4×4.

 

GLE SUV plug-in Hybrid blir meget konkurransedyktig i forhold til de rene elbilene med 99 km rekkevidde. Rent praktisk vil en benytte elektrisitet til daglig. 60 kW hurtiglading er på plass og dermed vil man konkurrere med elbilene om plass på ladestasjonene. Hybriden lades også via 7,4 kW ombordlader og fra en vanlig husholdnings stikkontakt.

 

Kombinasjon av en 2.0-liter drivstoffgjerrig dieselmotor og elektrisk fremdrift er uvanlig, men diesel har en stor fordel i tung bil med tanke på drivstofføkonomi.

 

 

Elbil konkurrent
Første generasjon ladbare hybrider ble som oftest ikke tilkoplet strøm siden rekkevidden var meget begrenset, men nå kommer Mercedes endelig med en velfungerende GLE SUV plug-in Hybrid som i praksis kjører utslippsfritt de vanlige fem daglige milene en gjennomsnittsnordmann benytter bilen. Dermed blir nye Mercedes-Benz GLE 350 d en virkelig elbilkonkurrent uten rekkeviddeangst.

 

Det er også verdt å merke seg at Mercedes har inkludert de med behov for langkjøring ved å velge en drivstoffgjerrig dieselmotor sammen med elmotoren i GLE SUV plug-in Hybrid. Dette er et spennende valg hvor man tenker drivstofføkonomi på langtur sammen med eldrift fra batteri på hele 31.2 kWh i byen.

 

Legg merke til de to 12,3 tommer store skjermene, mange har snakket om elbilen Byton med din enorme informasjonsskjerm, men behøver vi noe større enn dette?

 

 

Batteriet er langt større en første generasjons elbiler – faktisk nesten like stort som en av de mest populære elbilene, nemlig VW e-Golf med 35,8 kWt-batteri. Glem første- og andregenerasjon ladehybrider, for nye Mercedes-Benz GLE SUV plug-in Hybrid er perfekt i byen på strøm og en drøm på langtur med 4×4. Når vi først er inne på 4×4 systemet, så koples det inn og ut etter behov for å spare strøm/diesel helt automatisk.

 

Demobilen starter med 8,8 mil rekkevidde på ren strøm, da burde fabrikkens 9,9 mil anslåtte rekkevidde være innenfor med normal kjøring.

 

 

Tredje generasjon hybrid drivlinje
Nytt av året er også en oppgradering av bilens design med vekt på forbedret luftmotstand med moderniserte linjer. Det store batteriet krever plass, likevel går utviklingen raskt for å øke batteriets kapasitet uten å øke volum.

 

Denne utviklingen medfører at bagasjerommets kapasitet er overraskende god. Hele 685 liter med seteryggene opp (935 l målt til taket) eller 1915 liter ved å slå ned andre seterad. Nykommeren har også fått åtte cm. lengre akselavstand til stor glede for baksetepassasjerer.
Baksetet justeres elektrisk frem og tilbake etter behov.

 

GLE SUV plug-in Hybrid blir en spennende modell, som med sin nye drivlinje, danner grunnlag for hele 20 nye plug-in hybrider fra Mercedes i løpet av 2020. Vi regner med at drivlinjen vil danne grunnlag for spennende bensin- og dieselkombinasjoner.

 

 

Bilen kan senkes via luftfjæring for lavere innlastingshøyde og bakseter skyves også frem for å frigjøre bedre plass. Seteryggen på vår bil kan felles helt ned elektrisk via knappene.

 

 

Kick down
Fulladet bil viser at rekkeviddeindikatoren er på 8,8 mil med strøm. Siden vår demobil vanligvis ikke blir kjørt særlig økonomisk blir vi positivt overrasket over den reelle praktiske rekkevidden instrumentet viser. Data er samlet fra tidligere turer og bilen kalkulerer rekkevidde ut fra disse tallene.

 

I vanlig bruk vil vår GLE plug-in Hybrid trolig nærme seg 9,9 mil rekkevidde. Ute på veien kjører vi på ren strøm med 136 hk til rådighet, men dieselmotoren ligger klar til å yte 320 Hk / 700 Nm i systemeffekt om du tråkker gasspedalen forbi et punkt med en økt motstand. Fint at man har videreført denne detaljen, fordi veldig mange har kjørt bil med samme økt trykkpunkt tidligere. Da er det langt lettere å føle seg frem med høyre foten slik at motoren ikke starter i utide.

 

 

Bilen lar deg velge forskjellige stemnings elementer innen lysdesign, digitale instrumenter lar deg skreddersy din personlige informasjon.

 

 

Komfort
Vår Mercedes-Benz GLE duver behagelig av gårde med elmotoren innkoplet. Støy er fabelaktig dempet. Bilen oppleves nesten lydløs på motorvei, lang fjæringsvei og usedvanlig myke fjærer, gir en helt spesielt følelse av komfort man skal lete lenge for å finne maken til.

 

Vi er glade for at man ikke har forsøkt å lage et sportslig oppsett. GLE SUV plug-in hybrid tipper over 2,6 tonn med fører og høy vekt er vanskelig å kombinere med sportslighet, selv med det nye aktive understellet E-ACTIVE BODY CONTROL.

 

Understellet passer bilen meget godt. Siden Mercedes ligger i toppen av Premiumsegmentet gir Mercedes-Benz GLE 350 d e 4MAITC meg en meget god samlet opplevelse på veien.

 

 

Berre lekkert….

 

 

Flere kjøreprogram
Du kan selvsagt velge mellom en rekke kjøreprogram. I Offroad går motoren konstant i motsetning til drivstoffgjerrige Eco. På ren strøm med Electric, ekstra komfortabelt med Comfort eller programmet Sport som ikke behøver forklaring.

 

Vi foretrakk Electric, fordi dette programmet tar oss frem nesten lydløst i bytrafikk også. Ujevnheter i veibanen blir meget godt dempet selv i dette programmet, og regenereringen styres med hendler på rattet som vi som vanlig justerer til max for å slippe å bruke bremsen ofte.

 

Det er også en del tilleggsutstyr man kan velge. Ved å krysse av for Kjøreassistentpakke Plus vil elektronikken hjelpe føreren betydelig. Bilen kan også kjøre selv til destinasjon sted via et trykk på fartsholderen. Elektronikken leser også topografien i veibanen og kjører selv så økonomisk som mulig. Nye GLE kan også følge bilen foran i rykkvis køkjøring. Da slipper du belastningen med stadig å måtte starte opp igjen. Men det beste av alt er selvsagt den gode prisen. Kr. 830.900, – er innstegsprisen for denne kombinasjonen av el/dieselbil.

 

Konklusjon
Mercedes-Benz GLE SUV plug-in Hybrid er et godt eksempel på hvorfor Mercedes ligger i toppen av Premium-segmentet. Meget god støydemping i kombinasjon med hele 9,9 mil WLTP rekkevidde på elektrisitet gir en luksuriøs kjøreopplevelse.

 

Fakta Mercedes-Benz GLE SUV plug-in hybrid

  • Motor: R4 diesel+ el
  • Slagvolum: 2.0-liter
  • Effekt: 320 hk systemeffekt
  • Moment: 700 Nm
  • Gir: 9-trinns automat
  • 0-100 km/t: 6,8 sekunder
  • Toppfart: 210 km/t
  • Forbruk blandet: 0,11 l/mil
  • Co2 utslipp: 29 g/km
  • Egenvekt: 2.580 kg
  • Tilhengervekt: 3.500 kg
  • Lengde: 4,92 m
  • Bredde: 2,02 m
  • Høyde: 1,79 m
  • Akselavstand: 2,99 m
  • Utstyrsnivå: AMG Edition
  • Bagasjerom volum: 490-685/1585 liter
  • Pris fra: Kr 830.900, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 999.000, –

 

Akselavstanden er forlenget til neste 3-meter, det gir kongelig plass i baksetet som for øvrig kan skyves frem for bedre plass til bagasje.

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen