Tøffere enn toget passer godt på Steinars 1987 Chevrolet El Camino SS med tog-logo. Vi har så vidt stiftet bekjentskap med Steinar Johansen tidligere i Motormagazinet i forbindelse med Oslo Motorshow, der hans Plymouth AAR Cuda var utstilt.
Steinar har dyrket bilhobbyen i over 30 år. Det hele startet med en Ford Anglia, deretter Ford Escort Mexico før den amerikanske biinteressen slo ut i full blomst med Cadillac, Mustang og Mopar.
Alle bilene har noe til felles, for de har nemlig blitt vesentlig forbedret under Steinars eierskap. Nå er han for øvrig i gang med et helt annet prosjekt.
Choo Choo bilen
Vi besøker Steinar Johansens garasje, der han er i gang med sin første total restaurering. Det betyr at bilen er helt nedplukket og skilt fra rammen før alle deler blir nøye gjennomgått, også en rekke nyproduserte deler må tilpasses før bilen blir satt sammen igjen.
1987 Chevrolet El Camino SS ble kun produsert i 861 eksemplarer, men er likevel kjøpt ny i Norge.
– Denne bilen er faktisk kjøpt ny her i landet. Først gikk den tre år i Oslo, deretter ble bilen solgt til Sarpsborg. Jeg husker godt bilen fra bybildet og dette er en bil jeg har ønsket meg siden den var ny. Da tidligere eier Edgar Hvidsten ønsket å selge bilen for fire år siden, syns jeg at den var verdt å ta vare på. 30 år med lokal historie fra min hjemby og en av få gjenlevende biler var medvirkende årsak. Når man blir eldre legger man vekt på motorhistorie, selv om bilen behøvde en total restaurering, forteller Steinar.
Artig historie
Bilkjøpet medførte også en artig historie.
-Tilbake i 1987 ble disse bilene registrert på grønne skilt (varebil klasse 2), fordi bilen har lasteplan og er i utgangspunktet en Pickup. Misunnelsen slo inn for fullt hos de høye herrer hos Vegdirektoratet og de forsøkte å registrere bilen som personbil med fulle avgifter siden Chevrolet El Camino har automatgir, cruisekontroll air-condition osv. Argumentet deres var at bilen var for komfortabel til å være pickup. Heldigvis tok bilorganisasjonen AMCAR saken og vant frem med sitt syn, slik at pickup-en med lastelem faktisk kan registreres som varebil.
USA tur
-En slik historie medfører også at bilen øker i historisk verdi. Når vi først er inne på historie besøkte vi Chattanooga Tennessee på en av våre USA-turer, der kom vi i kontakt med Mike Goodman, Choo Choo Customs som opprinnelig bygde om El Camino SS til Choo Choo-utgave. Vi spurte om veien til fabrikken og fikk svar om at bilen ble ombygget i denne bakgården. Dermed hadde jeg direkte kontakt med bedriften som sto for ombygging. Bekjentskapet med Mike førte til at flere deler ble handlet i Tennessee for å forbedre bilen. Fronten var tidligere i et mykt materiale hvor lakken sprakk. Choo Choo Customs laget ny front i glasfiber til meg og malen til eksoshalene fikk jeg også derfra. De har blitt reprodusert her hjemme etter denne malen.
Eksklusiv klubb
-Restaurere bil handler ikke bare om å skru, men også om å knytte kontakter via reiser og skaffe tilgjengelige deler. Når det gjelder kontakter har min 1987 Chevrolet El Camino SS med Choo Choo appearance package ført til et medlemskap i Choo Choo klubben i USA. Det var ikke bare å melde seg inn. Man må sende inn bilder av bilen med unik «door tag» for å bli med og nå er jeg en av 41 medlemmer i denne USA-baserte klubben, hvor logoen altså er et tog. Choo Choo er lyden engelsktalende benytter når de leker tog. Vi sier tøff-tøff, derfor går tog-logoen igjen i bilen.
God tid
-Bilen har akkurat kommet hjem fra lakkering og når skal bilen være på veien?
– Jeg har god tid, restaureringen jobber jeg med på kveldstid ved siden av full jobb og i sommerhalvåret får AAR Cuda-en garasjeplass hjemme og Chevrolet El Camino blir flyttet til et annet lager.
-Jeg regner med to år til før bilen er på veien, selv om bilen begynner å ta form er det en rekke detaljer som skal på plass, alle hulrom blir fylt med tynnstoff, alt av gummilister byttes med nytt osv. Denne bilen ønsker jeg å bevare for fremtiden, sier Steinar Johansen.
Våre lesere kan følge videre arbeid via websiden https://musclecars.no/