Andreas Møller Westby har rukket å eie en rekke biler i løpet av sin unge alder, entusiast-bilen er en spesiell Alpina. Alpina er en meget eksklusiv bilprodusent som samarbeider med BMW.
Alpina kjøper motor og chassis fra BMW, deretter bygges bilen etter egne Alpina-spesifikasjoner. Produksjonstallet er også lavt, Andreas sin bil er en av 203 produserte utgaver. Andreas har dermed sikret seg en meget spesiell utgave av BMW Alpina B10 V8/1 fra 2001 og det betyr 4,6-liters V8 på 347 hester med 480 NM i dreiemoment, automatgir og toppfart på over 279 kilometer.
Denne bilen er en faceliftutgave som først fikk økt antall hestekrefter i 1999 og utseende ble endret i september 2000, da BMW lanserte sin facelift utgave av E39.
Bilinteressert familie
Alpina er i utgangspunktet vesentlig dyrere enn M-serien til BMW, alt ettersom hvor mye utstyr og utseende man ønsker oppgradert fra vanlig BMW.
– Dette var ikke et tilfeldig kjøp, for jeg har gått gradene når det gjelder bilinteresse. Faren min har alltid hatt bilinteresse, han kjørte BMW 523 i over 10 år og for meg har BMW vært bilmerket som har skilt seg ut i positiv forstand. Lavt støynivå og en kombinasjon av komfort og sportslighet det er vanskelig å kopiere, forteller Andreas Møller Westby.
-Har du holdt deg til BMW hele tiden?
-Nei. Førerkort tok jeg på 18-års dagen og sensor ga meg indikasjon på bestått under oppkjøring. Hun spurte nemlig om jeg gledet med til å kjøre pappas bil når jeg kom hjem med et rykende ferskt kjørekort i hånden. Jeg har allerede kjøpt meg en Porsche 944 som venter, svarte jeg, og det skapte forundring. De aller fleste førerkortelevene har ikke egen bil, ei heller Porsche.
-Flere biler har det blitt siden, men BMW har alltid stått høyt i kurs og toppen av kransekaka er selvsagt Alpina-utgaven, fastslår Andreas.
Komfort
Bilens komfort er utmerket. Vi kjører faktisk på på 245/35/19 fremme og 275/30/19 dekk bak, men likevel svelger understellet ujevnheter i veibanen.
– Det er et eget Alpina produsert understell på denne bilen. Hele poenget med ombyggingen er at Alpina lager en helt egen kjøreopplevelse ut fra en allerede nesten perfekt BMW. Ombyggingslisten er lang og det er ikke lett å se alle forbedringene. Eksosanlegget har de håndlaget helt fra utblåsningshullene i toppen til eksoshalen bak i rustfritt stål, den nyeste informasjonsteknologien med navigasjon ble også bygget inn, spesielle felger uten synlig påfyllingsventil er også en detalj Alpina har laget selv.
-Det har blitt sagt at disse originale Alpina felgene kostet 82.000 kroner for fire stykker. Håndsydde spesielle nakkestøtter er på plass og slik kan vi gjennomgå alle Alpinaforbedringene, og det vil ta tid, fortsetter bilentusiast Andreas.
19-år gammel Alpina
Under fotograferingen stusset vi over fraværet av steinsprutskader på en 19-år gammel bil. Vanligvis dukker de opp etter et par måneder.
– Bilen har levd mesteparten av sitt liv i Japan og det kan være noe av forklaringen. Jeg har kontaktet tidligere eier, som ikke snakket engelsk og dermed et lite kommunikasjonsproblem, likevel håper jeg på mer informasjon fra ham ved å oversette med Google translate. Dokumentasjon er viktig på en spesiell bil, selv om fabrikken har skaffet frem en del. Likevel er det interessant å følge bilens historie fra starten i Japan.
Uten problemer
-Langt enklere er det å følge det norske sporet. Bilen ble tatt inn til Norge av en bilsamler og derfor lite kjørt. En annonse på nett fanget min oppmerksomhet, og det tok ikke lang tid før jeg satt på nattoget til Sandnes for å kjøpe bilen uten annet enn bildene som veileder. Bilsamleren var seriøs og bilen var som beskrevet. Dermed var det bare å kjøre hjemover som ny eier av en strøken BMW Alpina.
-Alt gikk uten problem og drivstofforbruket er også lavt til å være V8 på 4,6-liter. Denne modellen har ikke turbo, men henter likevel ut 347 hester og jobber uanstrengt nesten uten lyd. Jeg ble overrasket over girkassen, man kan gire manuelt via hendler på rattet, men uten å legge inn neste gir ved rødstreken automatisk, Her er det du som bestemmer, forteller Andreas.
Vanskelig å toppe
-Flere planer på bilfronten?
– Ikke for øyeblikket. Alpina-en skal bli tatt vare på. Bilen står trygt og tørt lagret og vil trolig bli sett på en del biltreff fremover. BMW-klubben er aktiv med et trivelig bilmiljø, der føler jeg meg hjemme.
-For meg er Alpina topputgaven fra BMW og de eldre modellene har en helt egen sjel som man ikke opplever i de nye. En ny juvel i bilsamlingen vil trolig blir en eldre BMW, men det er vanskelig å toppe min Alpina, så jeg er fornøyd, avslutter Andreas.