2020 er året Peugeot virkelig satser på modeller med lavt utslipp. Elbilene Peugeot e-208 og e-2008 vil bli tilgjengelig om kort tid, mens ladehybriden 3008 og 5008 er allerede på plass. Alle nyhetene kan reserveres nå.
Denne gangen kjører Peugeot 3008 som ladbar hybrid. Peugeot 3008 er vi kjent med fra tidligere via bensin og dieselutgaver, men for første gang kommer altså 3008 som velfungerende ladbar hybrid. Ved å kombinere to elmotorer med en bensinmotor, får man hele 300 hk til rådighet, samt fleksibel 4×4.

Peugeot 3008 er virkelig lekker innvendig med eksklusivt interiør i grå Alcantara Gréval skinn. Kontrasten passer perfekt til de andre sorte detaljene.
Lave driftsutgifter
Året 2020 vil gi plug-in hybrider et formidabelt oppsving på salgsstatistikken, Nye regler med krav til rekkevidde på ren strøm medfører et endret bruksmønster, som kan likestilles med rene elbiler i hverdagen. Denne trenden tvinger seg frem siden bilfabrikantene må betale bot til EU ved for høye utslipp.
Peugeot er føre var ved å lansere en ny serie lavutslippsbiler denne våren. «Vår» Peugeot 3008 SUV plug-in HYBRID 4 er et godt eksempel med 0,13 l pr. mil målt etter WLTP-syklusen. De fleste vil trolig kjøre på ren, billig strøm i hverdagen, men bensinmotoren vil likevel ligge på lur ved behov. Dermed passer Peugeot 3008 SUV plug-in HYBRID 4 både til by og landevei.
Fremdrift på strøm får bilen fra 13,2 kWh batteri. Det rekker til 59 km elektrisk rekkevidde (WLTP). Bilavgiftene slår dermed også gunstig ut for vår Peugeot 3008 SUV, med bare kr 2.400, – i engangsavgift.

Lenge på4,45 meter medfører komfortabel plass i baksetet også.
Teknologi
i Peugeots prisbelønte PEUGEOT i-Cockpit® er for øvrig beskyttet varemerke. Her finner vi flere instrumenter spesielt tilpasset hybriden. Energiflyt som illustrerer hvordan hybridsystemet fungerer, statistikk over elektrisk forbruk og drivstofforbruk, ladeinnstillinger og ikke minst resterende elektrisk rekkevidde på ren strøm.
Bilen harcet usedvanlig vellykket interiør i grått Alcantara/Gréval skinn som gir en elegant kontrast til det mørkeVi starter i hybrid-kjøreprogram, programmet er helt automatisk og veksler mellom ren eldrift og bensinmotor ved behov. Firehjulsdriften er intelligent, og automatisk ved at 4×4-systemet kopler inn ved behov, men med bare veier uten antydning til snø vekslet bilen mellom elektrisk bakhjulsdrift og forhjulsdrift fra bensinmotoren uten å bruke 4×4. Vi byttet til el-modus og kjørte bare via elmotoren. Det var ingen stor forandring i forhold til hybrid-modus under vanlig kjøring, men man skal merke seg at også i ren el modus har man 4×4 tilgjengelig hvis batteriet er tilstrekkelig ladet.
I praksis er kjøreprogrammene laget slik, at man ikke behøver å tenke på sommer eller vinterføre med ren is. Bilen kopler selv inn 4×4 systemet ved behov, enklere kan det ikke bli.

Peugeot 3008 SUV plug-in Hybrid 4 blir levert med noen unike instrumenter, her kan vi følge med på hvordan bilen fordeler energi fra batteri og regenerering tilbake.
Nå begynner moroa
Moroa begynner når man skifter til Sport-Modus. Ut i akselerasjonsfeltet på motorveien får alle de 300 hestene bevege seg fritt, en herlig følelse. Siden bilen er relativt lett går det unna. 0-100 går på 5.9 sekunder. Akselerasjonen er i sterk kontrast til hvordan Peugeot 3008 SUV plug-in HYBRID4 oppfører seg på motorvei, hvor veifølelsen til Peugeot kommer til sin rett.
Peugeot lager en tanke annerledes understell en konkurrentene med en særegen komfort som også blir en anelse forsterket i Peugeots høyreiste modeller med lang fjæringsvei. Komforten blir ikke vesentlig forringet av batteriene som er gjemt under baksetet, så det er faktisk bare fordeler ved å velge hybriddrift.

En helt ny verden er åpnet opp med digitale instrument, nå kan informasjonen skreddersys til fører.
Peugeot 3008 SUV plug-in HYBRID 4 har en gjennomsnittlig reduksjon i forbruket på 40 prosent, trolig langt lavere blir det om du er flink til å plugge inn strømkabelen ved hver anledning.
Bilen lades enkelt via 7,4 kW hjemmelader på 1 time og 45 minutter, eller via en medfølgende kabel som passer til vanlig 10A stikk. Man får heller ingen garantioverraskelser, batteriet skal ha minst 70 prosent kapasitet etter åtte år eller 160 000 km.

Panorama glasstak er en del av tilleggsutstyret i vår demobil.
Konklusjon
Peugeot 3008 SUV plug-in Hybrid 4 har faktisk alt man kan ønske med tanke på plass, rask akselerasjon med 300 hk systemeffekt og helautomatisk 4×4. Via kjøreprogrammene kan man kjøre på strøm hele 59 km til en drivstoffkostnad av ca. to kroner per mil. Dette er bybil, vinterbil og feriebil i samme forpakning med en liten dash fransk komfort i tillegg.

Bagasjerommet er litt annerledes på hybriden med to hyller, under gulvet finner vi ladekabler skjult.
Fakta Peugeot 3008 SUV plug-in HYBRID4
- Motor: R4 bensin + el
- Slagvolum: 1.6-liter + el
- Effekt: 300 hk
- Moment: 520 Nm
- Gir: Automatgir
- 0-100 km/t: 5,9 sekunder
- Toppfart: ikke oppgitt
- Forbruk blandet: 0,13 l/mil
- Co2 utslipp: 29 g/km
- Egenvekt: 1.840 kg
- Tilhengervekt: 1.250 kg
- Lengde: 4,45 m
- Bredde: 2,10 m
- Høyde: 1,62 m
- Akselavstand: 2,67 m
- Utstyrsnivå: GT
- Bagasjerom volum: 395 liter
- Pris fra: Kr 527.000, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 571.600, –

Under gulvet i bagasjerommet er det et praktisk oppbevaringsrom til ladekabelen, som ikke påvirker bagasjeroms volumet.

En smart knapp lar deg felle ned setene fra bagasjerommet, utrolig praktisk å slippe å gå rundt til sidedøren for å felle ned baksetet.

Ladbare hybrider er i skuddet som aldri før, god rekkevidde kombinert med masse hestekrefter er praktisk i hverdagen.

Markante full LED-frontlys og LED-kjørelys signatur fremhever bilens front.